نظریۀ ترکیبی برونگرایی–درونگرایی معرفتی در معرفتشناسی فضیلتمحور سوسا
نویسنده:
سعیده فخار نوغانی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 3
چکیده:
درونگرایی و برونگرایی یکی از مباحث مهم حوزۀ معرفتشناسی است. رویکرد درونگرایی، توجیه را بر مبنای دو مؤلفۀ اصلی مورد بررسی قرار میدهد: مؤلفۀ نخست؛ داشتن قرینه توسط فاعل شناسا و مؤلفۀ دوم؛ قابلدسترس بودن آن برای فاعل شناسا است. برونگرایان در مقابل، به قابل اعتماد بودن فرآیندهای علی باورساز تأکید میکنند. در این میان رویکرد فضیلتمحور ارنست سوسا امکان ارائۀ یک نظریۀ ترکیبی مبتنی بر درونگرایی– برونگرایی را مطرح میکند. این نظریه اگرچه در واقع رویکردی برونگرا است، اما درونیبودن توجیه در معرفتشناسی فضیلتمحور سوسا بر اساس دسترسی شناختاری فاعل شناسا به قابل اعتماد بودن فرآیند باورساز، تبیین میگردد.
درونگرایی و برونگرایی یکی از مباحث مهم حوزۀ معرفتشناسی است. رویکرد درونگرایی، توجیه را بر مبنای دو مؤلفۀ اصلی مورد بررسی قرار میدهد: مؤلفۀ نخست؛ داشتن قرینه توسط فاعل شناسا و مؤلفۀ دوم؛ قابلدسترس بودن آن برای فاعل شناسا است. برونگرایان در مقابل، به قابل اعتماد بودن فرآیندهای علی باورساز تأکید میکنند. در این میان رویکرد فضیلتمحور ارنست سوسا امکان ارائۀ یک نظریۀ ترکیبی مبتنی بر درونگرایی– برونگرایی را مطرح میکند. این نظریه اگرچه در واقع رویکردی برونگرا است، اما درونیبودن توجیه در معرفتشناسی فضیلتمحور سوسا بر اساس دسترسی شناختاری فاعل شناسا به قابل اعتماد بودن فرآیند باورساز، تبیین میگردد.
نظریۀ ترکیبی برونگرایی–درونگرایی معرفتی در معرفتشناسی فضیلتمحور سوسا
3/21/2017 12:00:00 AM
اعتدالگرایی در معرفتشناسی معاصر و پیامدهای آن در معرفتشناسی دینی
نویسنده:
محمدعلی مبینی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49
بررسی مبانی معرفتی نظریه اجتماعی هربرت مارکوزه
نویسنده:
زهرا خسروی کارشک
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396
بررسی انتقادی مبانی معرفتی نظریه کنشگر شبکه برونو لاتور
نویسندگان:
محمدرضا انواری
،
نعمت الله کرم اللهی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1397 (پياپي 35)، تابستان 1397 شماره3
روش ترکیبی عقلی- نقلی در کلام اسلامی
نویسندگان:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
محسن رحمانی زاده
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره101