جهانی شدن، فرهنگ مصرف، رویکرد اسلامی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1393 شماره 17 - بهار 93
چکیده:
انسان­ها با توجه به خصوصیت اجتماعی خود، همواره در پی تلاش برای ایجاد دنیایی با روابط گسترده بوده‌اند. مصداق بارز این امر اوج گرفتن بحثی به نام جهانی شدن است. در جهانی شدن مرزهای جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی به تدریج محو می‌شوند و جهان به نوعی همگونی اجتناب ناپذیر می‌رسد. برای ایجاد این همگونی لازم است شاخصه­های زندگی اجتماعی اعم از اقتصاد، سیاست و فرهنگ دگرگون شده و در یک راستا قرار گیرند تا با ایجاد یک سبک زندگی مشابه، به استانداردهای تعیین شده در سطح جهانی دست یافت.هرچند به عقیده بسیاری از اندیشمندان، جهانی شدن رویکردی اقتصادی دارد؛ اما بحث فرهنگ و به خصوص فرهنگ مصرف از آن جهت که می‌تواند زمینه جهانی شدن اقتصاد را فراهم کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آنچه در این مقاله بررسی کرده‌ایم جایگاه فرهنگ مصرف در جامعه‌ی جهانی شده، و مقایسه آن با رویکرد اسلامی است. ایجاد فرهنگ مصرف­گرایی جهانی سبب می‌شود چرخه اقتصاد جهانی به گردش درآید.شرکت‌های چند ملیتی و فعالان اقتصاد جهانی از عاملان اصلی ایجاد چنین فرهنگی هستند و براساس آن جامعه مصرفی را شکل داده‌اند. این جامعه که با مبانی کاملا سکولار پی­ریزی شده است، خود دارای ویژگی‌هایی است که سبب تداوم مصرف می‌شود. در این جامعه، مصرف، هدف زندگی و هویت بخش است. انسان برای مصرف کنندگی تربیت می‌شود و آن­چنان در این مصرف غوطه­ور می‌شود که برخی آن را به سان یک بیماری انگاشته و سندروم مصرف کننده نامیده‌اند. در رویکرد اسلامی هرچند نگاه جهانی به جامعه بشری بسیار مهم است؛ اما مبانی اسلامی تفاوت زیادی با مبانی سکولار دارد و در نتیجه فرهنگ اسلامی نیز متفاوت خواهد بود. در فرهنگ اسلام، مالکیت اصلی از آن خداوند است. مصرف نه تنها هدف زندگی نیست بلکه باید براساس اصول اسلامی و اعتدال اقتصادی صورت بگیرد. میزان مصرف و نوع مصرف، در اسلام مهم و تعیین شده هستند. در نهایت می‌توان گفت جهانی شدن از اهداف اسلام است و برای جامعه جهانی خود نیز برنامه دارد از جمله برنامه­های اقتصادی؛ اما جامعه مصرفی کنونی چندان با مبانی و دستورات اسلامی سازگار نیست.  

جهانی شدن و فرهنگ مهدوی

نویسنده: زینب متقی زاده ، استاد راهنما: غلامرضا بهروزلک ، استاد مشاور 1: محمد ستوده آرانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

رویکرد انتقادی به پدیده جهانی شدن

نویسنده: کریم خان محمدی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1386   (پياپي 40)، پاييز 1386  شماره3

جهانی شدن و همگرایی کشورهای اسلامی

نویسنده: محمد ستوده ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و دوم - تابستان 87

فقه و جهانى شدن

مقاله نشریه: فقه » سال 1382 شماره 36

جهانی شدن و اسلام

نویسنده: حمید پارسانیا ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85

جهانی شدن و اصلاح‌طلبی

نویسنده: فرج الله قاسمی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و ششم - زمستان 85

تأثیر جهانی شدن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران (با تأکید بر فرهنگ)

نویسنده: شهریار نجف پور ، استاد راهنما: محمد ستوده ، استاد مشاور 1: نجف لک زایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

جهانى شدن و منافع ملى جمهورى اسلامى ایران

نویسنده: محمد ستوده ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81

جهانى شدن و امنیّت فرهنگی جمهورى اسلامى ایران

نویسنده: شهریار نجف پور ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 27 - پاییز 1395

جهانی شدن فرصت ها وچالش های انسجام اسلامی

دانشجو: رضا بابااکبری ، استاد مشاور: نجف لک زایی ، استاد راهنما: غلامرضا بهروزلک ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397