ظرفیت تمدنی محبت در مکتب رضوی
نویسنده:
غلامرضا جلالی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1396 شماره 4
چکیده:
مسلک عشق و محبت، مفسر رابطه بین انسان و خدا و ارتباط میان انسان با انسان است.هم چنین منشاء حرکت فردی و اجتماعی گسترده ای است که با آموزه های قرآنی و ادعیه ی مأثور و آموزه های اهل بیت (ع) به ویژه امام هشتم (ع) همسویی دارد. از مهمترین آموزه های امام رضا (ع) در زمان حضور خود در خراسان، ترویج محبت نسبت به خدا، همنوع، همکیش و همه ی موجودات زنده است. گرایش امام به مهرورزی، از توجه تام ایشان به خدا نشأت می یافت. سجایای اخلاقی و نوع رفتار و سیره ی امام رضا (ع) در افزایش محبت ایرانیان به ایشان تأثیر بسیاری داشت. سیره ی امام رضا (ع) در سیر تاریخی خود، با تلاش عرفا، حکما، متکلمین، اهل سیاست و نیز ادبا و هنرمندان اقوام و ملتهای گوناگون، در بخش قابل توجهی از جهان اسلام، نشر یافت و کوشیده شد تا احکام و قواعد آن طی قرن های گذشته تبیین گردد. براساس این قواعد، محبت و عشق ورزی از هر تقیدی به دور است و میتواند انسان را از ظلمت آباد جهان کنونی به سمت افقهای روشن جهان معانی انتقال دهد. در سده ی هفتم خواجه نصیرالدین طوسی توانست جایگاه بلامنازع محبت را در تمدن سازی تبیین کند و در قرن یازدهم فانی کشمیری در اخلاق عملی خود نشان داد که بهره گیری از اکسیر محبت در امور اجتماعی و سیاسی چه آثار حیات بخشی را میتواند در قوام یک جامعه به همراه داشته باشد. در عصر کنونی عنصر محبت را میتوان دستاورد جهانی انسان دانست که میتواند زمینه ی هم گرایی همه ی فرهنگها و تمدنها و نژادها و ادیان را رقم بزند
مسلک عشق و محبت، مفسر رابطه بین انسان و خدا و ارتباط میان انسان با انسان است.هم چنین منشاء حرکت فردی و اجتماعی گسترده ای است که با آموزه های قرآنی و ادعیه ی مأثور و آموزه های اهل بیت (ع) به ویژه امام هشتم (ع) همسویی دارد. از مهمترین آموزه های امام رضا (ع) در زمان حضور خود در خراسان، ترویج محبت نسبت به خدا، همنوع، همکیش و همه ی موجودات زنده است. گرایش امام به مهرورزی، از توجه تام ایشان به خدا نشأت می یافت. سجایای اخلاقی و نوع رفتار و سیره ی امام رضا (ع) در افزایش محبت ایرانیان به ایشان تأثیر بسیاری داشت. سیره ی امام رضا (ع) در سیر تاریخی خود، با تلاش عرفا، حکما، متکلمین، اهل سیاست و نیز ادبا و هنرمندان اقوام و ملتهای گوناگون، در بخش قابل توجهی از جهان اسلام، نشر یافت و کوشیده شد تا احکام و قواعد آن طی قرن های گذشته تبیین گردد. براساس این قواعد، محبت و عشق ورزی از هر تقیدی به دور است و میتواند انسان را از ظلمت آباد جهان کنونی به سمت افقهای روشن جهان معانی انتقال دهد. در سده ی هفتم خواجه نصیرالدین طوسی توانست جایگاه بلامنازع محبت را در تمدن سازی تبیین کند و در قرن یازدهم فانی کشمیری در اخلاق عملی خود نشان داد که بهره گیری از اکسیر محبت در امور اجتماعی و سیاسی چه آثار حیات بخشی را میتواند در قوام یک جامعه به همراه داشته باشد. در عصر کنونی عنصر محبت را میتوان دستاورد جهانی انسان دانست که میتواند زمینه ی هم گرایی همه ی فرهنگها و تمدنها و نژادها و ادیان را رقم بزند
ظرفیت تمدنی محبت در مکتب رضوی
3/21/2017 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
ظرفیت تمدنی محبت در مکتب رضوی
نویسنده:
غلامرضا جلالی*
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت » سال 1396 پاييز و زمستان 1396 شماره4
ظرفیت های تمدنی اربعین
نویسنده:
مسعود معینی پور
،
مقاله نشریه: نشریه سرو » سال 1401 دوره 5، شماره 43 (شهریور 1401)
ظرفیت های تمدنی جهان اسلام
ارائه دهنده:
ادریس هانی
،
محمدعلی میرزایی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1396
ظرفیت های دانش کلام در مطالعات تمدنی
نویسنده:
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 (پياپي 75)، پاييز 1393 شماره3
گونه شناسی ریوکردهای آموزه ی مهدویت در چارچوب ظرفیت تمدنی
نویسندگان:
محسن الویری
،
محمدرضا برزویی*
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1394 تابستان 1394 شماره34
درآمدی بر ظرفیت سنجی تمدنی آیات فقهی قرآن
نویسندگان:
محسن الویری*
،
یونس غفاری پور
،
مقاله نشریه: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » سال 1395 پاييز 1395 شماره24
خوندرمانی در روایات پزشکی رضوی
نویسندگان:
سعید نمازی زادگان
،
محمد شمس الدین دیانی تیلکی
،
مقاله نشریه: سیره پژوهی اهل بیت (علیهم السلام) رویکرد تمدنی » سال 1397 شماره 7