رابطۀ فرضیهربایی با استقراء و حدس
نویسنده:
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 61
چکیده:
برای روشنساختن این مسئله که آیا فرضیهربایی، از هویت مستقلی برخوردار است یا آنکه قابل ارجاع به یکی از گونههای مرسوم و متعارف استدلال در منطق و فلسفه است، مهمترین عناوینی که باید رابطه فرضیهربایی با آنها بررسی شود، استقراء و حدس و قضایای حدسی است. دربارۀ رابطۀ فرضیهربایی با استقراء اساساً دو دیدگاه کلی مطرح شده است: الف) دیدگاهی که این دو را قابل تحویل به یکدیگر میداند؛ طرفداران این دیدگاه، در دو دسته کلی جای میگیرند: 1) برخی نظیر هارمن، جوزفسونو پسولُس استقراء را به استنتاج بهترین تبیین تحویل بردهاند و 2) برخی همچون فومرتن، استنتاج بهترین تبیین را به استقراء تحویل بردهاند؛ ب) دیدگاهی که امکان تحویل این دو را به یکدیگر رد کرده، و به استقلال این دو استدلال باور دارد. در این مقاله ابتدا، سه دیدگاه مزبور در قالب دو عنوان کلی «تحویلگرایی» و «غیرتحویلگرایی» بررسی میشود و در ادامه به رابطۀ قضایای حدسی با فرضیهربایی پرداخته میشود.
برای روشنساختن این مسئله که آیا فرضیهربایی، از هویت مستقلی برخوردار است یا آنکه قابل ارجاع به یکی از گونههای مرسوم و متعارف استدلال در منطق و فلسفه است، مهمترین عناوینی که باید رابطه فرضیهربایی با آنها بررسی شود، استقراء و حدس و قضایای حدسی است. دربارۀ رابطۀ فرضیهربایی با استقراء اساساً دو دیدگاه کلی مطرح شده است: الف) دیدگاهی که این دو را قابل تحویل به یکدیگر میداند؛ طرفداران این دیدگاه، در دو دسته کلی جای میگیرند: 1) برخی نظیر هارمن، جوزفسونو پسولُس استقراء را به استنتاج بهترین تبیین تحویل بردهاند و 2) برخی همچون فومرتن، استنتاج بهترین تبیین را به استقراء تحویل بردهاند؛ ب) دیدگاهی که امکان تحویل این دو را به یکدیگر رد کرده، و به استقلال این دو استدلال باور دارد. در این مقاله ابتدا، سه دیدگاه مزبور در قالب دو عنوان کلی «تحویلگرایی» و «غیرتحویلگرایی» بررسی میشود و در ادامه به رابطۀ قضایای حدسی با فرضیهربایی پرداخته میشود.
رابطۀ فرضیهربایی با استقراء و حدس
3/21/2011 12:00:00 AM
رابطه نوع دوستی با دینداری و جهتگیری مذهبی
نویسنده:
مریم مردانی ولندانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39