نقش رسانه در تبیین هویت دینی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 8- پاییز 89
چکیده:
چکیده
بحران هویت که امروزه گریبانگیر انسان غربی شده، برآیند دیدگاه مادیگرایانه انسان به زندگی و بیتوجهی به پدیده وحی و دین است. نسل جوان بیشتر از دیگران با بحران هویت رو به روست. با ارزیابی و تحلیل عوامل و عناصر آسیبزا در نسل جوان میتوان به این نتیجه رسید که دور بودن فرد از تربیت صحیح دینی در سالهای کودکی و نوجوانی، زمینهساز دوری از هویت دینی آنان میشود. جوان برای کسب هویت، از عوامل گوناگونی همچون خانواده، نهادهای تربیتی و پرورشی، رسانههای گروهی و مطبوعات متأثر است. از سوی دیگر، از آنجا که تقویت هویت دینی، نقطه مقابل و راهکار اصلی برای مقابله با بحران هویت است، هر تلاش و کوششی که در این راستا صورت گیرد؛ در واقع، یک نوع مقابله و مبارزه برای از بین بردن بحران هویت در نسل جوان و امیدوار کردن این نسل به آینده و اعتماد و اتکا به گذشته خویش است. امروزه تأثیر رسانهها بر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست و صاحبان شبکهها و رسانههای جهانی با استفاده از این ابزار کارآمد به دنبال تخریب فرهنگ و هویت بومی و دینی کشورهای مورد نظر هستند. در این مقاله سعی میکنیم تا با تبیین شاخصهها و راههای تقویت هویت دینی، راهکارهایی برای شکلگیری و تقویت هویت دینی در برنامههای رسانه تبیین شود.
بحران هویت که امروزه گریبانگیر انسان غربی شده، برآیند دیدگاه مادیگرایانه انسان به زندگی و بیتوجهی به پدیده وحی و دین است. نسل جوان بیشتر از دیگران با بحران هویت رو به روست. با ارزیابی و تحلیل عوامل و عناصر آسیبزا در نسل جوان میتوان به این نتیجه رسید که دور بودن فرد از تربیت صحیح دینی در سالهای کودکی و نوجوانی، زمینهساز دوری از هویت دینی آنان میشود. جوان برای کسب هویت، از عوامل گوناگونی همچون خانواده، نهادهای تربیتی و پرورشی، رسانههای گروهی و مطبوعات متأثر است. از سوی دیگر، از آنجا که تقویت هویت دینی، نقطه مقابل و راهکار اصلی برای مقابله با بحران هویت است، هر تلاش و کوششی که در این راستا صورت گیرد؛ در واقع، یک نوع مقابله و مبارزه برای از بین بردن بحران هویت در نسل جوان و امیدوار کردن این نسل به آینده و اعتماد و اتکا به گذشته خویش است. امروزه تأثیر رسانهها بر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست و صاحبان شبکهها و رسانههای جهانی با استفاده از این ابزار کارآمد به دنبال تخریب فرهنگ و هویت بومی و دینی کشورهای مورد نظر هستند. در این مقاله سعی میکنیم تا با تبیین شاخصهها و راههای تقویت هویت دینی، راهکارهایی برای شکلگیری و تقویت هویت دینی در برنامههای رسانه تبیین شود.
چکیده
بحران هویت که امروزه گریبانگیر انسان غربی شده، برآیند دیدگاه مادیگرایانه انسان به زندگی و بیتوجهی به پدیده وحی و دین است. نسل جوان بیشتر از دیگران با بحران هویت رو به روست. با ارزیابی و تحلیل عوامل و عناصر آسیبزا در نسل جوان میتوان به این نتیجه رسید که دور بودن فرد از تربیت صحیح دینی در سالهای کودکی و نوجوانی، زمینهساز دوری از هویت دینی آنان میشود. جوان برای کسب هویت، از عوامل گوناگونی همچون خانواده، نهادهای تربیتی و پرورشی، رسانههای گروهی و مطبوعات متأثر است. از سوی دیگر، از آنجا که تقویت هویت دینی، نقطه مقابل و راهکار اصلی برای مقابله با بحران هویت است، هر تلاش و کوششی که در این راستا صورت گیرد؛ در واقع، یک نوع مقابله و مبارزه برای از بین بردن بحران هویت در نسل جوان و امیدوار کردن این نسل به آینده و اعتماد و اتکا به گذشته خویش است. امروزه تأثیر رسانهها بر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست و صاحبان شبکهها و رسانههای جهانی با استفاده از این ابزار کارآمد به دنبال تخریب فرهنگ و هویت بومی و دینی کشورهای مورد نظر هستند. در این مقاله سعی میکنیم تا با تبیین شاخصهها و راههای تقویت هویت دینی، راهکارهایی برای شکلگیری و تقویت هویت دینی در برنامههای رسانه تبیین شود.
بحران هویت که امروزه گریبانگیر انسان غربی شده، برآیند دیدگاه مادیگرایانه انسان به زندگی و بیتوجهی به پدیده وحی و دین است. نسل جوان بیشتر از دیگران با بحران هویت رو به روست. با ارزیابی و تحلیل عوامل و عناصر آسیبزا در نسل جوان میتوان به این نتیجه رسید که دور بودن فرد از تربیت صحیح دینی در سالهای کودکی و نوجوانی، زمینهساز دوری از هویت دینی آنان میشود. جوان برای کسب هویت، از عوامل گوناگونی همچون خانواده، نهادهای تربیتی و پرورشی، رسانههای گروهی و مطبوعات متأثر است. از سوی دیگر، از آنجا که تقویت هویت دینی، نقطه مقابل و راهکار اصلی برای مقابله با بحران هویت است، هر تلاش و کوششی که در این راستا صورت گیرد؛ در واقع، یک نوع مقابله و مبارزه برای از بین بردن بحران هویت در نسل جوان و امیدوار کردن این نسل به آینده و اعتماد و اتکا به گذشته خویش است. امروزه تأثیر رسانهها بر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست و صاحبان شبکهها و رسانههای جهانی با استفاده از این ابزار کارآمد به دنبال تخریب فرهنگ و هویت بومی و دینی کشورهای مورد نظر هستند. در این مقاله سعی میکنیم تا با تبیین شاخصهها و راههای تقویت هویت دینی، راهکارهایی برای شکلگیری و تقویت هویت دینی در برنامههای رسانه تبیین شود.
نقش رسانه در تبیین هویت دینی
3/21/2010 12:00:00 AM
نقش هویت دینی در خودمهارگری
نویسنده:
حمید رفیعی هنر
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1393 (پياپي 205)، دي 1393 شماره10
هویت دینی/ هویت ملی
ارائه دهنده:
محمود تقی زاده داوری
،
ابراهیم فیاض
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1387
هویت ایرانیان در گذرگاه تاریخ با تأکید بر هویت دینی
نویسندگان:
رشید رکابیان
،
مرتضی بابایی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1401 شماره 2- تابستان 1401- مسلسل 90
نقش ماهواره در بحران هویت جوانان
نویسنده:
علی کاظمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 159 محرم ویژه نامه خانواده
جایگاه و نقش زنان در سیماى رسانه ملى
نویسنده:
مراد فرشته ولی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 158