پرسشها و پژوهشهاى بایسته قرآنى در زمینه خاستگاه شرور
نویسنده:
گروه فلسفه و کلام
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
کلیدواژه:
شرور
،
صفات خدا
،
علم خدا
،
قدرت خدا
،
تعریف
،
انواع
،
خاستگاه
،
اختیار و شرّ
،
خیر و شرّ
،
شرّ در قرآن
چکیده:
گردآورى شمارى از پرسشهاى آغازین و چالشهاى پدید آمده در موضوع خاستگاه شرور است که قرآنپژوهان در پرتو آیات قرآن، پاسخهاى شایسته بدانها بدهند. شمارى شرور را با وجود خدا و صفات او ناسازگار مىبینند. شر تعریف مصداقى دارد نه مفهومى. شر به اخلاقى و فلسفى تقسیم مىشود و برخى شر را به عاطفى، طبیعى، اخلاقى و مابعدالطبیعى تقسیم مىکنند. عدهاى شر را به شرى که معلول اختیارو فعل انسان، اختیارو فعل انسان با دیگر عوامل و شرورى که هیچگونه فعل و اختیار در پدید آمدن آن دخالت ندارد تقسیم مىکنند. شمارى از موحدان میان شرو صفات خدا ناسازگارى نمىبینند چه اینکه 1. شرّ امرى معدوم است، 2. شر امرى عدمى است، 3. شر امرى وجود است اما آفرینش شر با صفات خداناسازگار نیست. 4. شر براى حصول خیر ضرورى است. 5. شر منشأ خیر است. 6. شرور انسان را مىپرورد. 7. شرّ براى معنى یافتن اختیار انسان ضرورى است. 8. نگاه محدود ما برخى امور را شر مىبیند. 9. جهان نه خیر است نه شر. 10. بحث شر از آن جهت است که ما خدا را با صفاتى چون عالم و قادر و خیر على الاطلاق توصیف مىکنیم پس باید در صفات خدا تجدیدنظر کرد. نویسنده، تکتک نظریات بالا را به تیغ نقد مىراند و پیشنهادمى کند باید به سراغ آیات قرآن رفت و پاسخ را از متن آیات قرآن استخراج کرد.
گردآورى شمارى از پرسشهاى آغازین و چالشهاى پدید آمده در موضوع خاستگاه شرور است که قرآنپژوهان در پرتو آیات قرآن، پاسخهاى شایسته بدانها بدهند. شمارى شرور را با وجود خدا و صفات او ناسازگار مىبینند. شر تعریف مصداقى دارد نه مفهومى. شر به اخلاقى و فلسفى تقسیم مىشود و برخى شر را به عاطفى، طبیعى، اخلاقى و مابعدالطبیعى تقسیم مىکنند. عدهاى شر را به شرى که معلول اختیارو فعل انسان، اختیارو فعل انسان با دیگر عوامل و شرورى که هیچگونه فعل و اختیار در پدید آمدن آن دخالت ندارد تقسیم مىکنند. شمارى از موحدان میان شرو صفات خدا ناسازگارى نمىبینند چه اینکه 1. شرّ امرى معدوم است، 2. شر امرى عدمى است، 3. شر امرى وجود است اما آفرینش شر با صفات خداناسازگار نیست. 4. شر براى حصول خیر ضرورى است. 5. شر منشأ خیر است. 6. شرور انسان را مىپرورد. 7. شرّ براى معنى یافتن اختیار انسان ضرورى است. 8. نگاه محدود ما برخى امور را شر مىبیند. 9. جهان نه خیر است نه شر. 10. بحث شر از آن جهت است که ما خدا را با صفاتى چون عالم و قادر و خیر على الاطلاق توصیف مىکنیم پس باید در صفات خدا تجدیدنظر کرد. نویسنده، تکتک نظریات بالا را به تیغ نقد مىراند و پیشنهادمى کند باید به سراغ آیات قرآن رفت و پاسخ را از متن آیات قرآن استخراج کرد.
پرسشها و پژوهشهاى بایسته قرآنى در زمینه خاستگاه شرور
3/21/1997 12:00:00 AM
پرسشها و پژوهشهاى بایسته قرآنى در زمینه تسامح و تساهل
نویسنده:
گروه فلسفه و کلام
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه پلورالیسم
نویسنده:
گروه فلسفه و کلام
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه جامعهشناسى
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه ایمان
نویسنده:
گروه فلسفه و کلام
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه علوم قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه حقیقت معجزه
نویسنده:
گروه فلسفه و کلام
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه فلسفه اخلاق
نویسندگان:
محمد مهدی مسعودی
،
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه مبادی فهم قرآن
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه تفسیر قرآن به قرآن
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
زن و خانواده ، در پرسشها و پاسخهاى قرآنى
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 111