راهکار فقهی رفع تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست
مقاله نشریه: فقه » سال 1401 شماره 109
چکیده:
به اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه محیط زیست، بخش عمده ای از بحران زیست محیطی در کشور، ناشی از نقص برخی از قوانین و مقررات محیط زیست است که زمینه تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات محیط زیست را فراهم کرده است. در این میان برخی از دستگاه های دولتی که خود متولی حفاظت از محیط زیست و از اعضا ثابت شورایعالی حفاظت محیط زیست بوده و عالی ترین مقام ناظر و تصمیم گیر، و قدرت بلامنازع سیاستگذاری در همه شئونات امور محیط زیست می باشند، در سایه مفاد ماده2 قانون حفاظت محیط زیست، از عمده ترین طرف های ذینفع تعارض منافع در اجرای قوانین حفاظت محیط زیست در قبال مصالح ملی کشور محسوب می شوند. در این پژوهش توصیفی تحلیلی، مناسبترین ، کم هزینه ترین و سریعترین راهکار برون رفت از این بحران که معلول نقص برخی از قوانین شکلی محیط زیست از جمله له ماده2 است که زمینه اجرای گزینشی و تبعیض آمیز قوانین و مقررات را فراهم نموده است ، با استناد به قاعده فقهی لاضرر که مفاد اصل چهلم قانون اساسی نیز هست، با بازنگری در مفاد ماده2 قانون حفاظت محیط زیست، جایگاه شورایعالی حفاظت محیط زیست، از شورای اداری درون قوه ای به شورای فرا قوه ای(قوای سه گانه) و حاکمیتی ارتقاء یافته و نتیحه آن، رفع تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات محیط زیست و مدیریت صحیح بحران زیست محیطی در کشور است .
به اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه محیط زیست، بخش عمده ای از بحران زیست محیطی در کشور، ناشی از نقص برخی از قوانین و مقررات محیط زیست است که زمینه تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات محیط زیست را فراهم کرده است. در این میان برخی از دستگاه های دولتی که خود متولی حفاظت از محیط زیست و از اعضا ثابت شورایعالی حفاظت محیط زیست بوده و عالی ترین مقام ناظر و تصمیم گیر، و قدرت بلامنازع سیاستگذاری در همه شئونات امور محیط زیست می باشند، در سایه مفاد ماده2 قانون حفاظت محیط زیست، از عمده ترین طرف های ذینفع تعارض منافع در اجرای قوانین حفاظت محیط زیست در قبال مصالح ملی کشور محسوب می شوند. در این پژوهش توصیفی تحلیلی، مناسبترین ، کم هزینه ترین و سریعترین راهکار برون رفت از این بحران که معلول نقص برخی از قوانین شکلی محیط زیست از جمله له ماده2 است که زمینه اجرای گزینشی و تبعیض آمیز قوانین و مقررات را فراهم نموده است ، با استناد به قاعده فقهی لاضرر که مفاد اصل چهلم قانون اساسی نیز هست، با بازنگری در مفاد ماده2 قانون حفاظت محیط زیست، جایگاه شورایعالی حفاظت محیط زیست، از شورای اداری درون قوه ای به شورای فرا قوه ای(قوای سه گانه) و حاکمیتی ارتقاء یافته و نتیحه آن، رفع تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات محیط زیست و مدیریت صحیح بحران زیست محیطی در کشور است .
راهکار فقهی رفع تعارض منافع در اجرای قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
رفعِ تعارض حقوق و منافع در توسعۀ معابـر شهـری، با نگاه به قاعدۀ لاضرر
نویسندگان:
علی ثناگو
،
مجتبی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 26
رفع تعارض حقوق و منافع در توسعه معابر شهری، با نگاه به قاعده لاضرر
نویسندگان:
مجتبی الهی خراسانی*
،
علی ثناگو
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 دوره 8، شماره 1 (بهار 1401)
فقه و محیط زیست
ارائه دهنده:
یعقوبعلی برجی
،
علی حسینی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1387
مجموعه قوانین و مقررات عفاف و حجاب
نويسنده:
علیرضا فجری
، مقدمه:
عادل ساریخانی
،
کتاب: خرسندی - 1391
مسجد در قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
حجت الله امینی باغبادرانی
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان - 1393
تعارض قوانین در فرزند خواندگی در حقوق ایران و فرانسه
مقاله نشریه: خانواده پژوهی » سال 1401 دوره 18، شماره 71 (پاییز 1401)