نقد معرفتشناسی رئالیسم انتقادی با تکیه بر مبانی نوصدرائیان
نویسندگان:
علی جعفری
،
یارعلی کرد فیروزجائی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 زمستان99 _ مسلسل 46
چکیده:
یکی از آسیبهای اندیشه دینی در جامعه اسلامی، طرح علوم انسانی مبتنی بر مبانی فلسفی غربی است. راه مقابله با این آسیب نیز طرح مسائل بنیادین اندیشه اسلامی و مقایسه تطبیقی آن با اندیشههای معاصر و تاثیرگذار در جوامع غربی در موضوعات نوینی است که در عرصه معرفتشناسی مورد توجه قرار گرفته است. بدین منظور پژوهش حاضر ضمن معرفی مبانی معرفتشناسی حکمت صدرایی و رئالیسم انتقادی، تلاش میکند تا به ارزیابی رئالیسم انتقادی در تبیین واقعیت بر مبنای یافتههای به دست آمده از حکمت صدرایی بپردازد و به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که آیا رئالیسم انتقادی میتواند با تکیه بر مبانی معرفتشناسی خویش تبیین درستی از واقعیت داشته باشد؟ از این رو، این پژوهش با گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در نهایت به این نتیجه میرسد که رئالیسم انتقادی پس از تمایز قائیل شدن بین متعلق لازم معرفت (آنچه که وجود دارد) و متعلق متعدی معرفت (آنچه میتوانیم بدانیم)، با تقلیل ساحت علم به متعلق متعدی آن، و همچنین با تقلیل محتوای درونی معرفت به ابعاد اجتماعی آن دچار تنگناهای شناختی بوده و همچنان از تبیین واقعیت بازمانده است. ؛ در حالی که ملاصدرا در حکمت متعالیه خویش، بر خلاف رئالیسم انتقادی، تعینات معرفت را تماماً به ابعاد اجتماعی آن باز نمیگرداند، بلکه از تعینات و ابعاد وجودی علم نیز بحث میکند. و حقایق عالم را امور عقلی میداند که آنچه در خارج به ادراک حسی در میآید، مرتبه نازله از آن حقایق درک شده توسط عقل است.
یکی از آسیبهای اندیشه دینی در جامعه اسلامی، طرح علوم انسانی مبتنی بر مبانی فلسفی غربی است. راه مقابله با این آسیب نیز طرح مسائل بنیادین اندیشه اسلامی و مقایسه تطبیقی آن با اندیشههای معاصر و تاثیرگذار در جوامع غربی در موضوعات نوینی است که در عرصه معرفتشناسی مورد توجه قرار گرفته است. بدین منظور پژوهش حاضر ضمن معرفی مبانی معرفتشناسی حکمت صدرایی و رئالیسم انتقادی، تلاش میکند تا به ارزیابی رئالیسم انتقادی در تبیین واقعیت بر مبنای یافتههای به دست آمده از حکمت صدرایی بپردازد و به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که آیا رئالیسم انتقادی میتواند با تکیه بر مبانی معرفتشناسی خویش تبیین درستی از واقعیت داشته باشد؟ از این رو، این پژوهش با گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی در نهایت به این نتیجه میرسد که رئالیسم انتقادی پس از تمایز قائیل شدن بین متعلق لازم معرفت (آنچه که وجود دارد) و متعلق متعدی معرفت (آنچه میتوانیم بدانیم)، با تقلیل ساحت علم به متعلق متعدی آن، و همچنین با تقلیل محتوای درونی معرفت به ابعاد اجتماعی آن دچار تنگناهای شناختی بوده و همچنان از تبیین واقعیت بازمانده است. ؛ در حالی که ملاصدرا در حکمت متعالیه خویش، بر خلاف رئالیسم انتقادی، تعینات معرفت را تماماً به ابعاد اجتماعی آن باز نمیگرداند، بلکه از تعینات و ابعاد وجودی علم نیز بحث میکند. و حقایق عالم را امور عقلی میداند که آنچه در خارج به ادراک حسی در میآید، مرتبه نازله از آن حقایق درک شده توسط عقل است.
نقد معرفتشناسی رئالیسم انتقادی با تکیه بر مبانی نوصدرائیان
3/21/2021 12:00:00 AM
نقد و بررسی دلالتهای رئالیسم انتقادی بسکار در مسئله علم و دین با تکیه بر آرای اندیشمندان معاصر
نویسنده:
محمد ایلیاتی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399
بررسی انتقادی مبانی مفروضات آمار استنباطی از منظر رئالیسم صدرایی و رئالیسم انتقادی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رئالیسم انتقادی حکمت صدرایی
نویسنده:
حمید پارسانیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و دوم - تابستان 87
اسلام و سکولاریسم با تکیه بر مبانی معرفت شناسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی مبانی و آرای مکتب رئالیسم انتقادی با تأکید بر آرای روی بسکار و آندروسایر از منظر حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقد قاعده الواحد با تکیه بر آراء ابن سینا
نویسندگان:
علیرضا آزادگان
،
مهدی عظیمی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 11
تبیین مبانی زیبایی شناختی حیات طیبه با تکیه بر آیات
نویسنده:
صدیقه کاویانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 35
وحدت و تقریب بر پایه امامت با تکیه بر مبانی مشترک فریقین
نویسندگان:
مرتضی علیزاده نجار*
،
محمدتقی سبحانی
،
مقاله نشریه: امامت پژوهی » سال 1400 دوره 11، شماره 29 (بهار و تابستان 1400)