الگویی مطلوب از شاخص های سنجش امور فرهنگی در رسانه ملی
نویسندگان:
سیدرضا صالحی امیری
،
محمد سلیمی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 1
چکیده:
شناخت و ارزیابی دقیق و کمی از وضعیت موجود فرهنگ و برآورد میزان تغییر و تحولات آن، از ضرور تهای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی به شمار می رود که نیازمند الگویی جامع و منطقی از شاخصهای فرهنگی است. نظر به اهمیت الگو در تعیین و طبقه بندی شاخصها و نیز نارسایی های قابل توجه در الگوهای رایج، مقاله حاضر برگرفته از تحقیقی است که در این زمینه به انجام رسیده است. به جهت پیچیدگیهای فرهنگ و نیز بستگی تام موضوع با مبانی نظری، در تحقیق یاد شده، ابتدا مبانی فلسفی، انسان شناختی و جامعه شناختی و همچنین شاخصهای رایج فرهنگی بررسی شده سپس با استفاده از آرای صاحب نظران این حوزه و مبتنی بر روش نظام گرا،الگویی جامع در سه بخش کلی «امور فرهنگی» ، «فعالیتهای فرهنگی» و «مقدورات فرهنگی» برای سه سطح توسعه، کلان و خرد طراحی شده است. به دلیل گستردگی این الگو، در نوشته حاضر، پس از بیان مقدمات و مبانی لازم، تنها به تبیین امور فرهنگی به عنوان اصلی ترین بخش فرهنگ بسنده شده و در این خصوص، مؤلفه های مناسبی برای سطوح توسعه و کلان جامعه و نیز برای سطح خرد جهت سنجش ویژگیهای فرهنگی افراد، خانواده ها و سازمانها طرح شده است. قابل یادآوری است که برای مؤلفه های یاد شده مصادیقی بارز و قابل ارزیابی از شاخصها بیان شده و در پایان نیز با توجه به اقتضائات خاص رسانه ملی، بهره گیری از الگوی مذکور در رسانه بحث شده است.
شناخت و ارزیابی دقیق و کمی از وضعیت موجود فرهنگ و برآورد میزان تغییر و تحولات آن، از ضرور تهای مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی به شمار می رود که نیازمند الگویی جامع و منطقی از شاخصهای فرهنگی است. نظر به اهمیت الگو در تعیین و طبقه بندی شاخصها و نیز نارسایی های قابل توجه در الگوهای رایج، مقاله حاضر برگرفته از تحقیقی است که در این زمینه به انجام رسیده است. به جهت پیچیدگیهای فرهنگ و نیز بستگی تام موضوع با مبانی نظری، در تحقیق یاد شده، ابتدا مبانی فلسفی، انسان شناختی و جامعه شناختی و همچنین شاخصهای رایج فرهنگی بررسی شده سپس با استفاده از آرای صاحب نظران این حوزه و مبتنی بر روش نظام گرا،الگویی جامع در سه بخش کلی «امور فرهنگی» ، «فعالیتهای فرهنگی» و «مقدورات فرهنگی» برای سه سطح توسعه، کلان و خرد طراحی شده است. به دلیل گستردگی این الگو، در نوشته حاضر، پس از بیان مقدمات و مبانی لازم، تنها به تبیین امور فرهنگی به عنوان اصلی ترین بخش فرهنگ بسنده شده و در این خصوص، مؤلفه های مناسبی برای سطوح توسعه و کلان جامعه و نیز برای سطح خرد جهت سنجش ویژگیهای فرهنگی افراد، خانواده ها و سازمانها طرح شده است. قابل یادآوری است که برای مؤلفه های یاد شده مصادیقی بارز و قابل ارزیابی از شاخصها بیان شده و در پایان نیز با توجه به اقتضائات خاص رسانه ملی، بهره گیری از الگوی مذکور در رسانه بحث شده است.
الگویی مطلوب از شاخص های سنجش امور فرهنگی در رسانه ملی
3/21/2017 12:00:00 AM
گفتمان مطلوب رسانه ملی در حوزه کودک
نویسندگان:
سیدمحمدحسین هاشمیان*
،
عالمه جمالزاده
،
مقاله نشریه: مطالعات اسلامی زنان و خانواده » سال 1395 (پياپي 4)، بهار و تابستان 1395 شماره1
قرآن و شاخص های اخلاقی مدیریت رسانه
نویسنده:
عیسی عیسی زاده*
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 دوره 10، شماره 39 (پاییز 1399)
انقلاب اسلامى و ارائه الگویى مطلوب از زن مسلمان
نویسنده:
معصومه عسکری
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 157
امداد فرهنگی؛ الگویی برای مواجهه با آسیب های اجتماعی
نویسنده:
مهدی مولائی آرانی*
،
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1401 دوره 9، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
شاخصه های فرهنگی جامعه مطلوب از دیدگاه قرآن و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
واکاوی آینده مطلوب توسعه کارآفرینی بر اساس شاخص های جامعه مهدوی
نویسندگان:
غلامرضا بهروزی لک
،
علیرضا نصرتی *
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1399 دوره 14، شماره 56 (زمستان 1399)
شاخص های نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی(ره) و آیتالله خامنه ای
نویسندگان:
رقیه جاویدی
،
غلامرضا بهروزی لک
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1395 تابستان 1395 شماره13
جایگاه و نقش زنان در سیماى رسانه ملى
نویسنده:
مراد فرشته ولی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 158
درآمدی بر ارتباطات جمعی از منظر اسلام: الگوی رسانه مطلوب
کتاب: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1394