مرجعیت قرآن و گستره آن در اندیشه علامه سیدمحمدحسین فضلالله
نویسنده:
فرج الله میرعرب
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 1
چکیده:
قرآن خود را «تبیان کل شیء» خوانده است که ظاهرش مرجعیت قرآن در همه علوم است. مسئله قرآن پژوهان این است که چگونه چنین برداشتی قابل دفاع است و دلایل مرجعیت عام قرآن برای همه علوم چیست؟ بعضی مانند علامه فضلالله با توجه به هدف قرآن که هدایت انسان به مقصد الهی است، قرآن را بینیاز از شمول بر علوم غیرانسانی میدانند. پژوهش به این پرسش که وجود مباحث متنوع اعم علوم طبیعی در قرآن بر خلاف نظر ایشان است پاسخ داده که هدف از آمدن دادههای محدود طبیعی، برانگیختن عقل و رساندن انسان از معلول به علت و تحریک اندیشه برای یافتن نشانههای خدا در جهان است. نوع بیان قرآنی ذیل این دسته آیات برهان ایشان بر صحت نظر است، زیرا در معارف انسانی خدای متعال دستور اطاعت داده و بایدها و نبایدها را آورده است. این پژوهش که پیشینه خاص ندارد، بهروش توصیفی تحلیلی و کشفی انجام شده، هدفش یافتن نظریه علامه فضلالله در مورد محدوده مرجعیت قرآن در علوم است. نتیجه پژوهش این است که نظریه مرجعیت عمومی، قابل دفاع نیست و مرجعیت قرآن محدوده خاصی دارد؛ یعنی فضلالله وحی الهی را مرجع در نیازهای هدایتی انسان، مانند: قانونگذاری، شکلدهی سبک زندگی و منهج حیات (تقلیدها و عادتها) دانسته و معتقد است انسان باید در باورها، گرایشها، وابستگیها و نوع تعلقات، سبک زندگی و روابط انسانی، به قرآن رجوع کند.
قرآن خود را «تبیان کل شیء» خوانده است که ظاهرش مرجعیت قرآن در همه علوم است. مسئله قرآن پژوهان این است که چگونه چنین برداشتی قابل دفاع است و دلایل مرجعیت عام قرآن برای همه علوم چیست؟ بعضی مانند علامه فضلالله با توجه به هدف قرآن که هدایت انسان به مقصد الهی است، قرآن را بینیاز از شمول بر علوم غیرانسانی میدانند. پژوهش به این پرسش که وجود مباحث متنوع اعم علوم طبیعی در قرآن بر خلاف نظر ایشان است پاسخ داده که هدف از آمدن دادههای محدود طبیعی، برانگیختن عقل و رساندن انسان از معلول به علت و تحریک اندیشه برای یافتن نشانههای خدا در جهان است. نوع بیان قرآنی ذیل این دسته آیات برهان ایشان بر صحت نظر است، زیرا در معارف انسانی خدای متعال دستور اطاعت داده و بایدها و نبایدها را آورده است. این پژوهش که پیشینه خاص ندارد، بهروش توصیفی تحلیلی و کشفی انجام شده، هدفش یافتن نظریه علامه فضلالله در مورد محدوده مرجعیت قرآن در علوم است. نتیجه پژوهش این است که نظریه مرجعیت عمومی، قابل دفاع نیست و مرجعیت قرآن محدوده خاصی دارد؛ یعنی فضلالله وحی الهی را مرجع در نیازهای هدایتی انسان، مانند: قانونگذاری، شکلدهی سبک زندگی و منهج حیات (تقلیدها و عادتها) دانسته و معتقد است انسان باید در باورها، گرایشها، وابستگیها و نوع تعلقات، سبک زندگی و روابط انسانی، به قرآن رجوع کند.
مرجعیت قرآن و گستره آن در اندیشه علامه سیدمحمدحسین فضلالله
3/21/2019 12:00:00 AM
مرجعیت قرآن و گستره آن در اندیشه علامه سیدمحمدحسین فضل الله
نویسنده:
فرج الله میرعرب*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1398 پاییز 1398 شماره 1
اندیشه سیاسی علامه سیدمحمدحسین حسینی طهرانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
علامه فضلالله و تفسیر قرآن به قرآن
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64
مسائل زنان در اجتهاد اسلامى معاصر در گفتوگو با آیتاللّه علامه سیدمحمدحسین فضلاللّه
مقاله نشریه: حوزه » سال 1391 شماره 164-163
پژوهشی در «قواعد فقهی قرآن و گستره آن»
نویسنده:
سید جعفر صادقی فدکی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های فقهی » شماره1
بلاغت محوری در شیوه تفسیری علامه فضلالله
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64
مرجعیت علمی قرآن از نگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد فاکر میبدی
،
محمدحسین رفیعی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 1
قاعده نیت و گستره آن
نویسنده:
علیرضا فرحناک*
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 دوره 27، شماره 103 (پاییز 1399)
مجموع مقالات واكاوي انديشه مفسران در مرجعيت علمي قرآن
نویسنده:
محمد علي محمدي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/07/19 تا تاریخ: 1397/12/15