ارزیابی دیدگاه مفسران در نسبت «اغواگری» به خدا از سوی ابلیس و نتایج کلامی آن
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1401 شماره 103
چکیده:
در قرآن آمده که ابلیس پس از رانده شدن از درگاه الهی، با تعبیر «بِمَا أَغْوَیتَنِی»، گمراهی خود را به خدا نسبت داده است. برخی مفسران سخن ابلیس را صادق و گروهی آن را کاذب دانسته و این تصدیق یا تکذیب را زمینه طرح موضوع جبر و تفویض قرار دادهاند.
این پژوهش با بررسی آرای مفسران به نتایج زیر رسیده است:
1- برخی مفسران به دلیل عدم اهتمام به موضوع، سکوت کردهاند.
2- معتقدان به جبر، اغوا را بهمعنای اضلال دانسته و از آن جبر فهمیدهاند.
3- برخی معتقدان به عدل الهی، با اینکه ادعای ابلیس را صادق شمردهاند، «اغوا» را بهگونهای معنا کردهاند که باعث بیعدالتی خدا و جبر موجودات بر گناه نشود.
4- برخی دیگر از مفسران به دلیل استشمام معنای جبر از واژه اغوا، ابلیس را در این ادّعا، کاذب و بدخواه دانستهاند.
5- علامه طباطبایی با اینکه سخن ابلیس را صادق شمرده، اما برای پرهیز از جبر، «اغوا» را اغوای ثانوی و نتیجه سوء انتخاب خود ابلیس دانسته است.
در قرآن آمده که ابلیس پس از رانده شدن از درگاه الهی، با تعبیر «بِمَا أَغْوَیتَنِی»، گمراهی خود را به خدا نسبت داده است. برخی مفسران سخن ابلیس را صادق و گروهی آن را کاذب دانسته و این تصدیق یا تکذیب را زمینه طرح موضوع جبر و تفویض قرار دادهاند.
این پژوهش با بررسی آرای مفسران به نتایج زیر رسیده است:
1- برخی مفسران به دلیل عدم اهتمام به موضوع، سکوت کردهاند.
2- معتقدان به جبر، اغوا را بهمعنای اضلال دانسته و از آن جبر فهمیدهاند.
3- برخی معتقدان به عدل الهی، با اینکه ادعای ابلیس را صادق شمردهاند، «اغوا» را بهگونهای معنا کردهاند که باعث بیعدالتی خدا و جبر موجودات بر گناه نشود.
4- برخی دیگر از مفسران به دلیل استشمام معنای جبر از واژه اغوا، ابلیس را در این ادّعا، کاذب و بدخواه دانستهاند.
5- علامه طباطبایی با اینکه سخن ابلیس را صادق شمرده، اما برای پرهیز از جبر، «اغوا» را اغوای ثانوی و نتیجه سوء انتخاب خود ابلیس دانسته است.
ارزیابی دیدگاه مفسران در نسبت «اغواگری» به خدا از سوی ابلیس و نتایج کلامی آن
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی صفت عدم تناهی خداوند و نتایج و لوازم آن از دیدگاه ملاصدرا و اسپینوزا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
برداشتی نوین از تناسخ افلاطونی و رویکرد ملاصدرا نسبت به آن
نویسندگان:
علی حقی
،
زهرا محمدی محمدیه
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 2
نسبت حکمت و حکومت از دیدگاه افلاطون و فارابی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
محمدصادق تقی زاده طبری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
بررسی دیدگاه مفسران مسلمان و قرآنپژوهان غربی راجع به معنای «فُرقان» در قرآن
نویسندگان:
محمدحسین محمدپور
،
فرد ام دانر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 77
نادرستی سقط جنین به لحاظ اخلاقی بر مبنای هدیه بودن جنین از سوی خدا
نویسندگان:
علیرضا آل بویه
،
حمزه علی اسلامی نسب
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1395 پاييز 1395 شماره33
ارزیابی دو بسته ی اقدامات معاویه و امام حسن علیه السلام در دستیابی به دو هدف متضاد حذف وحفظ اجتماع شیعه پس از صلح و نتایج آن
نویسنده:
محمد باغستانی کوزه گر*
،
مقاله نشریه: Journal of the Socio - Political Thought of Islam » سال 2022 دوره 3، شماره 2 (Winter and Spring 2022)
بررسی رابطه ارزیابی دانش آموزان از عملکرد مبلغان روحانی مدارس و نگرش آنان نسبت به روحانیت
نویسندگان:
حبیب الله اسداللهی
،
نعمت الله کرم الهی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 1
گامی به سوی إسناد و أسناد در تحدیث
نویسنده:
جویا جهانبخش
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 شماره 158
نسبت تمدن اسلامی و مدرنیته از دیدگاه امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]