بررسی تحلیلی چگونگی ارتباط شادی و معناداری زندگی از دیدگاه اسلام
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 95 - مسلسل 30
چکیده:
یکی از مباحث نوین در فضای فرهنگی جهان بحث شادی بهعنوان یکی از هیجانات مثبت انسانی است، که در فضای فکری بعد از جنگ جهانی دوم و توجه به مباحث بهبود کیفیت زندگی در روانشناسی مثبتنگر پررنگ شد و، سپس، با ورود به حوزۀ برخی از معنویتهای نوظهور و جریانات فلسفی تا هدفپنداری و عامل معناداری زندگی انسان برجسته شد. هدف این پژوهش آن است که به تبیین ارتباط صحیح شادی و معناداری زندگی از منظر آیات و روایات بنشیند. ازاینرو، این پژوهش با رویکرد مسئلهمحور و اتخاذ روش عقلی-نقلی ابتدا به بررسی ماهیت شادی در سه دیدگاه روانشناختی، فلسفی و دینی پرداخته و، سپس، به تحلیل ارتباط شادی و معناداری نشسته است. در یافتههای این پژوهش مشخص شد که ماهیت شادی مرکب از دو بعد احساسی و شناختی است و اینکه دیدگاه اسلام با توجه به دو سطح شادی مقدمهای و معنوی و دو قسم شادی ممدوح و مذموم، و رویکرد فراطبیعتگرا در معناداری زندگی که بر دو مؤلفۀ هدف و ارزش تأکید دارد، شادی را تابعی از معناداری زندگی میداند و نه اینکه شادی عامل معناداری باشد، چه اینکه شادیِ مقدمهای مقدمۀ رسیدن به معناداری است و شادیِ معنوی نتیجۀ وصول به هدف و معناداری است. در نتیجۀ نهایی نیز مشخص شد که دیدگاه اسلام هدفپنداری شادی در جریانات مختلف روانشناسی و لامائیزم و روشنفکری را برنمیتابد
یکی از مباحث نوین در فضای فرهنگی جهان بحث شادی بهعنوان یکی از هیجانات مثبت انسانی است، که در فضای فکری بعد از جنگ جهانی دوم و توجه به مباحث بهبود کیفیت زندگی در روانشناسی مثبتنگر پررنگ شد و، سپس، با ورود به حوزۀ برخی از معنویتهای نوظهور و جریانات فلسفی تا هدفپنداری و عامل معناداری زندگی انسان برجسته شد. هدف این پژوهش آن است که به تبیین ارتباط صحیح شادی و معناداری زندگی از منظر آیات و روایات بنشیند. ازاینرو، این پژوهش با رویکرد مسئلهمحور و اتخاذ روش عقلی-نقلی ابتدا به بررسی ماهیت شادی در سه دیدگاه روانشناختی، فلسفی و دینی پرداخته و، سپس، به تحلیل ارتباط شادی و معناداری نشسته است. در یافتههای این پژوهش مشخص شد که ماهیت شادی مرکب از دو بعد احساسی و شناختی است و اینکه دیدگاه اسلام با توجه به دو سطح شادی مقدمهای و معنوی و دو قسم شادی ممدوح و مذموم، و رویکرد فراطبیعتگرا در معناداری زندگی که بر دو مؤلفۀ هدف و ارزش تأکید دارد، شادی را تابعی از معناداری زندگی میداند و نه اینکه شادی عامل معناداری باشد، چه اینکه شادیِ مقدمهای مقدمۀ رسیدن به معناداری است و شادیِ معنوی نتیجۀ وصول به هدف و معناداری است. در نتیجۀ نهایی نیز مشخص شد که دیدگاه اسلام هدفپنداری شادی در جریانات مختلف روانشناسی و لامائیزم و روشنفکری را برنمیتابد
بررسی تحلیلی چگونگی ارتباط شادی و معناداری زندگی از دیدگاه اسلام
3/20/2016 12:00:00 AM
معناداری زندگی از منظر علامه جعفری و علامه طباطبایی
نویسنده:
عباس ایرانمنش
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
شادی و نشاط در خانواده از نگاه اسلام
نویسنده:
ابوالفضل طریقه دار
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان
بررسی تطبیقی شادی از منظر ابنعربی و سلیگمن
نویسنده:
هادی وکیلی
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
ارتباط عرفان و سیاست از دیدگاه امام خمینی
نویسنده:
سعیده باقری فرد
، استاد راهنما:
داود فیرحی
، استاد مشاور 1:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 2:
فاطمه طباطبایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1383 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چگونگى نزول قرآن از دیدگاه قرآن
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1386 شماره 25
چگونگى نزول قرآن از دیدگاه قرآن
نویسنده:
فرهنگ معارف و قرآن مرکز
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 308
چگونگى تأویل قرآن از دیدگاه قرآن
نویسنده:
عباس اسماعیلی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1383 37-38
آداب و شرایط مراسم شادی در اسلام
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 151 رمضان