امام زمان (ع)، نوستالوژی آینده گرا در اشعار سلمان هراتی
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 1
چکیده:
نوستالوژی nostalgia را میتوان به طور خلاصه، یک احساس درونی تلخ و شیرین نسبت به اشیا، اشخاص و موقعیتّ گذشته تعریف کرد. احساس نوستالوژی از نظر روا نشناسان، نتیجة حسرت بر گذشته، یادآوری خاطرات کودکی و نوجوانی، احساس غربت، مرگ اعضای خانواده و حسرت آرمانشهر و گذشتة تاریخی است. نوستالوژی در ادبیاّت، رفتاری است که معمولاً ناخودآگاه در شاعر یا نویسنده بروز میکند و متجلّی میشود و از همین رو، اهمّیّتی سبکشناختی پیدا میکند. نوستالوژی در چارچوب سبکشناسی مؤلفمدار به ویژه هنگام بررسی روانشناختی اثر، بسیار اهمّیتّ مییابد. در بررسیهای جدید ادبی، نوستالوژی را به دو گونة شخصی و اجتماعی تقسیم میکنند. نوستالوژی در ادبیاّت دورة معاصر، نمود بیشتری یافته است، چرا که سرخوردگیهای اجتماعی، عشق و دوری از وطن، شکستهای سیاسی، بیعدالتی و فقر عمومی و بیماریهای اجتماعی نیز از عوامل پدیدآورندة این حس فردی جمعی است، چنان که در اکثر اشعار شاعران معاصر ایران دیده میشود. این پژوهش نیز بر آن است، مبانی نظری و مفهوم نوستالوژی را در دو محور نوستالوژی فردی و جمعی و نیز عوامل نوستالوژی انتظار و آیندهگرا را در اشعار ادبیاّت شاعران دورة معاصر ایران به ویژه سرودههای سلمان هراتی در ارتباط با امام زمان (عج) بررسی و تحلیل نماید. اشعار مطرح شدة سلمان هراتی، موضوعاتی است که توجّه کافی به آنها در عصر جهانی شدن، زمینه را برای جهانیسازی و درک اندیشة نجاتبخش مهدویتّ هموار میکند. آنچه ضرورت دارد، این است که اولا،ً مبانی و اصالت این تفکّر، بازشناسی و تبیین شود. ثانیا،ً ابعاد، جامعیتّ و جذابیتّ اندیشة ظهور مُنجی در تفکّر شیعی و در اشعار شاعران معاصر از قبیل سلمان هراتی برای جهانیان و شیعیان معرّفی گردد.
نوستالوژی nostalgia را میتوان به طور خلاصه، یک احساس درونی تلخ و شیرین نسبت به اشیا، اشخاص و موقعیتّ گذشته تعریف کرد. احساس نوستالوژی از نظر روا نشناسان، نتیجة حسرت بر گذشته، یادآوری خاطرات کودکی و نوجوانی، احساس غربت، مرگ اعضای خانواده و حسرت آرمانشهر و گذشتة تاریخی است. نوستالوژی در ادبیاّت، رفتاری است که معمولاً ناخودآگاه در شاعر یا نویسنده بروز میکند و متجلّی میشود و از همین رو، اهمّیّتی سبکشناختی پیدا میکند. نوستالوژی در چارچوب سبکشناسی مؤلفمدار به ویژه هنگام بررسی روانشناختی اثر، بسیار اهمّیتّ مییابد. در بررسیهای جدید ادبی، نوستالوژی را به دو گونة شخصی و اجتماعی تقسیم میکنند. نوستالوژی در ادبیاّت دورة معاصر، نمود بیشتری یافته است، چرا که سرخوردگیهای اجتماعی، عشق و دوری از وطن، شکستهای سیاسی، بیعدالتی و فقر عمومی و بیماریهای اجتماعی نیز از عوامل پدیدآورندة این حس فردی جمعی است، چنان که در اکثر اشعار شاعران معاصر ایران دیده میشود. این پژوهش نیز بر آن است، مبانی نظری و مفهوم نوستالوژی را در دو محور نوستالوژی فردی و جمعی و نیز عوامل نوستالوژی انتظار و آیندهگرا را در اشعار ادبیاّت شاعران دورة معاصر ایران به ویژه سرودههای سلمان هراتی در ارتباط با امام زمان (عج) بررسی و تحلیل نماید. اشعار مطرح شدة سلمان هراتی، موضوعاتی است که توجّه کافی به آنها در عصر جهانی شدن، زمینه را برای جهانیسازی و درک اندیشة نجاتبخش مهدویتّ هموار میکند. آنچه ضرورت دارد، این است که اولا،ً مبانی و اصالت این تفکّر، بازشناسی و تبیین شود. ثانیا،ً ابعاد، جامعیتّ و جذابیتّ اندیشة ظهور مُنجی در تفکّر شیعی و در اشعار شاعران معاصر از قبیل سلمان هراتی برای جهانیان و شیعیان معرّفی گردد.
امام زمان (ع)، نوستالوژی آینده گرا در اشعار سلمان هراتی
3/20/2012 12:00:00 AM
آثار وجودی امام زمان ع
نویسنده:
خدامراد سلیمیان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1396 شماره 151 رمضان
نشانه های ظهور امام زمان (ع)
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: مبلغان » سال 1382 سال 1382 - شماره 46
تصویرهنری در سخنان امام رضا (ع) مطالعه موردی دعای امام زمان (عج)
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 1
امام زمان عج در کلام شهیدان
نویسنده:
تحقیق و پژوهش بنیاد شهید انقلاب اسلامى دفتر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 204
بازخوانی زمان و علت بیعت امام علی (ع) با ابوبکر
نویسنده:
محمدجواد یاوری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام در آینه پژوهش » سال 1386 (پياپي 15)، پاييز 1386 شماره3
تحلیلی بر عملکرد امامان بنی الرضا (ع) در زمینه سازی غیبت و پذیرش امام زمان (ع)
نویسندگان:
غلامرضا بهروزی لک
،
محسن رحیمی جعفری*
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1398 بهار 1398 شماره 64
نیابت امام زمان(عج) در دوران غیبت
نویسندگان:
احمد خوانساری
،
استاد شیخ محمد سند بحرانی
،
کتاب: - 1391