آسیبشناسی محتوای پویانماییهای غربی در تربیت دینی کودکان
نویسنده:
سید علی اصغر موسوی
،
مقاله نشریه: افق تبلیغ » سال 1399 شماره 2
چکیده:
امروزه، پویانماییها به عنوان مهمترین ابزار برای جهتدهی تفریحها، ارزشها، باورهای دینی و غیردینی کودکان بهکار گرفته میشوند. صرفنظر از دستاوردهای این رسانه در تربیت کودکان، میتوان آن را ابزاری در خدمت ناتوی فرهنگی جهان غرب علیه فرهنگهای بومی و اسلامی دانست که میکوشد با القای مفاهیم ضدّ دینیِ خود از طریق محتوای لذتبخش و جذاب، کودکان را برای پذیرش ضدّ ارزشهای دهکده جهانی آماده سازد. موضوع مهم در اینجا، سادهانگاری خانوادهها و متولیان رسانههای گروهی است؛ آنهایی که هرگونه پویانمایی را بدون آگاهی از محتوای فکری و قالببندی سنّی در اختیار کودکان قرار میدهند. بنا بر اهمیت رسانهها در شکلگیری شخصیت، اعتقاد و باورهای کودکان، میباید مبانی شناختی و آسیبشناسی پویانماییها در اولویت باشد؛ زیرا امروز، بذر آینده کاشته میشود و باید مبانی نظری در جهت بازشناسی پویانماییهای دینی و ضدّ دینی تبیین و تعریف شوند. ازاینرو، در این مقاله به شیوه تحلیلی ـ توصیفی به رمزگشایی تفکر و آسیبهای موجود در پویانماییهای مشهور بر اساس مبانی تربیت اسلامی پرداخته میشود. تحلیل یافتهها نشان میدهد که اکثریت پویانماییهای غربی، به صورت نهان در پی «تخریب، تحریف، تغییر و تصرف» در اصول ادیان ابراهیمی، بهخصوص اسلام و نهادینهسازی باورهای جایگزین از ادیان غیرتوحیدی هستند.
امروزه، پویانماییها به عنوان مهمترین ابزار برای جهتدهی تفریحها، ارزشها، باورهای دینی و غیردینی کودکان بهکار گرفته میشوند. صرفنظر از دستاوردهای این رسانه در تربیت کودکان، میتوان آن را ابزاری در خدمت ناتوی فرهنگی جهان غرب علیه فرهنگهای بومی و اسلامی دانست که میکوشد با القای مفاهیم ضدّ دینیِ خود از طریق محتوای لذتبخش و جذاب، کودکان را برای پذیرش ضدّ ارزشهای دهکده جهانی آماده سازد. موضوع مهم در اینجا، سادهانگاری خانوادهها و متولیان رسانههای گروهی است؛ آنهایی که هرگونه پویانمایی را بدون آگاهی از محتوای فکری و قالببندی سنّی در اختیار کودکان قرار میدهند. بنا بر اهمیت رسانهها در شکلگیری شخصیت، اعتقاد و باورهای کودکان، میباید مبانی شناختی و آسیبشناسی پویانماییها در اولویت باشد؛ زیرا امروز، بذر آینده کاشته میشود و باید مبانی نظری در جهت بازشناسی پویانماییهای دینی و ضدّ دینی تبیین و تعریف شوند. ازاینرو، در این مقاله به شیوه تحلیلی ـ توصیفی به رمزگشایی تفکر و آسیبهای موجود در پویانماییهای مشهور بر اساس مبانی تربیت اسلامی پرداخته میشود. تحلیل یافتهها نشان میدهد که اکثریت پویانماییهای غربی، به صورت نهان در پی «تخریب، تحریف، تغییر و تصرف» در اصول ادیان ابراهیمی، بهخصوص اسلام و نهادینهسازی باورهای جایگزین از ادیان غیرتوحیدی هستند.
آسیبشناسی محتوای پویانماییهای غربی در تربیت دینی کودکان
3/20/2020 12:00:00 AM
آسیبشناسی تربیت دینی فرزندان
نویسنده:
اعظم نوری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 159 محرم ویژه نامه خانواده
آسیبشناسی برنامههای تربیت دینی دختران در خانواده
نویسنده:
زهرا امید رحمت
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 31
تربیت جنسی کودکان
نویسنده:
سیدعلی آقایی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 157 رمضان ویژه نامه خانواده
آسیبشناسی رفتارهای متضاد والدین در تربیت فرزندان
نویسنده:
سیدابوالفضل بابایی راضیه علی اکبری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 2 محرم ویژهنامه خانواده
سبک زندگی پیشوایان معصوم در تربیت کودکان
نویسنده:
عنایت الله شریفی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 31
روشهای اثربخش در تربیت کودکان و نوجوانان
نویسنده:
حسن خلجی مرضیه محمدخانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1392 شماره 116 رمضان