بررسی چگونگی رشد عقلانیت در فلسفه اسلامی بر پایه مبانی حکمت اشراقی سهروردی
نویسنده:
فاطمه ضرابی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
چکیده:
شیخ اشراق، که پس از فارابی، مؤسس دومین مکتب فلسفی اسلامی شناخته میشود، حکیم بزرگی است که توانست با نوآوریهای خویش در زمینه توسعه عقلانیت اسلامی، راه تعالی فلسفه اسلامی را هموارتر سازد. سهروردی که به خوبی با آراء مشائین به ویژه ابنسینا آشنا بوده و از مشکلات فلسفی و شبهات وارد بر فلسفه اسلامی در عصر خویش آگاه بوده است، کوشید تا اشکالات وارد بر عقلانیت فلسفی را با ارائه راه کارهای جدید، برطرف نماید. وی با طرح مفهوم «اشراق» و تأکید بر ضرورت همراهی شهود و عرفان با عقل و یافتههای آن، به حل بسیاری از مشکلات فلسفی کمک نمود. تأکید بر جایگاه و اهمیت علم حضوری در نظام معرفتی انسان و نیز طرح و تبیین عالم مثال به عنوان جهانی واسطه میان عالم جسمانی و عقلانی نیز، توانست بسیاری از ایرادات وارده به فلسفه را برطرف نماید و زمینه را برای شکلگیری نظام جامع حکمت متعالیه فراهم کند. این تلاشها سبب شد تا اختصاص عقل ورزی به فیلسوفان و اختصاص شهودگرایی به عارفان، از میان رفته و حکمتی جدید که مبانی آن در اندیشههای فیلسوفان گذشته مانند ابنسینا، موجود بوده است، بهصورت رسمی و به عنوان حکمت اسلامی معرفی شده و ارتباط مبنایی عقل و شهود، تبیین گردد. مقاله حاضر، در صدد است تا علاوه بر نگرش سهروردی به مسأله عقل و کارکردهای آن در مسیر شناخت حقیقت، چیستی عقلانیت موجود در مکتب اشراق و ویژگیهای آن را بررسی نموده و نقش این جریان را در رشد فلسفه اسلامی بیان نماید.
شیخ اشراق، که پس از فارابی، مؤسس دومین مکتب فلسفی اسلامی شناخته میشود، حکیم بزرگی است که توانست با نوآوریهای خویش در زمینه توسعه عقلانیت اسلامی، راه تعالی فلسفه اسلامی را هموارتر سازد. سهروردی که به خوبی با آراء مشائین به ویژه ابنسینا آشنا بوده و از مشکلات فلسفی و شبهات وارد بر فلسفه اسلامی در عصر خویش آگاه بوده است، کوشید تا اشکالات وارد بر عقلانیت فلسفی را با ارائه راه کارهای جدید، برطرف نماید. وی با طرح مفهوم «اشراق» و تأکید بر ضرورت همراهی شهود و عرفان با عقل و یافتههای آن، به حل بسیاری از مشکلات فلسفی کمک نمود. تأکید بر جایگاه و اهمیت علم حضوری در نظام معرفتی انسان و نیز طرح و تبیین عالم مثال به عنوان جهانی واسطه میان عالم جسمانی و عقلانی نیز، توانست بسیاری از ایرادات وارده به فلسفه را برطرف نماید و زمینه را برای شکلگیری نظام جامع حکمت متعالیه فراهم کند. این تلاشها سبب شد تا اختصاص عقل ورزی به فیلسوفان و اختصاص شهودگرایی به عارفان، از میان رفته و حکمتی جدید که مبانی آن در اندیشههای فیلسوفان گذشته مانند ابنسینا، موجود بوده است، بهصورت رسمی و به عنوان حکمت اسلامی معرفی شده و ارتباط مبنایی عقل و شهود، تبیین گردد. مقاله حاضر، در صدد است تا علاوه بر نگرش سهروردی به مسأله عقل و کارکردهای آن در مسیر شناخت حقیقت، چیستی عقلانیت موجود در مکتب اشراق و ویژگیهای آن را بررسی نموده و نقش این جریان را در رشد فلسفه اسلامی بیان نماید.
بررسی چگونگی رشد عقلانیت در فلسفه اسلامی بر پایه مبانی حکمت اشراقی سهروردی
3/20/2016 12:00:00 AM
بازشناسی عناصر فلسفه هنر بر پایه مبانی حکمت صدرایی
نویسنده:
زهیر انصاریان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1385 شماره 44-43
رمزگشایی از نمادها در داستان های سهروردی بر پایۀ مبانی فلسفی حکمت اشراق
نویسندگان:
سیدابوالقاسم حسینی ژرفا
،
مهدی همازاده
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
عقلانیت در فلسفه اسلامی
نویسنده:
ماجد فخری ترجمه محمد زارع
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1385 شماره 42-41
بررسی تطبیقی تشکیک در حکمت اشراق و حکمت متعالیه با تکیه بر مبانی سهروردی ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
عقلانیت اشراقی در اندیشه فلسفی ابن سینا
مقاله نشریه: پژوهش های فلسفی - کلامی » سال 1391 (پياپي 53)، پاييز 1391 شماره1
بررسی تحولات مفهوم عقلانیت در مکاتب سه گانه فلسفه اسلامی (مشاء ، اشراق ، حکمت متعالیه)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چگونگی بازتولید فلسفه های علوم انسانی با تکیه بر فلسفه اسلامی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1391 (پياپي 11)، بهار 1391 شماره3
مبانی اخلاق در فلسفه غرب و در فلسفه اسلامی
نويسنده:
حسن معلمی
،
کتاب: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 1394
فعالیت سیاسی و سعادت انسانی، بررسی دیدگاه فمینیسم بر پایه حکمت صدرایی
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: نشریه پژوهش های اسلامی زن و خانواده » سال 1399 دوره 1، شماره 2 (بهار و تابستان 1399)