منهج تفسیری آیتالله معرفت
نویسنده:
علی مدبّر (اسلامی)
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2
چکیده:
از دیدگاه آیتالله معرفت، منابع تفسیر قرآن عبارتاند از قرآن، سنت معصومان:، عقل برهانی و علم تجربی و چون «منهج تفسیری» هر مفسر، پیوندی تنگاتنگ با دیدگاه او درباره «منابع تفسیر قرآن» دارد، میتوان منهج تفسیری ایشان را «منهج اجتهادی جامع» نامید که دربردارندهٴ «تفسیر قرآن با قرآن»، «تفسیر قرآن با سنت»، «تفسیر قرآن با عقل برهانی» و «تفسیر قرآن با علم تجربی» است. آیتالله معرفت، تفسیر قرآن با قرآن را بهترین و متقنترین راه فهم قرآنمیداند. ایشان نقش معصومان: را نیز در تفسیر قرآن نقش آموزشی و راهنمایی به راههای تفسیرمیداند. به نظر ایشان، استفاده روشمند از منبع عقل در تفسیر ضروری است و گسترش علم و فلسفه از عوامل مؤثر در فهم قرآن است. از نظر آیتالله معرفت، تفسیر قرآن با کشف و شهود عرفانی، فاقد اعتبار است؛ اما اگر تأویلات اهل عرفان جنبه «استشهاد» داشته باشند نه «استناد»،میتوان آنها را از باب «تداعی معانی» پذیرفت. آرای تفسیری صحابیان را با قیود و شرایطیمیتوان پذیرفت. آرای تفسیری تابعیان نیز تنها در حد مؤید و شاهد اعتبار دارند و تنها برای توانمندسازی مفسر در استنباط از قرآن راهگشایند. تفسیر به رأینیز ازآنرو که «تحمیل» رأی بر قرآن است نه «تفسیر قرآن»، فاقد اعتبار است.
از دیدگاه آیتالله معرفت، منابع تفسیر قرآن عبارتاند از قرآن، سنت معصومان:، عقل برهانی و علم تجربی و چون «منهج تفسیری» هر مفسر، پیوندی تنگاتنگ با دیدگاه او درباره «منابع تفسیر قرآن» دارد، میتوان منهج تفسیری ایشان را «منهج اجتهادی جامع» نامید که دربردارندهٴ «تفسیر قرآن با قرآن»، «تفسیر قرآن با سنت»، «تفسیر قرآن با عقل برهانی» و «تفسیر قرآن با علم تجربی» است. آیتالله معرفت، تفسیر قرآن با قرآن را بهترین و متقنترین راه فهم قرآنمیداند. ایشان نقش معصومان: را نیز در تفسیر قرآن نقش آموزشی و راهنمایی به راههای تفسیرمیداند. به نظر ایشان، استفاده روشمند از منبع عقل در تفسیر ضروری است و گسترش علم و فلسفه از عوامل مؤثر در فهم قرآن است. از نظر آیتالله معرفت، تفسیر قرآن با کشف و شهود عرفانی، فاقد اعتبار است؛ اما اگر تأویلات اهل عرفان جنبه «استشهاد» داشته باشند نه «استناد»،میتوان آنها را از باب «تداعی معانی» پذیرفت. آرای تفسیری صحابیان را با قیود و شرایطیمیتوان پذیرفت. آرای تفسیری تابعیان نیز تنها در حد مؤید و شاهد اعتبار دارند و تنها برای توانمندسازی مفسر در استنباط از قرآن راهگشایند. تفسیر به رأینیز ازآنرو که «تحمیل» رأی بر قرآن است نه «تفسیر قرآن»، فاقد اعتبار است.
منهج تفسیری آیتالله معرفت
3/21/2019 12:00:00 AM
روش آیتالله معرفت در «التفسیر الأثری الجامع»
نویسنده:
طاهره رجایی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1388 59-60
مباحث معرفتی تاریخ از دیدگاه آیتالله معرفت
نویسنده:
حوراء بحرانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 45- بهار 1400
تحلیل و نقد دیدگاه آیتالله معرفت از فترت وحی قرآن
نویسندگان:
عیسی عیسیزاده
،
عبدالمجید طالبتاش
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2
تحلیل دیدگاه آیتالله معرفت در خصوص نسبت لفظ آیه با سبب نزول
نویسنده:
سیده سعیده غروی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 89
درآمدی بر مبانی علوم قرآنی مرجعیت علمی قرآن از دیدگاه آیتالله معرفت
نویسنده:
سیدعلی سادات فخر
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 1
روش شناسی تفسیر منهج الصادقین
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47
تفسیر خلاصه منهج الصادقین/ج1
نویسندگان:
حسن حسن زاده آملی
،
مولی فتح الله کاشانی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1401
اعتبارسنجی روایات اهل بیت (ع) درباره «حجیت تفسیر صحابه» با بررسی آرای آیتالله معرفت
نویسنده:
محمد علی مروجی طبسی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 91
منهج الفاضلین فی معرفة الأئمۀ الکاملین
نویسندگان:
سعید توکلی
،
محمد بن اسحاق حموی(فاضل الدین ابهری)
،
کتاب: - 1389