بررسی دیدگاه استاد مصباح یزدی و لارنس بونجور در خطاناپذیری باورهای وجدانی
نویسندگان:
سمیّه انیسی
،
محمدعلی مبینی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 37
چکیده:
مبناگرایان، باورها را به دو دستۀ پایه و غیرپایه تقسیم میکنند و باور پایه را باوری میدانند که برای توجیه آن نیازی به باور دیگر نیست. در میان باورهای پایه، باورهای وجدانی جایگاه بسیار محکمی دارند و یکی از مبانی معتبر معرفت شناخته شدهاند. در حالی که عقلگرایان حداکثری مثل دکارت، باورهای وجدانی را خطاناپذیر میدانند، عقلگرایان معتدل مانند لارنس بونجور، امکان وقوع خطا را در وجدانیات میپذیرند. بونجور در تبیین چگونگی توجیه باورهای وجدانی، نظریه «آگاهی سازنده» را ارائه میکند. آگاهی سازنده از نظر او، حالتی غیرمفهومی است که با فرایند توصیفی به باور وجدانی تبدیل میشود. در میان فیلسوفان مسلمان معاصر، آیتالله مصباح یزدی توجیه باورهای وجدانی را به دلیل انتساب مستقیم آنها به علم، حضوری میداند و به خطاناپذیری آنها معتقد است. این نوشتار با رویکردی تحلیلی سعی دارد تا دیدگاه آیتالله مصباح یزدی، از مبناگرایان مسلمان و بونجور، از مبناگرایان غربی را دربارۀ خطاپذیری یا خطاناپذیری وجدانیات تبیین کند و از این راه بر اساس فلسفۀ اسلامی، ایرادهای عمدهای را که در میان فلاسفۀ غرب بر خطاپذیری باورهای وجدانی مطرح شده است، پاسخ دهد
مبناگرایان، باورها را به دو دستۀ پایه و غیرپایه تقسیم میکنند و باور پایه را باوری میدانند که برای توجیه آن نیازی به باور دیگر نیست. در میان باورهای پایه، باورهای وجدانی جایگاه بسیار محکمی دارند و یکی از مبانی معتبر معرفت شناخته شدهاند. در حالی که عقلگرایان حداکثری مثل دکارت، باورهای وجدانی را خطاناپذیر میدانند، عقلگرایان معتدل مانند لارنس بونجور، امکان وقوع خطا را در وجدانیات میپذیرند. بونجور در تبیین چگونگی توجیه باورهای وجدانی، نظریه «آگاهی سازنده» را ارائه میکند. آگاهی سازنده از نظر او، حالتی غیرمفهومی است که با فرایند توصیفی به باور وجدانی تبدیل میشود. در میان فیلسوفان مسلمان معاصر، آیتالله مصباح یزدی توجیه باورهای وجدانی را به دلیل انتساب مستقیم آنها به علم، حضوری میداند و به خطاناپذیری آنها معتقد است. این نوشتار با رویکردی تحلیلی سعی دارد تا دیدگاه آیتالله مصباح یزدی، از مبناگرایان مسلمان و بونجور، از مبناگرایان غربی را دربارۀ خطاپذیری یا خطاناپذیری وجدانیات تبیین کند و از این راه بر اساس فلسفۀ اسلامی، ایرادهای عمدهای را که در میان فلاسفۀ غرب بر خطاپذیری باورهای وجدانی مطرح شده است، پاسخ دهد
بررسی دیدگاه استاد مصباح یزدی و لارنس بونجور در خطاناپذیری باورهای وجدانی
3/21/2018 12:00:00 AM
بررسی دیدگاه استاد مصباح یزدی و لارنس بونجور در خطاناپذیری باورهای وجدانی
نویسندگان:
سمیه انیسی*
،
محمدعلی مبینی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاييز 1397 شماره37
بررسی دیدگاه علامه طباطبائی و استاد مصباح یزدی دربارة عوارض ذاتی
نویسندگان:
اکبر اسدپور
،
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
اصالت فرد ، جامعه یا هردو ، بررسی تطبیقی آرای استاد مطهری و استاد مصباح یزدی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1385 زمستان 1385 شماره42
بررسی تطبیقی مبناگرایی از دیدگاه پلانتینگا و استاد مصباح
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
بررسی تطبیقی آراء فلسفی علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی در امور عامه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی چیستی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی
نویسندگان:
آسیه گنج خانی
،
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
بررسی نسبت انگیزش و الزام اخلاقی از منظر محقق اصفهانی ، علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأمّلی در حقیقت جملات اخلاقی؛ دیدگاه آیةالله مصباح یزدی و نقد آن
نویسنده:
محمد علی مبینی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 48
بررسی مقایسه ای منطق فهم دین از دیدگاه شهید مطهری و علامه مصباح یزدی
نویسنده:
محمدحسین ابراهیمی فر
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
رمضان علی تبار
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحول در علم کلام از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی(ره)
نویسنده:
جواد قلی پور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 106