تحلیل کاربردشناسانۀ کارکرد اقناعی استعاره در نامه‌های برگزیدۀ نهج-البلاغه

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 23
چکیده:
کاربردشناختی، ادبیات را به عنوان مؤثرترین و زیباترین نوع گفتمان تلقی می‌کند، گفتمانی که نه تنها زیبایی و جمال در آن بلکه تمام کارکردها و وظائف ارتباطی زبان در آن موجود است. بنابراین فن اقناع به عنوان هدف غایی هر گفتمانی، در ذیل مکتب کاربردشناختی قرار می‌گیرد. استعاره به عنوان ابزاری است که جایگاهی بالا در امر ارتباط بین متکلم و فرستنده و نیز در امر اقناع و اثرگذاری بر مخاطب دارد. مقالۀ حاضر با روش توصیفی تحلیلی سعی دارد این صنعت بلاغی را با هدف اقناع مخاطب در نامه‌های برگزیدۀ نهج­البلاغه بررسی کند. از دستاوردهای پژوهش این است که امام7 بیش‌تر استعاره خود را درجهت تنبیه، تذکیر و ترغیب مخاطب به کار می‌گیرد و برای اقناع مخاطب از این طریق، تصاویری ساده و ملموس انتخاب می‌کند که اقناع و قدرت تأثیری بیش‌تر دارند.

بررسی عنصر اقناعی طنز در نهج البلاغه و نقش آن در تصویرسازی مفاهیم

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1398 شماره 14

نهج البلاغه

مقاله نشریه: پوپک » سال 1373 شکوفه های آسمانی(سخنان امامان)

خداشناسی در نهج البلاغه

استاد راهنما: احمد بهشتی ، دانشجو: حسن سراج زاده ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1378 - [کارشناسی ارشد]

اخلاق در نهج البلاغه

نویسنده: سید حسین هاشمی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1393

از نهج البلاغه اول تا نهج البلاغه دوم

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1370 شماره 7

معارج نهج البلاغه

کتاب: بوستان کتاب - 1380

سیماى امنیت در نهج البلاغه

نویسنده: على اکبرى معلم ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و چهارم - تابستان 85

روش تربیت در نهج البلاغه

نویسنده: سید جواد حسینی ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 286

روش تربیت در نهج البلاغه

نویسنده: سید جواد حسینی ،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 287
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397