معناشناسی خلافت و برگزیدگی آدم(ع) در قرآن کریم
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 5
چکیده:
در مکتب عارفان آگاه، مراد خداوند از برگزیدگی و جعل خلیفۀ عشق الهی به ذات خویش است، زیرا خداوند دوست داشت تا عین خود و کمالات ذاتیاش را که غیب مطلق است در عالم خارج در موجودی جامع بنگرد؛ لذا انسان کامل را برصورت خویش آفرید و او را جامع اسماء و صفات خود قرار داد و این شخصیت حقوقی آدم و مقام انسانیت او است که الگویی از خلیفۀ کامل و مرآت خداوند و مظهر اسمای الهی وی در زمین گردید و این مقاله بر آن است تا با استفاده از دانش معناشناسی که ابزاری برای ژرفاندیشی و ایجاد نگاهی عمیق و فراگیر است به بررسی لایههای معنایی این موضوع در قرآن در پس دو نگاه جزء نگر و کلنگر بپردازد. بدیهی است که در نگاه جزء نگر به فهم مفهوم کانونی و کلیدی، روابط بینامتنی برای یافتن سیاق و روابط همنشینی و در نگاه کل نگر به کشف روابط بین مفهوم کانونی خلیفه با سایر مؤلفههای درونی که شامل یافتن دامنه و حوزۀ این برگزیدگی و خلافت، انفعالات و برخوردهای به عمل آمده با آن، ثمره و نتیجۀ این برگزیدگی و به فهم اسمای الهی حاکم برفضای این گزینش پرداخته شود و در نهایت میدان معناشناختی برگزیدگی و خلافت آدم(ع) در قرآن کریم به تصویر درآید.
در مکتب عارفان آگاه، مراد خداوند از برگزیدگی و جعل خلیفۀ عشق الهی به ذات خویش است، زیرا خداوند دوست داشت تا عین خود و کمالات ذاتیاش را که غیب مطلق است در عالم خارج در موجودی جامع بنگرد؛ لذا انسان کامل را برصورت خویش آفرید و او را جامع اسماء و صفات خود قرار داد و این شخصیت حقوقی آدم و مقام انسانیت او است که الگویی از خلیفۀ کامل و مرآت خداوند و مظهر اسمای الهی وی در زمین گردید و این مقاله بر آن است تا با استفاده از دانش معناشناسی که ابزاری برای ژرفاندیشی و ایجاد نگاهی عمیق و فراگیر است به بررسی لایههای معنایی این موضوع در قرآن در پس دو نگاه جزء نگر و کلنگر بپردازد. بدیهی است که در نگاه جزء نگر به فهم مفهوم کانونی و کلیدی، روابط بینامتنی برای یافتن سیاق و روابط همنشینی و در نگاه کل نگر به کشف روابط بین مفهوم کانونی خلیفه با سایر مؤلفههای درونی که شامل یافتن دامنه و حوزۀ این برگزیدگی و خلافت، انفعالات و برخوردهای به عمل آمده با آن، ثمره و نتیجۀ این برگزیدگی و به فهم اسمای الهی حاکم برفضای این گزینش پرداخته شود و در نهایت میدان معناشناختی برگزیدگی و خلافت آدم(ع) در قرآن کریم به تصویر درآید.
معناشناسی خلافت و برگزیدگی آدم(ع) در قرآن کریم
3/21/2013 12:00:00 AM
معناشناسی ایثار در قرآن کریم
نویسندگان:
سیدحسین سیدی
،
علی رفیعی*
،
مقاله نشریه: الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها » سال 1393 1393 شماره32
معناشناسی روح در قرآن کریم
نویسندگان:
محمد تقی شاکر
،
محمد تقی سبحانی
،
مقاله نشریه: مطالعات قرآن و حدیث » سال 1394 پاييز و زمستان 1394 شماره1
معناشناسی سیستمی واژگانی قرآن کریم
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده*
،
مقاله نشریه: پژوهش های زبان شناختی قرآن » سال 1400 دوره 10، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
معناشناسی لغو از منظر قرآن کریم
نویسندگان:
ابراهیم فلاح
،
صدیقه نصیری خلیلی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 11
ولایت و خلافت امام علی (ع) در قرآن
نویسنده:
سیدجعفر صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1384 دي 1384 شماره289
بررسی معناشناسی دعا در قرآن کریم در سه گام
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 22
معناشناسی «عمل صالح» در قرآن کریم؛ رویکردی ساخت گرا
نویسنده:
سید مصطفی احمدزاده*
،
مقاله نشریه: آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2
بررسی معناشناسی با همآیی واژۀ «مثقال» در قرآن کریم
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 24
معناشناسی صبر در قرآن
نویسندگان:
علی صالحی حاجی ابادی
،
اصغر هادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 86