قرآن و کثرت گرایی دینی (پلورالیسم)؛ مبانی، زمینه ها و انگیزه ها
نویسنده:
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 شماره 31
کلیدواژه:
پلورالیسم
،
تاریخ
،
خاستگاه
،
مبانى
،
حقانیت ادیان
،
زمانمندى ادیان
،
لیبرالیسم
،
پروتستانیسم
،
انگیزهها
،
زمینههاى اجتماعى
،
زمینههاى سیاسى
،
زمینههاى معرفتى
چکیده:
ارزیابى مبانى پلورالیسم دینى از منظر درون دینى و قرآنى و انگیزهها و زمینههاى اجتماعى و سیاسى آن است. نگارنده، پس از تعریف پلورالیسم به تعدّد و تکثر ادیان حق به تاریخچه آن پرداخته و خاستگاه پلورالیسم را غرب و دنیاى مسیحیت دانسته که به تدریج به شبه قاره هند و دنیاى عرب و سپس به ایران وارد شده است. در ادامه زمینههاى معرفتى و اجتماعى پلورالیسم دینى را فرو کاستن اعتبار دین مسیحى، عملکرد و رفتار سوء ارباب کلیسا، نارسایىهاى معرفتى مسیحیّت، گسترش فرقههاى مذهبى به ویژه پروتستانیسم و نیز بازتاب لیبرالیسم در پلورالیسم، ارتباط پیروان ادیان، رواج اندیشههاى الحادى، افول معنویت در غرب و آشنایى پارهاى از عالمان غرب مسیحى با حقانیّت آموزههاى اسلامى برشمرده و انگیزههاى طرح نظریه پلورالیسم را مورد بررسى قرار داده است. در پایان، به بازکاوى مبانى پلورالیسم دینى از جمله: گوهر یگانه ادیان، تکافؤ دلایل حقانیت ادیان، دورى حقیقت از دسترس عقل، زمانمندى آموزههاى ادیان، نسبیّت فرهنگى، فراگیرى لطف و هدایت الهى و تکثر فهم دینى پرداخته است.
ارزیابى مبانى پلورالیسم دینى از منظر درون دینى و قرآنى و انگیزهها و زمینههاى اجتماعى و سیاسى آن است. نگارنده، پس از تعریف پلورالیسم به تعدّد و تکثر ادیان حق به تاریخچه آن پرداخته و خاستگاه پلورالیسم را غرب و دنیاى مسیحیت دانسته که به تدریج به شبه قاره هند و دنیاى عرب و سپس به ایران وارد شده است. در ادامه زمینههاى معرفتى و اجتماعى پلورالیسم دینى را فرو کاستن اعتبار دین مسیحى، عملکرد و رفتار سوء ارباب کلیسا، نارسایىهاى معرفتى مسیحیّت، گسترش فرقههاى مذهبى به ویژه پروتستانیسم و نیز بازتاب لیبرالیسم در پلورالیسم، ارتباط پیروان ادیان، رواج اندیشههاى الحادى، افول معنویت در غرب و آشنایى پارهاى از عالمان غرب مسیحى با حقانیّت آموزههاى اسلامى برشمرده و انگیزههاى طرح نظریه پلورالیسم را مورد بررسى قرار داده است. در پایان، به بازکاوى مبانى پلورالیسم دینى از جمله: گوهر یگانه ادیان، تکافؤ دلایل حقانیت ادیان، دورى حقیقت از دسترس عقل، زمانمندى آموزههاى ادیان، نسبیّت فرهنگى، فراگیرى لطف و هدایت الهى و تکثر فهم دینى پرداخته است.
قرآن و کثرت گرایی دینی (پلورالیسم)؛ مبانی، زمینه ها و انگیزه ها
3/21/2002 12:00:00 AM
پلوراليسم ديني
ارائه دهنده:
عبدالعزیز ساشادينا
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1384
نقد مبانی جان هیک در پلورالیسم دینی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1383 - [کارشناسی ارشد]
رویکرد روشنفکری دینی و حوزوی؛ انگیزه ها و چشم اندازها
نویسنده:
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 شماره چهل و چهارم - زمستان 87
رویکرد روشنفکری دینی و حوزوی؛ انگیزه ها و چشم اندازها
نویسنده:
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 (پياپي 44)، زمستان 1387 شماره4
بررسی و نقد ادله قرآنی طرفداران پلورالیسم دینی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) - دانشکده مهندسی نساجی - 1386 - [کارشناسی ارشد]