اشاره ای اجمالی به دلایل عقلانی اثبات علم امام
نویسنده:
بتول عزیزی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1387 18 (ویژه فلسفه و کلام 1)
چکیده:
این مقاله، درآمدی بر علم امام است و در پی به دست آوردن تصویری روشن از دلایل علم امام و اختلافات شیعه و اهل سنت تدوین شده است. از بررسی سخنان علما و بزرگان شیعه و اهل سنت بر میآید که «علم امام»، آگاهی گستردة امام بر امور مختلف است که از جهت گسترۀ علمی و نیز عمق علمی، نسبت به علوم دیگران برجستگی چشمگیری دارد. شیعه معتقد است، علم برای امام، آن هم در سطحی گسترده، از ضروریات امامت است؛ اما اهل سنت، علم در سطح وسیع را برای امام ضروری نمیدانند. این نوشتار به بیان برخی دلایل شیعه و اهلسنت در پذیرش یا عدم پذیرش علم امام میپردازد. و چنین نتیجه میگیرد که اساس اختلاف شیعه و اهل سنت در مسألة امامت، ماهوی است. شیعه، امامت را از مسائل کلامی و اصول اعتقادی میداند، در حالی که اهل سنت آن را از مباحث فقهی میشمرند. اهل سنت در نفی و اثبات علم امام و نیز شرایط و ویژگیهای آن، آرای متفاوتی دارند. اما اندیشمندان شیعه، در ثبوت عقلانی علم امام، اتحاد و اجماع دارند. هر چند در چگونگی آن، نظرات مختلفی ارائه کردهاند.
کلام شیعه در مقایسه با اهل سنت، از پویایی و عقلانیت ویژهای برخوردار است. این برجستگی، از دقت در شیوة موضعگیری این گروه نسبت به مسائل اعتقادی و چگونگی پرداختن به تبیین و تفسیر آنها، به دست میآید.
این مقاله، درآمدی بر علم امام است و در پی به دست آوردن تصویری روشن از دلایل علم امام و اختلافات شیعه و اهل سنت تدوین شده است. از بررسی سخنان علما و بزرگان شیعه و اهل سنت بر میآید که «علم امام»، آگاهی گستردة امام بر امور مختلف است که از جهت گسترۀ علمی و نیز عمق علمی، نسبت به علوم دیگران برجستگی چشمگیری دارد. شیعه معتقد است، علم برای امام، آن هم در سطحی گسترده، از ضروریات امامت است؛ اما اهل سنت، علم در سطح وسیع را برای امام ضروری نمیدانند. این نوشتار به بیان برخی دلایل شیعه و اهلسنت در پذیرش یا عدم پذیرش علم امام میپردازد. و چنین نتیجه میگیرد که اساس اختلاف شیعه و اهل سنت در مسألة امامت، ماهوی است. شیعه، امامت را از مسائل کلامی و اصول اعتقادی میداند، در حالی که اهل سنت آن را از مباحث فقهی میشمرند. اهل سنت در نفی و اثبات علم امام و نیز شرایط و ویژگیهای آن، آرای متفاوتی دارند. اما اندیشمندان شیعه، در ثبوت عقلانی علم امام، اتحاد و اجماع دارند. هر چند در چگونگی آن، نظرات مختلفی ارائه کردهاند.
کلام شیعه در مقایسه با اهل سنت، از پویایی و عقلانیت ویژهای برخوردار است. این برجستگی، از دقت در شیوة موضعگیری این گروه نسبت به مسائل اعتقادی و چگونگی پرداختن به تبیین و تفسیر آنها، به دست میآید.
اشاره ای اجمالی به دلایل عقلانی اثبات علم امام
3/20/2008 12:00:00 AM
نامه ای به امام رضا (ع)
نویسنده:
فرج اله میر عرب
،
مقاله نشریه: زائر » سال 1383 (پياپي 119)، آبان 1383 شماره7
ماهیّت علم اجمالی یا چگونگی اطلاق علم بر علم اجمالی و ثمرات آن با چشم پوشی از اصول شرعی
نویسنده:
مرتضی ولیان پور
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1385 شماره 10
عوامل انحطاط و سقوط جوامع از دیدگاه قرآن با اشاره به اندیشه های امام خمینی (ره)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
حجیت أمارات قضایى بر مبناى علم قاضى (اثبات جرم با نگاه به دانش روز)
نویسنده:
حمید ستوده
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1392 شماره 75
نگاهی اجمالی به کتاب نسخه شناخت
نویسنده:
حسام الدین پرهام
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1392 143-144
روش اثبات مدعیات زبانى در فلسفه تحلیلى و علم اصول
نویسنده:
محمدعلی عبداللهی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1384 شماره 38-37