رهایی از جزم سوم تجربهگرایی؛ طرد بازنماییگرایی و حرکت به سوی استنباطگرایی
نویسنده:
میثم محمدامینی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 88
چکیده:
دانلد دیویدسن اعتماد به تمایز میان «طرح مفهومی» و «محتوای تجربی» را جزم سوم تجربهگرایی معرفی میکند. در این مقاله نشان میدهیم که نقد دیویدسن درواقع متوجه کاستیهای اساسی رویکرد بازنماییگرایانه به معنا و معرفت است. آموزۀ محوری بازنماییگرایی این است که در تبیین معنا و معرفت باید برای مفهوم بازنمایی اولویت قائل شد و آن را پایهای تلقی کرد. انتقاد اصلی دیویدسن به رویکرد بازنماییگرایانه این است که ما درک روشن یا قابل فهمی از رابطۀ بازنمایی نمیتوانیم داشته باشیم، زیرا اساساً هیچ چیزی وجود ندارد که گزارهها یا نظریهها را صادق کند. در ادامه این ادعا را بررسی کردهایم که انتقادهای دیویدسن را میتوان با درپیشگرفتن رویکرد استنباطگرایانه پاسخ گفت. بهطور خاص، استنباطگرایی میتواند چگونگی فهم عبارت زبانی را تبیین کند و همینطور برداشت غیردوگانهانگارانه از امر مفهومی بهدست دهد. خود دیویدسن نیز بهرغم اشاره به مشکلات عمدۀ بازنماییگرایی، شرحی از معنا و معرفت بهدست میدهد که به علت تأکید بر مفهوم صدق، درنهایت به شکلی از بازنماییگرایی متعهد است.
دانلد دیویدسن اعتماد به تمایز میان «طرح مفهومی» و «محتوای تجربی» را جزم سوم تجربهگرایی معرفی میکند. در این مقاله نشان میدهیم که نقد دیویدسن درواقع متوجه کاستیهای اساسی رویکرد بازنماییگرایانه به معنا و معرفت است. آموزۀ محوری بازنماییگرایی این است که در تبیین معنا و معرفت باید برای مفهوم بازنمایی اولویت قائل شد و آن را پایهای تلقی کرد. انتقاد اصلی دیویدسن به رویکرد بازنماییگرایانه این است که ما درک روشن یا قابل فهمی از رابطۀ بازنمایی نمیتوانیم داشته باشیم، زیرا اساساً هیچ چیزی وجود ندارد که گزارهها یا نظریهها را صادق کند. در ادامه این ادعا را بررسی کردهایم که انتقادهای دیویدسن را میتوان با درپیشگرفتن رویکرد استنباطگرایانه پاسخ گفت. بهطور خاص، استنباطگرایی میتواند چگونگی فهم عبارت زبانی را تبیین کند و همینطور برداشت غیردوگانهانگارانه از امر مفهومی بهدست دهد. خود دیویدسن نیز بهرغم اشاره به مشکلات عمدۀ بازنماییگرایی، شرحی از معنا و معرفت بهدست میدهد که به علت تأکید بر مفهوم صدق، درنهایت به شکلی از بازنماییگرایی متعهد است.
رهایی از جزم سوم تجربهگرایی؛ طرد بازنماییگرایی و حرکت به سوی استنباطگرایی
3/21/2017 12:00:00 AM