امکانسنجی فسخ نکاح به علت زنای زوجه، از دیدگاه فقه امامیه
نویسندگان:
جواد حبیبیتبار
،
محمد عربشاهی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 99
چکیده:
عقد نکاحْ یکی از عقود لازم است و بدینجهت، فسخ آن به دلیل خاص نیاز دارد. در فقه امامیه، برای فسخِ عقد نکاح ـ به دلیل اهمیت و تأثیر آن بر جامعه ـ اسباب خاص و محدودی بیان شده است. یکی از مواردی که ممکن است زوجْ ادعای حق فسخ کند، زنای زوجه ـ پیش و یا پس از ازدواج ـ است. در همین راستا، پژوهش حاضر ـ با روش کتابخانهای و با بهرهگیری از مطالعه اسنادی ـ به بررسی و واکاوی امکان فسخ عقد نکاح به دلیل ارتکاب زنا، اختصاص یافته است. نتایج و دستاوردهای این پژوهش نشان میدهد که به اعتقاد مشهور متأخرین، اگر زوجه پیش از ازدواجْ مرتکب زنا شود، مردْ حق فسخ ندارد؛ هر چند برخی فقها با استناد به قاعدۀ لاضرر و برخی روایات، بر این باورند که مردْ در این مورد نیز حق فسخ دارد. از دیدگاه نگارندهٔ این سطور، استناد به قاعدۀ لاضرر با توجه به لسان اثباتی نداشتن آن، صحیح نیست. البته، با توجه به تصریح معتبرۀ عبدالرحمن و صحیحه حلبی، اگر زن پیش از ازدواج مرتکب زنا شود و به هنگام عقد آن را مخفی و کتمان کند، شوهر حق فسخ دارد. روایات معارض این دو حدیث نیز بر عدم انفساخ و یا کراهت استفاده از حق فسخ حمل میشوند، اما اگر زن پس از ازدواج مرتکب این خیانت شود، از نگاه ابن جنید بغدادی، شوهر میتواند اعمال فسخ نماید. البته، از دیدگاه نگارنده، دلایل ارائهشده برای اثبات این نظریه، مخدوشاند و شوهر ـ به دلیل اجماع، عمومات و استصحاب لزوم عقد ـ خیار فسخ ندارد.
عقد نکاحْ یکی از عقود لازم است و بدینجهت، فسخ آن به دلیل خاص نیاز دارد. در فقه امامیه، برای فسخِ عقد نکاح ـ به دلیل اهمیت و تأثیر آن بر جامعه ـ اسباب خاص و محدودی بیان شده است. یکی از مواردی که ممکن است زوجْ ادعای حق فسخ کند، زنای زوجه ـ پیش و یا پس از ازدواج ـ است. در همین راستا، پژوهش حاضر ـ با روش کتابخانهای و با بهرهگیری از مطالعه اسنادی ـ به بررسی و واکاوی امکان فسخ عقد نکاح به دلیل ارتکاب زنا، اختصاص یافته است. نتایج و دستاوردهای این پژوهش نشان میدهد که به اعتقاد مشهور متأخرین، اگر زوجه پیش از ازدواجْ مرتکب زنا شود، مردْ حق فسخ ندارد؛ هر چند برخی فقها با استناد به قاعدۀ لاضرر و برخی روایات، بر این باورند که مردْ در این مورد نیز حق فسخ دارد. از دیدگاه نگارندهٔ این سطور، استناد به قاعدۀ لاضرر با توجه به لسان اثباتی نداشتن آن، صحیح نیست. البته، با توجه به تصریح معتبرۀ عبدالرحمن و صحیحه حلبی، اگر زن پیش از ازدواج مرتکب زنا شود و به هنگام عقد آن را مخفی و کتمان کند، شوهر حق فسخ دارد. روایات معارض این دو حدیث نیز بر عدم انفساخ و یا کراهت استفاده از حق فسخ حمل میشوند، اما اگر زن پس از ازدواج مرتکب این خیانت شود، از نگاه ابن جنید بغدادی، شوهر میتواند اعمال فسخ نماید. البته، از دیدگاه نگارنده، دلایل ارائهشده برای اثبات این نظریه، مخدوشاند و شوهر ـ به دلیل اجماع، عمومات و استصحاب لزوم عقد ـ خیار فسخ ندارد.
امکانسنجی فسخ نکاح به علت زنای زوجه، از دیدگاه فقه امامیه
3/21/2019 12:00:00 AM
بهره وری جنسی از زوجه نابالغ از منظر فقه امامیه
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 4
ماهیت بیماری مشرف به موت از دیدگاه فقه امامیه
نویسنده:
علیرضا هوشیار
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1395 شماره 1
حکم تکلیفی انجام کارهای منزل توسط زوجه از منظر فقه امامیه
نویسنده:
بی بی رحیمه ابراهیمی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 4
قتل زوجه و اجنبی در فراش از دیدگاه امامیه و شافعیه
نویسندگان:
محمد علی خادمی کوشا
،
مهدی نوروزی *
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره1
قتل زوجه و اجنبی در فراش از دیدگاه امامیه و شافعیه
نویسندگان:
محمدعلی خادمی کوشا
،
مهدی نوروزی*
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی » سال 1400 دوره 1، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
قراردادهاي الكترونيكي از ديدگاه فقه اماميه و حقوق مدني (تصنيف)
نویسنده:
محمد علي خادمي كوشا
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/24 تا تاریخ: 1396/06/01
ماهیت بیماری مشرف به موت از منظر فقه امامیه
نویسنده:
علیرضا هوشیار
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
حقوق معنوی آثار فرهنگی: از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران
نویسنده:
مرضیه نظرزاده
،
کتاب: بوستان کتاب - 1400
علت غایی و هدف از آفرینش از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردانش
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی حکم عدّه از زوج در صور مختلف تلقیح مصنوعی از دیدگاه فقه امامیه
نویسنده:
سیدمحسن مرتضوی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1401 شماره 4