قاعده تفسیری «عمومیت خطابهای مفردِ قرآن»
نویسندگان:
زهرا کلباسی
،
امیر احمد نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 86
چکیده:
قاعدۀ تفسیری به قواعد کلی مفسران در تبیین آیات اطلاق میگردد که حمل خطابهای مفرد قرآن بر عموم مردم بهجای شخص رسول اکرم (ص) یکی از این قواعد بهشمار میآید. این قاعده که یکی از پرکاربردترین قواعد تفسیری همۀ مفسران در طول تاریخ است، بیشتر ذیل آیاتی که به نظر مفسر با شؤون پیامبر در تعارض بوده، بهکار رفته است؛ بهگونهای که هرچند این قاعده منحصر در آیات عتاب نیست، اما استفادۀ حداکثری از آن ذیل آیات عتاب، این قاعده را تبدیل به گریزگاهی برای حل مسائل کلامی مفسران کرده؛ بهطوری که در طول زمان هرچه از متقدمان فاصله گرفته و به دوران معاصر نزدیک شدهایم، تکیه بر این قاعده در تفسیر آیات عتاب بیشتر گردیده است. با این وجود مفسران با وجود استناد فراوان به این قاعده تفسیری، نه تنها مبانی خود در ضوابط بهکارگیری آن را روشن نکردهاند، بلکه به شکلی نامنظم، متعارض و گاه برخلاف سیاق قطعی آیات، از آن استفاده نمودهاند. افزون بر آنکه مخاطب بودن پیامبر در بسیاری از خطابهای مفرد و ارتکازات ذهنی مسلمانان بر این مسأله، نشانگر آن است که اصل در خطابهای قرآن، مخاطب بودن پیامبر و نه عمومیت خطاب بوده و استنباط خلاف آن نیازمند قراین جدّی است.
قاعدۀ تفسیری به قواعد کلی مفسران در تبیین آیات اطلاق میگردد که حمل خطابهای مفرد قرآن بر عموم مردم بهجای شخص رسول اکرم (ص) یکی از این قواعد بهشمار میآید. این قاعده که یکی از پرکاربردترین قواعد تفسیری همۀ مفسران در طول تاریخ است، بیشتر ذیل آیاتی که به نظر مفسر با شؤون پیامبر در تعارض بوده، بهکار رفته است؛ بهگونهای که هرچند این قاعده منحصر در آیات عتاب نیست، اما استفادۀ حداکثری از آن ذیل آیات عتاب، این قاعده را تبدیل به گریزگاهی برای حل مسائل کلامی مفسران کرده؛ بهطوری که در طول زمان هرچه از متقدمان فاصله گرفته و به دوران معاصر نزدیک شدهایم، تکیه بر این قاعده در تفسیر آیات عتاب بیشتر گردیده است. با این وجود مفسران با وجود استناد فراوان به این قاعده تفسیری، نه تنها مبانی خود در ضوابط بهکارگیری آن را روشن نکردهاند، بلکه به شکلی نامنظم، متعارض و گاه برخلاف سیاق قطعی آیات، از آن استفاده نمودهاند. افزون بر آنکه مخاطب بودن پیامبر در بسیاری از خطابهای مفرد و ارتکازات ذهنی مسلمانان بر این مسأله، نشانگر آن است که اصل در خطابهای قرآن، مخاطب بودن پیامبر و نه عمومیت خطاب بوده و استنباط خلاف آن نیازمند قراین جدّی است.
قاعده تفسیری «عمومیت خطابهای مفردِ قرآن»
3/21/2018 12:00:00 AM
نظریه تفسیری بافتگرایانه قرآن؛ نگرانیها و راهکارها
نویسنده:
سیدمحسن کاظمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 90
قاعده فقهی نفی ظلم در قرآن کریم
نویسنده:
سیف الله صرامی
،
مقاله نشریه: قرآن، فقه و حقوق اسلامی » سال 1399 دوره 6، شماره 12 (بهار و تابستان 1399)
قاعده الواحد
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات - 1387 - [کارشناسی ارشد]
الگوهای تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی؛ مطالعه موردی سوره حمد
نویسندگان:
علیرضا فخاری
،
طیبه یزدان مدد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 90