اختیارات دولت اسلامی درصورت تزاحم دو مؤلفه عدالت و مصلحت
نویسنده:
جلال زحمتکشان
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 35- پاییز1397
چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی تطبیقی اختیارات دولت اسلامی در صورت تزاحم دو مؤلفه عدالت و مصلحت میپردازد. اساسیترین هدف و غایت هر دولت و نظام سیاسی و بخصوص دولت اسلامی که برآمده از تعالیم الهی و دینی است، برقراری و گسترانیدن عدالت در عرصه اجتماع است و در این راستا از اختیاراتی نیز برخوردار است. ازسویی اداره اجتماع جز با لحاظ و رعایت مصلحتهایی که بهمقتضای شرایط و زمان و مکان تغییر میکند، به سامان نمیرسد. دولت اسلامی در جهت حفظ مصالح نیز دارای اختیاراتی است. اما گاهی دولت اسلامی در عمل با کشاکش و تزاحم دو مؤلفه عدالت و مصلحت روبرو میگردد، بهنحوی که رعایت مصلحت اقتضای عملی خلاف عدالت دارد و رعایت عدالت، فوت مصلحت را درپی خواهد داشت. مسأله اصلی تحقیق بررسی اختیارات دولت در حل این چالش است. تحقیق حاضر ضمن اشاره به مفاهیم عدالت و مصلحت، وضعیت اختیارات دولت اسلامی در کشاکش دو مؤلفه عدالت و مصلحت را از نگاه مکاتب مادی، اندیشه اهل سنت و فقه امامیه به نظاره نشسته است. در نهایت با طرح دو رویکرد فردی و حکومتی در فقه شیعه، با تأکید بر منطق کلنگری و درک نظاممند از مفاهیم فقهی، تزاحم عدالت و مصلحت را در این رویکرد منتفی دانسته و هردو را در یک راستا تصویر میکند.
تحقیق حاضر به بررسی تطبیقی اختیارات دولت اسلامی در صورت تزاحم دو مؤلفه عدالت و مصلحت میپردازد. اساسیترین هدف و غایت هر دولت و نظام سیاسی و بخصوص دولت اسلامی که برآمده از تعالیم الهی و دینی است، برقراری و گسترانیدن عدالت در عرصه اجتماع است و در این راستا از اختیاراتی نیز برخوردار است. ازسویی اداره اجتماع جز با لحاظ و رعایت مصلحتهایی که بهمقتضای شرایط و زمان و مکان تغییر میکند، به سامان نمیرسد. دولت اسلامی در جهت حفظ مصالح نیز دارای اختیاراتی است. اما گاهی دولت اسلامی در عمل با کشاکش و تزاحم دو مؤلفه عدالت و مصلحت روبرو میگردد، بهنحوی که رعایت مصلحت اقتضای عملی خلاف عدالت دارد و رعایت عدالت، فوت مصلحت را درپی خواهد داشت. مسأله اصلی تحقیق بررسی اختیارات دولت در حل این چالش است. تحقیق حاضر ضمن اشاره به مفاهیم عدالت و مصلحت، وضعیت اختیارات دولت اسلامی در کشاکش دو مؤلفه عدالت و مصلحت را از نگاه مکاتب مادی، اندیشه اهل سنت و فقه امامیه به نظاره نشسته است. در نهایت با طرح دو رویکرد فردی و حکومتی در فقه شیعه، با تأکید بر منطق کلنگری و درک نظاممند از مفاهیم فقهی، تزاحم عدالت و مصلحت را در این رویکرد منتفی دانسته و هردو را در یک راستا تصویر میکند.
اختیارات دولت اسلامی درصورت تزاحم دو مؤلفه عدالت و مصلحت
3/21/2018 12:00:00 AM
مبانى مسئولیت و اختیارات دولت اسلامى در زمینه حجاب بانوان
نویسنده:
سید جواد ورعی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1386 شماره 52-51
عدالت و وظایف دولت دینی
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: معرفت سیاسی » سال 1388 بهار و تابستان 1388 شماره1
حجاب : مسئولیت ها و اختیارات دولت اسلامی : مقالات فرهنگی - اجتماعی (جلد 2)
نویسنده:
ابراهیم شفیعی سروستانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387
حجاب : مسئولیت ها و اختیارات دولت اسلامی : مقالات فقهی و حقوقی (جلد 1)
نویسنده:
ابراهیم شفیعی سروستانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387
عدالت در دولت نبوى
نویسنده:
روح الله دهقانى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85
دولت جدید و رویکرد عدالت محورى
نویسنده:
محمدتقی رهبر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 285
همدلی و همزبانی دولت و ملت(مؤلفه های فرهنگی-اجتماعی)
ارائه دهنده:
کریم خان محمدی
،
حسین اژدری زاده
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1394
مناسبات تقابلی دو دولت صفوی و عثمانی
نویسندگان:
بتول ساریحان
،
زهرا روح اللهی امیری*
،
مقاله نشریه: تاریخنامه اسلام » سال 1399 دوره 2، شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
حجاب : مسئولیت ها و اختیارات دولت اسلامی / جلد سوم: دیدارها ، گفت و گو ها و سخنرانی ها
نویسنده:
ابراهیم شفیعی سروستانی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1387