امکان سنجی تحول در تحقیقات حقوقی با تاملی بر پدیدار آموزش علم حقوق در ایران
نویسندگان:
محمدرضا اصغری شورستانی
،
محمدرضا مرادیان نیری
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 1
چکیده:
لزوم تحقیق و پژوهش در علم حقوق به مثابه هر علم دیگر، بدیهی و بینیاز از استدلال است. با عنایت به اشکالات پژوهشهای حقوقی، تحول در این حوزه امری ضروری بهحساب میآید. فرضیه پژوهش حاضر آن است که آبشخور پژوهش، نظام حاکم بر آموزش حقوق بوده و مادام که نظام حاکم بر آموزش حقوق، تغییر نیابد، نظام پژوهش نیز متحول نخواهد شد. از سوی دیگر برساخت «آموزش» حقوق در ایران زمین می بایست با شناخت جایگاه و کارکرد خود در قبال مشکلات و مسائل پیش روی جامعه ایرانی، نسبت خود را با مجموعه علوم انسانی و عالم مدرن از یک سو و سنت اسلامی و فرهنگ ایرانی به عنوان بنیانهای نظام حقوقی حاکم بر کشور از سوی دیگر به صورت معقول و منطقی روشن نماید. مقاله حاضر از رهیافت تاریخی و با روش توصیفی- تحلیلی در کنار استفاده از منابع کتابخانهای و بعضاً میدانی، به دنبال پاسخگویی به کیفیت تأثرات نظام پژوهش از نظام آموزش بوده و با بررسیهای انجامشده به این نتیجه رسیده است که به هنگامه عزم برای تحول در وضعیت فعلی پژوهشهای حقوقی، اگر نسبت آن با امر آموزش به حیثیت و مطالعهای تاریخی مورد تامل و توجه قرار گیرد، دریچههای بسیاری از امکان و ظرفیتهای تحول گشوده خواهد شد و از باب شاهدمثال برخی از این ظرفیت ها نظیر رساندن دانشجو به آستانه دانایی از مجرای مواجهه با سؤالات درست، ایجاد آزادی عمل برای دانشجو در عرصه دانشجویی، احیای نظام استادیاری در معنای واقعی آن را بازخوانی کرده است.
لزوم تحقیق و پژوهش در علم حقوق به مثابه هر علم دیگر، بدیهی و بینیاز از استدلال است. با عنایت به اشکالات پژوهشهای حقوقی، تحول در این حوزه امری ضروری بهحساب میآید. فرضیه پژوهش حاضر آن است که آبشخور پژوهش، نظام حاکم بر آموزش حقوق بوده و مادام که نظام حاکم بر آموزش حقوق، تغییر نیابد، نظام پژوهش نیز متحول نخواهد شد. از سوی دیگر برساخت «آموزش» حقوق در ایران زمین می بایست با شناخت جایگاه و کارکرد خود در قبال مشکلات و مسائل پیش روی جامعه ایرانی، نسبت خود را با مجموعه علوم انسانی و عالم مدرن از یک سو و سنت اسلامی و فرهنگ ایرانی به عنوان بنیانهای نظام حقوقی حاکم بر کشور از سوی دیگر به صورت معقول و منطقی روشن نماید. مقاله حاضر از رهیافت تاریخی و با روش توصیفی- تحلیلی در کنار استفاده از منابع کتابخانهای و بعضاً میدانی، به دنبال پاسخگویی به کیفیت تأثرات نظام پژوهش از نظام آموزش بوده و با بررسیهای انجامشده به این نتیجه رسیده است که به هنگامه عزم برای تحول در وضعیت فعلی پژوهشهای حقوقی، اگر نسبت آن با امر آموزش به حیثیت و مطالعهای تاریخی مورد تامل و توجه قرار گیرد، دریچههای بسیاری از امکان و ظرفیتهای تحول گشوده خواهد شد و از باب شاهدمثال برخی از این ظرفیت ها نظیر رساندن دانشجو به آستانه دانایی از مجرای مواجهه با سؤالات درست، ایجاد آزادی عمل برای دانشجو در عرصه دانشجویی، احیای نظام استادیاری در معنای واقعی آن را بازخوانی کرده است.
امکان سنجی تحول در تحقیقات حقوقی با تاملی بر پدیدار آموزش علم حقوق در ایران
1/1/1401 12:00:00 AM
امکان سنجی ضمانت از اعیان خارجی در فقه و حقوق ایران
نویسنده:
محمد صالحی مازندرانی*
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 دوره 28، شماره 106 (تابستان 1400)
تأملی در آموزش و پژوهش جغرافیای تاریخی در ایران
نویسنده:
عباس احمدوند
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 40
بررسی تطبیقی امکان وجود شخصیت حقوقی برای سامانه های هوشمند در فقه امامیه، حقوق ایران و حقوق غرب
مقاله نشریه: پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب » سال 1400 دوره 8، شماره 4 (زمستان 1400)
تاملى گذرا در آموزش مدیریت
نویسنده:
محمدحسن رحیمیان
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 175
تاملى گذرا در آموزش مدیریت
نویسنده:
محمدحسن رحیمیان
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 176
امکان سنجی تاسیس روش در تفسیر قرآن
ناقد:
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد(ناقد)
، ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی(نظریه پرداز)
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1388
بررسی فقهی و حقوقی امکان سنجی الغای مجازات حبس در جرایم علیه کیان خانواده
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
امکان سنجی نسبت مشورت سیاسی در اسلام با مشارکت سیاسی جدید
ارائه دهنده:
حسین حقیقت
،
منصور میراحمدی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1393