خدا به عنوان امر مطلق

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 36-35
چکیده:
درباره (خدا) و (امر مطلق) این که خدا و امر مطلق چه نسبتى با یک دیگر دارند, بستگى به چگونگى تعریف و تصور خدا و امر مطلق دارد. از این رو, نخست باید روشن شود که بحث بر چه تعریف و تصورى از این دو مبتنى است. در این مقاله, مراد از خدا, خداى ادیان ابراهیمى است و به ویژه درباره تصور مسیحیان و مسلمانان از خدا سخن گفته مى شود. این توضیح از این جهت ضرورى است که بحث درباره نسبت خدا و امر مطلق براى مثال, براساس تصورات بودایى یا هندو از خداوند صورت دیگرى پیدا مى کند ( ر.ک:Encyclopedia of Religion and Ethics, v.1, pp.41-4; Routledge Encyclopedia of Philosophy, v.4, pp.101-105). مقصود از مطلق نیز امرى است که عملاً و عقلاً به امر دیگر بستگى ندارد و علت وجودیش, خودش است; در معناى خاص تر, امر نامشروط یا وراى همه شروط که محض و بسیط است و حقیقت غایى, کامل و نامحدود عالم تلقى مى شود (Lalande, pp. 5-6; Encyclopedia of Philosophy, v.1, p.6).البته این صرفاً یکى از معانى مطلق است, براى توضیحات بیشتر درباره معانى مطلق, علاوه بر دو منبع مذکور ر.ک: ( Historisches Wڑrterbuch der Philosophie, ستون 11ـ31; Encyclopedia of Religion and Ethics, v.1, pp. 40-47). نیز براى توضیحاتى درباره واژه (مطلق) و معانى آن در علوم اسلامى ر.ک: (The Encyclopedia of Islam, v.7, pp.799-800). البته تعریفى که از مطلق در این جا ذکر شد مقدماتى است و چنان که در ادامه مقاله خواهد آمد تصور از امر مطلق در برهه هاى مختلف در تاریخ فلسفه غرب متفاوت بوده است.

نگاهی به عنوان انگلیسی مجلات

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1378 شماره 59

آزادی مطلق نداریم

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1396 اسفند (310)

نگاهی دیگر به عنوان انگلیسی مجلات

نویسنده: جواد قاسمی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1379 شماره 61

به کمک خدا

مقاله نشریه: پوپک » سال 1401 فروردین 333

امر به معروف در ترازوی عقل

کتاب: بوستان کتاب - 1399

اخلاق نسبی است یا مطلق

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13

ادلة فلسفی اثبات کامل مطلق

نویسنده: عباس نیکزاد ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 بهار 89 - مسلسل 3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397