ناروایی هـمجنـسگرایی در نظریه اسـلامی قانون طبیعی؛ نقد مقاله «درباره اقلیتهای جنسی»
نویسندگان:
محمدحسین طالبی
،
محمدهادی حاضری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 32
چکیده:
ناروایی همجنسگرایی که بیشتر در قالب برهان «امر غیرطبیعی» تبیین میشود، چندی پیش توسط آقای آرش نراقی، در مقالهای با عنوان «درباره اقلیتهای جنسی» مورد مناقشه قرار گرفت. از نظر او، براهین عقلانی ممکن برای غیرطبیعی بودنِ همجنسگرایی در حکمت عملی اسلامی مخدوش هستند. وی با تعریف «طبیعت» و اتکا بر تعریف ارسطویی «غایتگرا» به دفاع از ایده «تعدد» کارکردها میپردازد، و بر فرض این برهان نیز همجنسگرایی را موافق با «لذتجویی» دانسته آن را کارکردی همعرض «فرزندآوری» برای قوه جنسی انسان معرفی میکند. نوشتار حاضر به نقد تعاریف وی، و ارایه قانون عقل عملی در نظریه اسلامی قانون طبیعی پرداخته، و نشان داده کارکردها به مثابه «کمال»های هر قوه نفس، رو به سوی کاملترین «غایت» دارند. همچنین، براساس آموزه سنخیّت، لازم است هر کارکرد با کارکرد نهایی یا همان خیر کامل سنخیّت داشته باشد. به همین دلیل، توقف در کثرت و عدم نیل به وحدت، مخلّ غایتمندی و به لغویّت میانجامد. لذّت اگر به تنهایی دیده شود بر خلاف ایده انسان کامل در فلسفه اسلامی خواهد بود. موارد استثنا نیز تحلیل شدهاند.
ناروایی همجنسگرایی که بیشتر در قالب برهان «امر غیرطبیعی» تبیین میشود، چندی پیش توسط آقای آرش نراقی، در مقالهای با عنوان «درباره اقلیتهای جنسی» مورد مناقشه قرار گرفت. از نظر او، براهین عقلانی ممکن برای غیرطبیعی بودنِ همجنسگرایی در حکمت عملی اسلامی مخدوش هستند. وی با تعریف «طبیعت» و اتکا بر تعریف ارسطویی «غایتگرا» به دفاع از ایده «تعدد» کارکردها میپردازد، و بر فرض این برهان نیز همجنسگرایی را موافق با «لذتجویی» دانسته آن را کارکردی همعرض «فرزندآوری» برای قوه جنسی انسان معرفی میکند. نوشتار حاضر به نقد تعاریف وی، و ارایه قانون عقل عملی در نظریه اسلامی قانون طبیعی پرداخته، و نشان داده کارکردها به مثابه «کمال»های هر قوه نفس، رو به سوی کاملترین «غایت» دارند. همچنین، براساس آموزه سنخیّت، لازم است هر کارکرد با کارکرد نهایی یا همان خیر کامل سنخیّت داشته باشد. به همین دلیل، توقف در کثرت و عدم نیل به وحدت، مخلّ غایتمندی و به لغویّت میانجامد. لذّت اگر به تنهایی دیده شود بر خلاف ایده انسان کامل در فلسفه اسلامی خواهد بود. موارد استثنا نیز تحلیل شدهاند.
ناروایی هـمجنـسگرایی در نظریه اسـلامی قانون طبیعی؛ نقد مقاله «درباره اقلیتهای جنسی»
3/21/2019 12:00:00 AM
دفاع از آزادی با استفاده از قانون طبیعی اسلامی
نویسنده:
محمدحسین طالبی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 93 - مسلسل 20
بررسی سه دیدگاه در باب چیستی «قانون طبیعی»
نویسنده:
مرتضی رضایی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
نقد مقاله «پیمان الست و نقد دیدگاههای مفسران درباره آیه میثاق»
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 85
نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر درباره اختلاف قرائات در قرآن
نویسندگان:
محمدصادق یوسفی مقدم
،
ریحانه حقانی*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1399 بهار 1399 شماره 1
نقد و بررسی نظریه گلدتسیهر دربارۀ اختلاف قرائات در قرآن
نویسندگان:
ریحانه حقانی
،
محمد صادق یوسفی مقدم
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1399 شماره 1
روششناسی کشف حقوق طبیعی در نظریه شهید مطهری
نویسندگان:
محمدهادی حاضری
،
محمدهادی حاضری
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1402 شماره 1
جنسیت و فطرت؛ گامی به سوی یک «نظریه جنسی» اسلامی
نویسنده:
حسین سوزنچی*
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات جنسیت و خانواده » سال 1399 دوره 8، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)
اهداف مجازاتها در جرایم جنسی (چشماندازی اسلامی)
نویسنده:
رحیم نوبهار
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1390
نظریۀ ادب اسلامی معاصر در آینۀ نقد و بررسی
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1391 شماره 3