کرامت آدمی در اخلاق کانتی
نویسنده:
مهدی اخوان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 61
چکیده:
اگر مراد از کرامتداشتن یکامر، ارزش ذاتی، فینفسه و غیرابزاری آن باشد، از نظر کانت تنها آدمی است که به عنوان یک «شخص»، شایستۀ تکریم است. تکریم اشخاص انسانی علاوه بر دیگران شامل خود فرد هم میشود. به این جهت چاکرصفتی و چاپلوسی ممنوع است. اما معنای دقیق کرامت آدمی و غایتنگری به انسان چیست؟ کرامت داشتن انسان چه لوازم و پیامدهای سیاسی و حقوقی دارد؟ در این جستار با تقریر اجمالی اخلاق کانت و صورتبندیهای سهگانۀ امر مطلق اخلاقی، تدقیق مفهوم احترام و تمایز شیء و شخص به برخی لوازم و پیامدهای سیاسیو حقوقی ضابطۀ دوم در مورد عدالت و نظریۀ کیفری پرداخته میشود.
اگر مراد از کرامتداشتن یکامر، ارزش ذاتی، فینفسه و غیرابزاری آن باشد، از نظر کانت تنها آدمی است که به عنوان یک «شخص»، شایستۀ تکریم است. تکریم اشخاص انسانی علاوه بر دیگران شامل خود فرد هم میشود. به این جهت چاکرصفتی و چاپلوسی ممنوع است. اما معنای دقیق کرامت آدمی و غایتنگری به انسان چیست؟ کرامت داشتن انسان چه لوازم و پیامدهای سیاسی و حقوقی دارد؟ در این جستار با تقریر اجمالی اخلاق کانت و صورتبندیهای سهگانۀ امر مطلق اخلاقی، تدقیق مفهوم احترام و تمایز شیء و شخص به برخی لوازم و پیامدهای سیاسیو حقوقی ضابطۀ دوم در مورد عدالت و نظریۀ کیفری پرداخته میشود.
کرامت آدمی در اخلاق کانتی
3/21/2011 12:00:00 AM
جایگاه کرامت در استنباط (1)
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394
جایگاه کرامت در استنباط (2)
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
نفی تک ساحتی و میرا بودن آدمی در قرآن
نویسنده:
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 59
نقش معاد در ایجاد امید و تحکیم امید آدمی
نویسندگان:
زهرا محققیان
،
اعظم پرچم
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64
نفی تک ساحتی و میرا بودن آدمی در قرآن
نویسنده:
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 (پياپي 59)، پاييز 1389 شماره3