موجه سازی تجارب عرفانی
نویسنده:
حسن امینی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18
چکیده:
این نوشتار، با روش عقلی- تحلیلی، به بررسی فهمپذیری، بیانپذیری و انتقالپذیری تجربههای عرفانی و عدم آنها پرداخته است. هدف آن موجهسازی تجارب عرفانی با رویآورد تحلیلی- منطقی در سه مقام فوق است. عرفا معرفت الهی را از دو راه ممکن میدانند: عقل و شهود، اما به برتری رویآورد شهودی نسبت به رویآورد عقلی باور دارند. این مقاله، بر پایة علم حضوری، عقل منور، تعامل مکرر عارفان با تجربههای شهودیشان، و لوازم بین به معنای عام، تجارب شهودی را از هر سه نگاه منطقاً دفاعپذیر دانسته است.
این نوشتار، با روش عقلی- تحلیلی، به بررسی فهمپذیری، بیانپذیری و انتقالپذیری تجربههای عرفانی و عدم آنها پرداخته است. هدف آن موجهسازی تجارب عرفانی با رویآورد تحلیلی- منطقی در سه مقام فوق است. عرفا معرفت الهی را از دو راه ممکن میدانند: عقل و شهود، اما به برتری رویآورد شهودی نسبت به رویآورد عقلی باور دارند. این مقاله، بر پایة علم حضوری، عقل منور، تعامل مکرر عارفان با تجربههای شهودیشان، و لوازم بین به معنای عام، تجارب شهودی را از هر سه نگاه منطقاً دفاعپذیر دانسته است.
موجه سازی تجارب عرفانی
3/21/2013 12:00:00 AM
اعتبار سنجی تجارب عرفانی از طریق آثار آن در حیات انسان در عرفان اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]