کثرت ادیان و جستجوی ملاک‌های حقانیت

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1399 شماره 10
چکیده:
می‌سازد. پیروان هریک از ادیان بر اساس ویژگی­های تاریخی یا الهی و غیرالهی بودن دین خود، پاسخ­های متفاوتی به این پرسش داده‌اند. در این تحقیق با استفاده از روش­های عقلانی، استقرایی، تاریخی و تحلیل محتوا، بر ملاک­های مختلفی برای ارزیابی حقانیّت ادیان تمرکز می­شود. این ملاک­ها عبارتند از: 1. خداباوری؛ 2. الهی بودن؛ 3. وحدانیّت در مقابل شرک؛ 4. آخرت­باوری؛ 5. انسجام معرفتی و انطباق بیشتر با عقلانیت بشری؛ 6. جامعیّت در آموزه­ها و کارآیی در تأمین معنای زندگی انسان؛ 7. آموزه‌محوری به‌جای پیامبر‌محوری؛ 8. عدم تحریف کتب مقدس و 9. اصلاح انحرافات ادیان پیشین. رابطۀ طولی و عرضی این ملاک­ها ما را قادر می­سازد تا در نهایت به این نتیجه برسیم که ادیان الهی حقانیّت بیشتری دارند و از میان آنها نیز دینی که بدون تحریف بوده یا تحریفات کمتر و باورهای منسجم و عقلانی­تر بیشتر داشته باشد و نقش مؤثری در معنای زندگی و اخلاق مؤمنان برجای بگذارد، واجد حقانیّت بیشتری خواهد بود. ضمن اینکه حقانیّت دینی، امری ذومراتب و تشکیکی است و از این‌رو بیشتر سنت­های دینی، به‌ویژه ادیان الهی واجد آن هستند، اما میزان بهره­مندی آنها از آن یکسان نیست، بلکه به میزانی که معیارهای فوق در یک سنت دینی حضور بیشتر و پررنگ­تری دارند، آن دین می­تواند دربردارندۀ درجۀ تشکیکی و سلسله‌مراتبی عالی­تری از حقانیّت باشد.

مولوی و حقانیت تشکیکی ادیان

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 6

پلورالیزم و کثرت گرایی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 230

پلورالیزم و کثرت گرایى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 228

پلورالیزم و کثرت گرایی

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1379 شماره 229

نگاهی عقلانی قرآنی به پلورالیسم دینی (حقانیت، نجات، رفتار مسالمت آمیز با ادیان)

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 1397 شماره36

تنوع کثرت گرایی

نویسنده: سید مجید ظهیری ،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1384 پاييز 1384  شماره37

در جستجوى رهیافتگان

نویسنده: سوسن صفاوردی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1381 شماره 122
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397