نسبت مسئله خفای الاهی با مسئله شر: بررسی دیدگاه جان شلنبرگ
نویسنده:
سید نصیراحمد حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
چکیده:
از جمله مباحثی که توجه فیلسوفان و متألهان را به خود معطوف کرده است، «نسبت مسئلة خفا با مسئلة شر» است. پرسش این است که چه نسبتی میان مسئلة خفا و مسئلة شر به لحاظ کارکرد و ساختار وجود دارد؟ به دیگر سخن، آیا مسئلة خفا همان مسئلة شر است؟ روی هم رفته دو دیدگاه عمده در مسئله وجود دارد: یکی مسئله خفا را به مسئله شر فرو میکاهد و آن را روایت یا مصداقی از مسئله شر میداند. دیدگاه دوم، بر استقلال مفهومی مسئله خفا پای میفشارد و آن را دستکم به لحاظ مفهومی متمایز ارزیابی میکند. جان شلنبرگ طرفدار دیدگاه دوم است که در سال 1993 برهان خفای الهی را به مثابۀ برهان الحادی صورتبندی کرد که یکی از مسائل بحثبرانگیز در فلسفۀ دین معاصر میباشد. در این جستار تلاش شده با طرح نسبتهای احتمالی میان این دو مسئله و بررسی آنها، نقاط قوت و ضعف هر یک از دیدگاهها تا اندازهای نشان داده شود. هرچند دلایل شلنبرگ برای اثبات استقلال مسئلۀ خفا تا اندازهای قابلتوجه است، اما هنوز کافی نیست و نیازمند بررسی بیشتر است.
از جمله مباحثی که توجه فیلسوفان و متألهان را به خود معطوف کرده است، «نسبت مسئلة خفا با مسئلة شر» است. پرسش این است که چه نسبتی میان مسئلة خفا و مسئلة شر به لحاظ کارکرد و ساختار وجود دارد؟ به دیگر سخن، آیا مسئلة خفا همان مسئلة شر است؟ روی هم رفته دو دیدگاه عمده در مسئله وجود دارد: یکی مسئله خفا را به مسئله شر فرو میکاهد و آن را روایت یا مصداقی از مسئله شر میداند. دیدگاه دوم، بر استقلال مفهومی مسئله خفا پای میفشارد و آن را دستکم به لحاظ مفهومی متمایز ارزیابی میکند. جان شلنبرگ طرفدار دیدگاه دوم است که در سال 1993 برهان خفای الهی را به مثابۀ برهان الحادی صورتبندی کرد که یکی از مسائل بحثبرانگیز در فلسفۀ دین معاصر میباشد. در این جستار تلاش شده با طرح نسبتهای احتمالی میان این دو مسئله و بررسی آنها، نقاط قوت و ضعف هر یک از دیدگاهها تا اندازهای نشان داده شود. هرچند دلایل شلنبرگ برای اثبات استقلال مسئلۀ خفا تا اندازهای قابلتوجه است، اما هنوز کافی نیست و نیازمند بررسی بیشتر است.
نسبت مسئله خفای الاهی با مسئله شر: بررسی دیدگاه جان شلنبرگ
3/21/2021 12:00:00 AM
مسئله شر از دیدگاه ملاصدرا و نورمن گیسلر
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: تأملات فلسفی » سال 1399 دوره 10، شماره 24 (بهار و تابستان 1399)
خداباوری شکاکانه و مسئله شر کرونایی
نویسنده:
ذوالفقار ناصری*
،
مقاله نشریه: اشارات » سال 1401 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1401)
بررسی دیدگاه جان فیشر در باب نسبت علم پیشین الهی و مسئولیت اخلاقی انسان
نویسندگان:
توکل کوهی گیگلو*
،
جواد دانش
،
مقاله نشریه: پژوهش های فلسفی - کلامی » سال 1399 دوره 22، شماره 1 (بهار 1399)
مسئلۀ شر و قابلیتهای صورتبندی نظریۀ عوض
نویسندگان:
قدرت الله قربانی
،
شکیلا دهقان بنادکی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
پارادایمهای الهیاتی و مسئله شرّ؛ با تأکید بر آرای برایان دیویس
نویسندگان:
منصور نصیری
،
ذوالفقار ناصری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 86
رویکردهای رقیب در مسئله شر با نگاهی به آرای برایان دیویس
نويسنده:
ذوالفقار ناصری
، ويراستار:
محمدباقر انصاری
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1400
نسبت اخلاق رواقی با دیدگاه طبیعتگرایانه
نویسندگان:
افلاطون صادقی
،
فرنگیس براز
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23
پارادایم های الهیاتی و مسئله شر؛ با تاکید بر آرای برایان دیویس
نویسندگان:
منصور نصیری
،
ذوالفقار ناصری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 (پياپي 86)، تابستان 1396 شماره2
بررسی انتقادی راه حل های مسئله شر بر اساس رویکرد نوتومیستی برایان دیویس
نویسندگان:
ذوالفقار ناصری *
،
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) » سال 1397 (پياپي 31)، بهار و تابستان 1397 شماره1