تدوین الگوی استفادۀ خانواده از فضای مجازی و سایبر براساس نظریۀ دادهبنیاد
نویسندگان:
منصور دهقان منشادی
،
رسول نظری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50
چکیده:
امروزه مصرف کالاهای فرهنگی از مهمترین زمینههای فعالیت در حوزۀ سبک زندگی به شمار میرود. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مناسب برای استفادۀ خانواده از فضای مجازی و سایبر است. برای تدوین این الگو و بهدستآوردن دادههایی متناسب با موضوع مطالعه، از روش کیفی نظریۀ دادهبنیاد استفاده شده است. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، صاحبنظران و متخصصان حوزۀ اخلاق و خانواده بودند که با نمونهگیری نظری برای مصاحبۀ نیمهساختاریافته و اکتشافی انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن دادهها به اشباع نظری ادامه یافت. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که 335گزارۀ مفهومی اوّلیه با 17مقولۀ اصلی و 49مقولۀ فرعی در قالب ابعاد ششگانۀ مُدل پارادایمی شامل: موجبات علّی (3مقوله)؛ پدیدۀ اصلی (فضای مجازی و سایبر)؛ راهبرد (2مقوله)؛ ویژگیهای زمینهای (6مقوله)؛ شرایط محیطی (4مقوله)؛ و پیامد (2مقوله) شناسایی شدند. یکپارچهسازیمقولهها بر مبنای روابط موجود میان آنها، مُدل پارادایمی را شکل داد که الگوی مناسب را برای استفادۀ خانواده از فضای مجازی و سایبر ارائه میکند.
امروزه مصرف کالاهای فرهنگی از مهمترین زمینههای فعالیت در حوزۀ سبک زندگی به شمار میرود. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مناسب برای استفادۀ خانواده از فضای مجازی و سایبر است. برای تدوین این الگو و بهدستآوردن دادههایی متناسب با موضوع مطالعه، از روش کیفی نظریۀ دادهبنیاد استفاده شده است. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر، صاحبنظران و متخصصان حوزۀ اخلاق و خانواده بودند که با نمونهگیری نظری برای مصاحبۀ نیمهساختاریافته و اکتشافی انتخاب شدند و مصاحبهها تا رسیدن دادهها به اشباع نظری ادامه یافت. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که 335گزارۀ مفهومی اوّلیه با 17مقولۀ اصلی و 49مقولۀ فرعی در قالب ابعاد ششگانۀ مُدل پارادایمی شامل: موجبات علّی (3مقوله)؛ پدیدۀ اصلی (فضای مجازی و سایبر)؛ راهبرد (2مقوله)؛ ویژگیهای زمینهای (6مقوله)؛ شرایط محیطی (4مقوله)؛ و پیامد (2مقوله) شناسایی شدند. یکپارچهسازیمقولهها بر مبنای روابط موجود میان آنها، مُدل پارادایمی را شکل داد که الگوی مناسب را برای استفادۀ خانواده از فضای مجازی و سایبر ارائه میکند.
تدوین الگوی استفادۀ خانواده از فضای مجازی و سایبر براساس نظریۀ دادهبنیاد
3/21/2017 12:00:00 AM
شیوههای مطلوب استفاده از فضای مجازی
نویسنده:
محمدعلی محسن زاده
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 159 محرم ویژه نامه خانواده
ضعف سواد خانواده در استفاده از فضای مجازی و پیامدهای اخلاقی آن
نویسنده:
حسینعلی رحمتی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50
خانواده و پیشگیری از آسیبهای فضای مجازی
نویسنده:
اباذر جعفری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1395 شماره 146 محرم
راهکارهای اخلاقی - قرآنی در ارتقای سواد استفاده از فضای مجازی در خانواده
نویسندگان:
اعظم پرچم
،
آسیه علی بالایی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50
تأثیرات اخلاقی استفاده از فضای مجازی بر پیوند زناشویی و روابط فرزندان در خانواده
نویسندگان:
فرشته حاج محمدی
،
سمیرا حاج محمدی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50
راهکارهای صیانت از خانواده در برابر آسیبهای فضای مجازی
نویسندگان:
محمدمهدی فجری
،
علیرضا فجری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 50
راهکارهای صیانت از خانواده در برابر آسیب های فضای مجازی
نویسندگان:
علیرضا فجری
،
محمدمهدی فجری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 زمستان 1396 شماره4
ساماندهی محتوای فضای مجازی؛ فضای مجازی سالم، مفید و ایمن
نویسندگان:
سید مرتضی موسویان
،
مجید شفیعی
،
کتاب: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - 1396