ذوالخُوَیْصِره
نویسنده:
مصطفی معلمی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1383 شماره 1 - بهار - مسلسل 17
چکیده:
از جمله اخبار غیبى روایت شده از پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله و معجزات آن حضرت، پیشگویى ظهور گروهى به نام مارقین2 بود. ایشان در این پیشگویى به فردى اشاره مىفرمایند که منابع تاریخى و روایى از او به نام ذوالخویصرة3 یاد کردهاند. پیامبرصلى الله علیه وآله ضمن اینکه او را اصل و ریشهى مارقین (خوارج) معرّفى فرمودند علامتى نیز براى یکى از یاران او به این شرح ذکر کردند: شخصى سیه چُرده در میان آنان است که زایده گوشتى بر بازوى او است (ذوالثَّدَیَّه).4 بسیارى از منابع تاریخى، روایى و تفسیرى، ذوالخویصره را حُرْقُوص بن زُهَیْر سعدى تمیمى دانستهاند که در جنگ نهروان کشته شد. عدهاى نیز ذوالثُّدَیَّه را همان حرقوص بن زهیر دانستهاند. در این پژوهش خواهد آمد که حُرْقُوص بن زُهَیر و ذوالخُویصره یک تن بودند، ولى انطباق او بر ذوالثَّدَیَّه جاى تأمل و تردید است.
از جمله اخبار غیبى روایت شده از پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله و معجزات آن حضرت، پیشگویى ظهور گروهى به نام مارقین2 بود. ایشان در این پیشگویى به فردى اشاره مىفرمایند که منابع تاریخى و روایى از او به نام ذوالخویصرة3 یاد کردهاند. پیامبرصلى الله علیه وآله ضمن اینکه او را اصل و ریشهى مارقین (خوارج) معرّفى فرمودند علامتى نیز براى یکى از یاران او به این شرح ذکر کردند: شخصى سیه چُرده در میان آنان است که زایده گوشتى بر بازوى او است (ذوالثَّدَیَّه).4 بسیارى از منابع تاریخى، روایى و تفسیرى، ذوالخویصره را حُرْقُوص بن زُهَیْر سعدى تمیمى دانستهاند که در جنگ نهروان کشته شد. عدهاى نیز ذوالثُّدَیَّه را همان حرقوص بن زهیر دانستهاند. در این پژوهش خواهد آمد که حُرْقُوص بن زُهَیر و ذوالخُویصره یک تن بودند، ولى انطباق او بر ذوالثَّدَیَّه جاى تأمل و تردید است.
ذوالخُوَیْصِره
3/20/2004 12:00:00 AM