تجربه دینی از دیدگاه محمد مجتهدشبستری در بوته نقد
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1400 شماره 104
چکیده:
تجربه دینی یکی از مسائل مهم در فلسفه غرب پس از رنسانس است که تحولاتی را در اندیشه معرفتی برخی از نواندیشان مسلمان ایجاد نمود. محمد مجتهد شبستری نیز متأثر از همین تحولات، تجربه دینی را به عنوان هسته اصلی همه ادیان قرار میدهد و معتقد است عقاید، اعمال و احکام دینی تابعی از تجربههای دینی هستند. تجربه دینی از نگاه او دارای معقولیت و معرفتبخشی است و آیات قرآن نیز باید با رویکرد تجربه دینی فهمیده شود. از آنجایی که این رویکرد تأثیر قابل توجهی در برداشت از قرآن کریم دارد، بررسی دیدگاه مجتهد شبستری ضروری به نظر میرسد. این پژوهش با هدف تحلیل و ارزیابی تجربه دینی از دیدگاه مجتهدشبستری و با روش تحلیلی-انتقادی ضمن بررسی ادعای او به این نتیجه دست یافت که تجربه دینی محصول فلسفه مسیحیت است و تطبیق آن بر اسلام نادرست است. وحی نبوی بر خلاف تجربه دینی امری اختصاصی است و با آن تفاوت ماهوی دارد. دادههای احساسی به دلیل خطاپذیری، حجیت و معرفتبخشی ندارند. تجربههای دینی مقید به سنتها هستند و خود نمیتواند مبنایی برای معقولیت باورهای دینی باشد. تجربههای دینی به دلیل ماهیت احساسی در قالب مفاهیم قرار نمیگیرد و نمیتواند معیاری برای فهم قرآن باشد.
تجربه دینی یکی از مسائل مهم در فلسفه غرب پس از رنسانس است که تحولاتی را در اندیشه معرفتی برخی از نواندیشان مسلمان ایجاد نمود. محمد مجتهد شبستری نیز متأثر از همین تحولات، تجربه دینی را به عنوان هسته اصلی همه ادیان قرار میدهد و معتقد است عقاید، اعمال و احکام دینی تابعی از تجربههای دینی هستند. تجربه دینی از نگاه او دارای معقولیت و معرفتبخشی است و آیات قرآن نیز باید با رویکرد تجربه دینی فهمیده شود. از آنجایی که این رویکرد تأثیر قابل توجهی در برداشت از قرآن کریم دارد، بررسی دیدگاه مجتهد شبستری ضروری به نظر میرسد. این پژوهش با هدف تحلیل و ارزیابی تجربه دینی از دیدگاه مجتهدشبستری و با روش تحلیلی-انتقادی ضمن بررسی ادعای او به این نتیجه دست یافت که تجربه دینی محصول فلسفه مسیحیت است و تطبیق آن بر اسلام نادرست است. وحی نبوی بر خلاف تجربه دینی امری اختصاصی است و با آن تفاوت ماهوی دارد. دادههای احساسی به دلیل خطاپذیری، حجیت و معرفتبخشی ندارند. تجربههای دینی مقید به سنتها هستند و خود نمیتواند مبنایی برای معقولیت باورهای دینی باشد. تجربههای دینی به دلیل ماهیت احساسی در قالب مفاهیم قرار نمیگیرد و نمیتواند معیاری برای فهم قرآن باشد.
تجربه دینی از دیدگاه محمد مجتهدشبستری در بوته نقد
3/21/2021 12:00:00 AM
برهان تجربه دینی از دیدگاه سویین برن
نویسندگان:
اصغری اصغری
،
سید محمود موسوی
،
مقاله نشریه: فلسفه و کلام » سال 1392 بهار و تابستان 1392 شماره90
برهان تجربه دینی: از دیدگاه ریچارد سویینبرن
نویسنده:
محمدجواد اصغری
،
کتاب: دانشگاه ادیان و مذاهب - 1395
نگاهی به دیدگاه هاکینگ دربارة تجربة دینی
نویسنده:
محمد لگنهاوسن ترجمه منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 48-47
برهان تجربه دینی
نویسنده:
محسن قمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 (پياپي 26)، بهار 1380 شماره1-2