تفسیر قمی در ترازوی نقد
نویسندگان:
محمد حسین مبلّغ
،
حسن شریفی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
چکیده:
نقد و بررسى «تفسیر قمى» اثر على بن ابراهیم قمى است. این تفسیر، در اواخر نیمه اول یا اوایل نیمه دوم قرن چهارم هجرى قمرى، نگارش یافته است. شواهد نشان مىدهد که تفسیر مورد بحث، تفسیر معروف على بن ابراهیم قمى نیست، بلکه تفسیرى تلفیق شده از کتاب یاد شده و دیگر روایتهاى تفسیرى است. نویسنده پس از ذکر آراء رجالیان درباره سه راوى اصلى این تفسیر - »على بن ابراهیم قمى«، »عباس بن محمد« و »ابى الجارود« و منابع تفسیر حاضر، به ماهیت تفسیر پرداخته و معتقد است بیشترین روایتهاى تفسیر، داراى سلسله سند هستند، با اینکه در بعضى موارد اضطرابى در اسناد، به چشم مىخورد. بسیارى از روایتهاى تفسیر، چه روایتهایى که با سلسله سند یاد شده و چه روایتهایى که بدون سند ذکر شدهاند، از لحاظ تاریخى، اعتقادى و اخلاقى و ادبى و هماهنگى با روایتهاى معتبر دیگر، داراى محتوایى روایتى و عمق و متانت است و وجود برخى روایتهاى ضعیف و ناهمسو با تفکر ناب شیعى، نمىتواند ارزش روایات استوار آن را زیر سؤال ببرد. اما نامعلوم بودن نویسنده تفسیر، جدا نبودن گفتههاى تفسیرى نویسنده و على بن ابراهیم و روایتهاى معصوم، روایتهاى تفسیر فاقد سند، روایتهاى مستند اما مضطرب، روایتهاى اسرائیلى و جعلى از اعتبار این تفسیر کاسته است.
نقد و بررسى «تفسیر قمى» اثر على بن ابراهیم قمى است. این تفسیر، در اواخر نیمه اول یا اوایل نیمه دوم قرن چهارم هجرى قمرى، نگارش یافته است. شواهد نشان مىدهد که تفسیر مورد بحث، تفسیر معروف على بن ابراهیم قمى نیست، بلکه تفسیرى تلفیق شده از کتاب یاد شده و دیگر روایتهاى تفسیرى است. نویسنده پس از ذکر آراء رجالیان درباره سه راوى اصلى این تفسیر - »على بن ابراهیم قمى«، »عباس بن محمد« و »ابى الجارود« و منابع تفسیر حاضر، به ماهیت تفسیر پرداخته و معتقد است بیشترین روایتهاى تفسیر، داراى سلسله سند هستند، با اینکه در بعضى موارد اضطرابى در اسناد، به چشم مىخورد. بسیارى از روایتهاى تفسیر، چه روایتهایى که با سلسله سند یاد شده و چه روایتهایى که بدون سند ذکر شدهاند، از لحاظ تاریخى، اعتقادى و اخلاقى و ادبى و هماهنگى با روایتهاى معتبر دیگر، داراى محتوایى روایتى و عمق و متانت است و وجود برخى روایتهاى ضعیف و ناهمسو با تفکر ناب شیعى، نمىتواند ارزش روایات استوار آن را زیر سؤال ببرد. اما نامعلوم بودن نویسنده تفسیر، جدا نبودن گفتههاى تفسیرى نویسنده و على بن ابراهیم و روایتهاى معصوم، روایتهاى تفسیر فاقد سند، روایتهاى مستند اما مضطرب، روایتهاى اسرائیلى و جعلى از اعتبار این تفسیر کاسته است.
تفسیر قمی در ترازوی نقد
3/20/1996 12:00:00 AM
نجات بخشى ادیان در ترازوى نقد
نویسنده:
سید موسی حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 33
عصمت آدم (ع) در ترازوی نقد
نویسنده:
محمد هاشم زمانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 56
ترجمه نهایة الحکمة در ترازوی نقد
نویسنده:
محمد تقی سبحانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 سال 1372 - شماره 19
واکاوی و نقد روایات غلوآمیز درباره امامان در دو تفسیر عیاشی و قمی
مقاله نشریه: حدیث پژوهی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 22
وحدت موضوعی سورههای قرآن کریم در ترازوی نقد
نویسنده:
سید علی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 54-55
نظریه اعتبار خبر واحد در دِماء در ترازوی نقد
نویسندگان:
عابدین مؤمنی
،
محسن حاجی زاده
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1394 شماره 83
وحدت موضوعی سوره های قرآن کریم در ترازوی نقد
نویسنده:
سیدعلی اکبر حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 تابستان و پاييز 1387 شماره54-55