زمان در قرآن
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 بهار 95- مسلسل 27
چکیده:
زمان و زمانمندی از شئون و جلوههای موجودات ممکن است و هیچگاه از آنها منفک نمیشود. اما ازآنجاکه وجود امری تشکیکی است، هر مرتبهای شأن خود را دارد. زنجیرۀ زمان در مراتب ممکنات هیچگاه پاره نمیشود بلکه در سیر صعودی هستی لطیفتر و رقیق میشود. در نتیجه، شئون آن هم دچار قبض و بسط میگردد. زمان در عالم رؤیا و طبیعت یکی نیست. سالهایی که در عالم رؤیا سپری میشود، نسبت به عالم طبیعت در یک لحظه جمع میشود. اما این حقیقت در جهان آخرت چنان رقیق و جمع میشود که براساس آیات الهی، یک روز آن مطابق هزار یا پنجاه هزار سال طول میکشد که با احوال کافران و مؤمنان متغیر است. آن زمان حقیقتی درونی، شخصی و کیفی است و این زمان حقیقتی کمّی و بیرونی است. در این مقاله، کوشش شده است با روش تحلیلی و توصیفی، این نظریه تبیین گردد.
زمان و زمانمندی از شئون و جلوههای موجودات ممکن است و هیچگاه از آنها منفک نمیشود. اما ازآنجاکه وجود امری تشکیکی است، هر مرتبهای شأن خود را دارد. زنجیرۀ زمان در مراتب ممکنات هیچگاه پاره نمیشود بلکه در سیر صعودی هستی لطیفتر و رقیق میشود. در نتیجه، شئون آن هم دچار قبض و بسط میگردد. زمان در عالم رؤیا و طبیعت یکی نیست. سالهایی که در عالم رؤیا سپری میشود، نسبت به عالم طبیعت در یک لحظه جمع میشود. اما این حقیقت در جهان آخرت چنان رقیق و جمع میشود که براساس آیات الهی، یک روز آن مطابق هزار یا پنجاه هزار سال طول میکشد که با احوال کافران و مؤمنان متغیر است. آن زمان حقیقتی درونی، شخصی و کیفی است و این زمان حقیقتی کمّی و بیرونی است. در این مقاله، کوشش شده است با روش تحلیلی و توصیفی، این نظریه تبیین گردد.
زمان در قرآن
3/20/2016 12:00:00 AM
زمان موهوم در آیینه قرآن و حدیث
نویسندگان:
علیرضا کهنسال
،
معصومه عارفی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 70
مدیریت زمان از نگاه قرآن
نویسنده:
زهرا رضائیان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 170 محرم
زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول (1)
نویسندگان:
حسن حکیم باشی
،
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 25-26
زن در نگاه قرآن و در فرهنگ زمان نزول (2)
نویسندگان:
حسن حکیم باشی
،
محمد هادی معرفت
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28