اخلاق حرفه ای در رسانه های خبری تراز انقلاب اسلامی
نویسنده:
پیام امیری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 39
چکیده:
آگاهی بخشی به مخاطبان مسئولیت خطیری است که بر عهدۀ رسانه های خبری نهاده شده است. فرایند تولید و انتشار اخبار مستلزم رعایت سه اصل سرعت، صحت و دقت است و اخلاق مداری، مسئولیت پذیری و جلباعتماد مخاطب در این فرایند بسیار اهمیت دارد. در چنین ساختاری، کارکرد رسانه های مبتنی بر ارزش های اسلامی و انقلابی با کارکرد رسانه های مبتنی بر معیارهای غربی متفاوت است. در نظام های سرمایه داری، رسانه ها اغلب به قدرت و نظام سیاسی وابستهاند. روشن است که انگیزه ها و مصلحت های جناحی، گردانندگان این رسانهها را به عدول از اصول و ارزش های حرفه ای و اخلاقی وامی دارد. البته اصل اعتماد به رسانه و تأثیر بسیار آن بر مخاطب را نباید نادیده گرفت. هرچه میزان اعتماد مخاطبان به رسانه بیشتر باشد، میزان اثرگذاری آن رسانه بیشتر میشود. عواملی همچون بی طرفی در انتشار اخبار، پخش اخبار موثق، صداقت در اطلاع رسانی و حفظ حریم شخصی وحقوق شهروندی در جلباعتماد یا بی اعتمادی مخاطبان به رسانه مؤثر است. مروری بر اندیشه ها و دیدگاه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که بخشی از آن در این مقاله آمده است، معیارهای رسانۀ مطلوب دینی ترسیم می کند؛ شاخص هایی همچون امانتداری در انتشار اخبار، صحت و دقت در اطلاع رسانی، ترویج مبانی و ارزش های اسلامی، پرهیز از دروغ و شایعه پردازی، حفظ استقلال رسانه و اخلاق مداری که از ویژگیهای رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی محسوب می شوند. در واقع، رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی، رسانهای است که رعایت اخلاق حرفه ای شاخصۀ اصلی آن است و مهمتر از آن رسانه ای مرجع، قابل اعتماد و تأثیرگذار در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است. در این مقاله با تبیین ویژگی های رسانۀ اخلاق مدار، بایدونبایدهای رسانه های خبری و تأثیرگذاری آن در افزایش اعتماد مخاطب بررسی و تحلیل شده است. روش تحقیق در این مقاله، کتابخانه ای و نحوۀ تبیین داده ها توصیفی-تحلیلی است.
آگاهی بخشی به مخاطبان مسئولیت خطیری است که بر عهدۀ رسانه های خبری نهاده شده است. فرایند تولید و انتشار اخبار مستلزم رعایت سه اصل سرعت، صحت و دقت است و اخلاق مداری، مسئولیت پذیری و جلباعتماد مخاطب در این فرایند بسیار اهمیت دارد. در چنین ساختاری، کارکرد رسانه های مبتنی بر ارزش های اسلامی و انقلابی با کارکرد رسانه های مبتنی بر معیارهای غربی متفاوت است. در نظام های سرمایه داری، رسانه ها اغلب به قدرت و نظام سیاسی وابستهاند. روشن است که انگیزه ها و مصلحت های جناحی، گردانندگان این رسانهها را به عدول از اصول و ارزش های حرفه ای و اخلاقی وامی دارد. البته اصل اعتماد به رسانه و تأثیر بسیار آن بر مخاطب را نباید نادیده گرفت. هرچه میزان اعتماد مخاطبان به رسانه بیشتر باشد، میزان اثرگذاری آن رسانه بیشتر میشود. عواملی همچون بی طرفی در انتشار اخبار، پخش اخبار موثق، صداقت در اطلاع رسانی و حفظ حریم شخصی وحقوق شهروندی در جلباعتماد یا بی اعتمادی مخاطبان به رسانه مؤثر است. مروری بر اندیشه ها و دیدگاه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری که بخشی از آن در این مقاله آمده است، معیارهای رسانۀ مطلوب دینی ترسیم می کند؛ شاخص هایی همچون امانتداری در انتشار اخبار، صحت و دقت در اطلاع رسانی، ترویج مبانی و ارزش های اسلامی، پرهیز از دروغ و شایعه پردازی، حفظ استقلال رسانه و اخلاق مداری که از ویژگیهای رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی محسوب می شوند. در واقع، رسانۀ خبری تراز انقلاب اسلامی، رسانهای است که رعایت اخلاق حرفه ای شاخصۀ اصلی آن است و مهمتر از آن رسانه ای مرجع، قابل اعتماد و تأثیرگذار در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است. در این مقاله با تبیین ویژگی های رسانۀ اخلاق مدار، بایدونبایدهای رسانه های خبری و تأثیرگذاری آن در افزایش اعتماد مخاطب بررسی و تحلیل شده است. روش تحقیق در این مقاله، کتابخانه ای و نحوۀ تبیین داده ها توصیفی-تحلیلی است.
اخلاق حرفه ای در رسانه های خبری تراز انقلاب اسلامی
3/20/2020 12:00:00 AM
مؤلفه های اخلاق حرفه ای در معماری سنتی از منظر استادکار «بهرام الیکی»
نویسنده:
مریم قاسمی سیچانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 40
اخلاق حرفه ای در اسلام و رابطه آن با اثربخشی مدیران آموزشی
نویسندگان:
سید طاهر سیدی نظرلو
،
سیده زکیه طبسی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
اخلاق سیاسی در گفتمان انقلاب اسلامی
نویسنده:
محسن مهاجرنیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1395 شماره 70 - تابستان 94
واکاوی معیارهای اخلاق حرفه ای در مهندسی ژئوماتیک (نقشه برداری) با تاکید بر آموزه های نهج البلاغه
نویسندگان:
مهدی خوش برش ماسوله
،
سعید صادقیان
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47
نقش صلاحیت های هوش هیجانی در اخلاق حرفه ای مدرسان با تاکید بر الگوی ترکیبی دانیل گلمن
مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1400 دوره 4، شماره 11 (تابستان 1400)