بررسی تطبیقی جایگاه و نقش قوهی مصوّره و سلولهای بنیادین در اندام سازی بدن
نویسنده:
محمد کاویانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
چکیده:
یکی از مسائلی که در طول تاریخ فلسفة اسلامی همواره مورد بررسی فلاسفه قرار گرفته است مسئلة جامع اجزای بدن است چرا که تعلق نفس به غیر «جسم طبیعی آلی زنده» امری ممتنع بوده و همواره این پرسش فلسفی در ذهن فیلسوفان خلجان داشته است که عامل جمع کنندة اجزاء که اندام و بدن را از عناصر ایجاد میکند و به آنها شکل و ویژگی خاصی میبخشد چیست؟ این مسئله نه تنها در طبیعیات فلسفی گذشته بلکه در دانش تجربی نوین نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. زیست شناسی نوین منشأ تمام اندام را سلول بنیادی اولیهای معرفی میکند که قابلیت محض برای تبدیل به اندام مختلف است (تمام توان). با این همه پاسخ پرسش دیرینة فلسفی مذکور را نمیتوان در دانش تجربی جستجو نمود چرا که علاوه بر محدودیتهای آن هنوز امور نامعلوم بسیاری در کیفیت تبدیل سلول واحد به اندام با ویژگیهای متفاوت باقی مانده است. این ناشناختهها سبب شده است تا اکثر متکلمان و اشراقیون تنها جوهری مفارق را عامل ایجاد اندام بدانند. در مقابل حکمای مشاء قوة مصورة نفس جنین را عامل ایجاد اندام معرفی میکنند. نظریة حکمای مشاء با نکاتی مبهم و پرسشهایی بی پاسخ مواجه شد و همین امر سبب شد تا عدهای از حکما نظریة اندام سازی تحت تأثیر نفس مادر را مطرح کنند. این نظریه هرچند برخی از اشکالات را مرتفع مینمود اما پاسخگوی تمام اشکالات وارده بر نظریة مشائی نبود. با ظهور حکمت متعالیه و طرح حرکت جوهری روزنة جدیدی برای حل این مشکل نمایان شد؛ روزنهای که با دانش تجربی نوین نیز سازگار و توسط آن تأیید شد.
یکی از مسائلی که در طول تاریخ فلسفة اسلامی همواره مورد بررسی فلاسفه قرار گرفته است مسئلة جامع اجزای بدن است چرا که تعلق نفس به غیر «جسم طبیعی آلی زنده» امری ممتنع بوده و همواره این پرسش فلسفی در ذهن فیلسوفان خلجان داشته است که عامل جمع کنندة اجزاء که اندام و بدن را از عناصر ایجاد میکند و به آنها شکل و ویژگی خاصی میبخشد چیست؟ این مسئله نه تنها در طبیعیات فلسفی گذشته بلکه در دانش تجربی نوین نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. زیست شناسی نوین منشأ تمام اندام را سلول بنیادی اولیهای معرفی میکند که قابلیت محض برای تبدیل به اندام مختلف است (تمام توان). با این همه پاسخ پرسش دیرینة فلسفی مذکور را نمیتوان در دانش تجربی جستجو نمود چرا که علاوه بر محدودیتهای آن هنوز امور نامعلوم بسیاری در کیفیت تبدیل سلول واحد به اندام با ویژگیهای متفاوت باقی مانده است. این ناشناختهها سبب شده است تا اکثر متکلمان و اشراقیون تنها جوهری مفارق را عامل ایجاد اندام بدانند. در مقابل حکمای مشاء قوة مصورة نفس جنین را عامل ایجاد اندام معرفی میکنند. نظریة حکمای مشاء با نکاتی مبهم و پرسشهایی بی پاسخ مواجه شد و همین امر سبب شد تا عدهای از حکما نظریة اندام سازی تحت تأثیر نفس مادر را مطرح کنند. این نظریه هرچند برخی از اشکالات را مرتفع مینمود اما پاسخگوی تمام اشکالات وارده بر نظریة مشائی نبود. با ظهور حکمت متعالیه و طرح حرکت جوهری روزنة جدیدی برای حل این مشکل نمایان شد؛ روزنهای که با دانش تجربی نوین نیز سازگار و توسط آن تأیید شد.
بررسی تطبیقی جایگاه و نقش قوهی مصوّره و سلولهای بنیادین در اندام سازی بدن
3/21/2021 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی نقش ژئوپلیتیک انرژی در مفهوم سازی هلال شیعی
مقاله نشریه: پژوهش های سیاست اسلامی » سال 1392 پاييز 1392 شماره3
عصر ظهور و نقش آن در تحولات بنیادین خانواده
نویسندگان:
رحیم کارگر
،
محمدعلی اخویان
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1395 پاييز 1395 شماره54
بررسی تطبیقی جایگاه وصایت و امامت در قرآن و کتاب مقدس عبری
نویسنده:
سیده جنان موسوی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1395 35و36 (ویژه قرآن و عهدین)
بررسی تطبیقی جایگاه علم دینی در تمدن سازی نوین اسلامی از منظر آیت الله جوادی آملی و داوری اردکانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی نقش فلسفه اسلامی و جایگاه آن در تمدن اسلامی
نویسنده:
حسن عبدی*
،
مقاله نشریه: فصلنامه تمدن پژوهی » سال 1401 دوره 1، شماره 1 (بهار 1401)
توليد محتواي مقاله جايگاه مديريت بدن در سبك زندگي از منظر مطالعات نفس و بدن
نویسنده:
هادي موسوي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/05/22 تا تاریخ: 1398/03/29
توليد محتواي مقاله جايگاه مديريت بدن در سبك زندگي از منظر مطالعات نفس و بدن
نویسنده:
مهدي عليزاده
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1397/05/22 تا تاریخ: 1397/12/29