علامه طباطبایی و پرسش سکولاریزاسیون
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 3 (پیاپی 15)
چکیده:
این مقاله گفتوگوی هانری کربن با علامه طباطبایی را بررسی و تحلیل کرده و در این راستا به دیگر آثار هانری کربن ارجاع داده و تحلیل مقایسهای آثار او را پی گرفته و برای اولینبار اهمیت دیدگاه هانری کربن درباره سکولاریزاسیون و تقدم او در طرح این مفهوم در ایران را مطرح کرده و ادعا میکند که پروژه هانری کربن راجع به این پرسش است که چرا و چگونه سکولاریزاسیون الهیاتی و فلسفی که در غرب رخ داد، در جهان تشیع و اسلام ایرانی روی نداد. هانری کربن، خواهان مقابله با سکولاریزاسیون و یاریجُستن از معارف شیعی و اسلام ایرانی در این مقابله است. علامه طباطبایی، راهحل معنوی و باطنی مدنظر کربن را تأیید میکند امّا به این مقدار بسنده نکرده و از سکولاریزاسیون خاصی در تاریخ اسلام یاد میکند که با نادیدهگرفتن یکی از مهمترین دستورات اجتماعی قرآن به انحطاط جوامع اسلامی انجامید و خود در پاسخ به پرسش سکولاریزاسیون طرح جامعی از برنامه اصلاحی اسلام ارائه میکند. چنانکه از مقاله حاضر بهدست خواهد آمد، فهم دیدگاه اندیشمندان ایرانی درباره سکولاریزاسیون، بدون فهم آثار کربن و پروژه او ناممکن و یا دستکم بسیار دشوار است.
این مقاله گفتوگوی هانری کربن با علامه طباطبایی را بررسی و تحلیل کرده و در این راستا به دیگر آثار هانری کربن ارجاع داده و تحلیل مقایسهای آثار او را پی گرفته و برای اولینبار اهمیت دیدگاه هانری کربن درباره سکولاریزاسیون و تقدم او در طرح این مفهوم در ایران را مطرح کرده و ادعا میکند که پروژه هانری کربن راجع به این پرسش است که چرا و چگونه سکولاریزاسیون الهیاتی و فلسفی که در غرب رخ داد، در جهان تشیع و اسلام ایرانی روی نداد. هانری کربن، خواهان مقابله با سکولاریزاسیون و یاریجُستن از معارف شیعی و اسلام ایرانی در این مقابله است. علامه طباطبایی، راهحل معنوی و باطنی مدنظر کربن را تأیید میکند امّا به این مقدار بسنده نکرده و از سکولاریزاسیون خاصی در تاریخ اسلام یاد میکند که با نادیدهگرفتن یکی از مهمترین دستورات اجتماعی قرآن به انحطاط جوامع اسلامی انجامید و خود در پاسخ به پرسش سکولاریزاسیون طرح جامعی از برنامه اصلاحی اسلام ارائه میکند. چنانکه از مقاله حاضر بهدست خواهد آمد، فهم دیدگاه اندیشمندان ایرانی درباره سکولاریزاسیون، بدون فهم آثار کربن و پروژه او ناممکن و یا دستکم بسیار دشوار است.
علامه طباطبایی و پرسش سکولاریزاسیون
3/20/2016 12:00:00 AM
علامه طباطبایی و پرسش سکولاریزاسیون
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 زمستان 1395 شماره3
سکولاریسم و سکولاریزاسیون
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 (پياپي 32)، زمستان 1384 شماره4
سکولاریسم و سکولاریزاسیون
نویسنده:
احمد رضا یزدانى مقدم
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1384 شماره سی و دوم - زمستان 84
اندیشه سیاسی علامه طباطبایی
نویسنده:
مصطفی زهرایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1377 سال اول - شماره اول - تابستان 77
مبانی اخلاقی علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد نصر اصفهانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 شماره 11
علامه طباطبایى و الهیات فلسفى معاصر
نویسنده:
محمد لگنهاوسن ترجمه منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1380 شماره 28-27
علامه طباطبائی و فلسفه علوم اجتماعی
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393 (پياپي 18)، بهار 1393 شماره2
علامه طباطبایی و آموزه گناه نخستین!
نویسنده:
مصطفی آزادیان
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1382 (پياپي 74)، بهمن 1382 شماره11