سهم امامان در پی ریزی علوم قرآن
نویسنده:
علی حیدری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
کلیدواژه:
روششناسى علوم قرآنى
،
روشهاى تفسیرى اهلبیت(ع)
،
زبانشناسى
،
معناشناسى
،
علوم قرآنى اهلبیت(ع)
،
روایات اهلبیت(ع)
،
انواع علوم قرآنى
چکیده:
نشان دادن نقش اهلبیت(ع) در شکلگیرى علوم قرآن و پىریزى بنیادهاى آن است. با گسترش قلمرو اسلام و رهیافت قرآن به سرزمینهاى دیگر، فهم آیات براى تازه مسلمانان مشکل مىنمود. پیامبر در زمان حیات خویش افرادى براى پاسخگویى به پرسشهاى تفسیرى و قرآنى مردم برگزید. اهلبیت پیامبر(ص) در عصر ایشان و اعصار بعد بیشترین نقش را در آشنا ساختن مردم با تفسیر و دانشهاى قرآنى برعهده داشتند. شکلگیرى دانشهاى قرآنى وام گرفته از سخنان اهلبیت(ع) درباره قرآن است. سخنان معصومین(ع) در تبیین متن قرآنى به پنج دسته تقسیم مىشوند: 1- روایاتى که پیش فرضهاى مفسّر را بیان مىکند، 2- سخنانى که انتظارهاى به حق مفسّر را روشن مىسازد، 3- گفتههایى درباره معنىشناسى در ظرف زمانى نزول و موقعیت تاریخى، 4- تأکید بر محور اصلى مباحث قرآن و 5- فهم آیات براساس فهم عصر معصوم(ع). بیان ائمه(ع) درباره شناخت قرآن و علوم قرآن سه زمینه را در بردارد: 1- آنچه مربوط به طبیعت زبان است و عمومیت دارد، مثل عام و خاص، 2- آنچه مخصوص قرآن است و بهسبک ویژه قرآنى، نظر دارد، مانند محکم و متشابه. 3- روایاتى که درباره عناصر کلىترى در سبک بیانقرآن سخن دارند مانند روایتى که مىگوید، لحن قرآن کنایى است.
نشان دادن نقش اهلبیت(ع) در شکلگیرى علوم قرآن و پىریزى بنیادهاى آن است. با گسترش قلمرو اسلام و رهیافت قرآن به سرزمینهاى دیگر، فهم آیات براى تازه مسلمانان مشکل مىنمود. پیامبر در زمان حیات خویش افرادى براى پاسخگویى به پرسشهاى تفسیرى و قرآنى مردم برگزید. اهلبیت پیامبر(ص) در عصر ایشان و اعصار بعد بیشترین نقش را در آشنا ساختن مردم با تفسیر و دانشهاى قرآنى برعهده داشتند. شکلگیرى دانشهاى قرآنى وام گرفته از سخنان اهلبیت(ع) درباره قرآن است. سخنان معصومین(ع) در تبیین متن قرآنى به پنج دسته تقسیم مىشوند: 1- روایاتى که پیش فرضهاى مفسّر را بیان مىکند، 2- سخنانى که انتظارهاى به حق مفسّر را روشن مىسازد، 3- گفتههایى درباره معنىشناسى در ظرف زمانى نزول و موقعیت تاریخى، 4- تأکید بر محور اصلى مباحث قرآن و 5- فهم آیات براساس فهم عصر معصوم(ع). بیان ائمه(ع) درباره شناخت قرآن و علوم قرآن سه زمینه را در بردارد: 1- آنچه مربوط به طبیعت زبان است و عمومیت دارد، مثل عام و خاص، 2- آنچه مخصوص قرآن است و بهسبک ویژه قرآنى، نظر دارد، مانند محکم و متشابه. 3- روایاتى که درباره عناصر کلىترى در سبک بیانقرآن سخن دارند مانند روایتى که مىگوید، لحن قرآن کنایى است.
سهم امامان در پی ریزی علوم قرآن
3/20/1996 12:00:00 AM
پی ریزی تمدن اسلامی و همخوانی شریعت با شرایط زمان
نویسنده:
محمد تقی سبحانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1374 شماره 36
ضرورت پی ریزی دایره المعارف فرهنگ و زبان فارسی در دانشگاه هند
نویسنده:
محمد حسن مشایخ فریدنی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1370 شماره 10
راهکارهای افزایش سهم قرآن در فضای مجازی
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: ره آورد نور » سال 1386 (پياپي 36)، تابستان 1386 شماره19
آسیب شناسى جوانان در آینه قرآن و امامان
نویسنده:
اصغر بابایی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1381 شماره 251
امامت و عصمت امامان علیه السلام در قرآن
نویسنده:
رضا کاردان
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
سهم مسلمانان در نوآورى و شکوفایى
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 92