تحلیل و بررسی استعاره مفهومی آیات مربوط به قیامت
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 پاییز و زمستان 1399
چکیده:
نظریه استعاره مفهومی که از دهه های پایانی قرن بیستم با نظریه پردازی دو زبان شناس به نام های جورج لیکاف و مارک جانسون، ارائه گردید، موجب ایجاد چالشی در بین نظریه های سنتی گردید. مطابق با این نظریه، استعاره مفهومی ریشه در ذهن انسان داشته به صورت ناخودآگاه در زندگی روز مره انسان جریان دارد. لیکاف و جانسون استعاره مفهومی را به سه نوع ساختاری، هستیشناختی و جهتی تقسیم نمودهاند. در پژوهش حاضر با روش تحیلی – نظری به بررسی آیات مربوط به قیامت که در آنها از استعاره مفهومی به جهت فهم بهتر ودرک بیشتر آنچه برای ما از آن جهان ناشناخته می باشد؛ از قبیل واقعه، میقات و نامهای 170 گانه و ...پرداخته شده است. دست آورد تحقیق حاکی است که: قرآن کریم با توجه به نامأنوس و غیر محسوس بودن جهان پس از مرگ، از قالب و ابزار زبان به صورت استعارهای جهت فهم بیشتر این واقعه استفاده شده است. اما نکته حائز اهمیت در این پژوهش این می باشد که در میان آیات بسیاری که در آنها استعاره مفهومی در انواع مختلف به کار رفته است، غالب آیات مربوط به قیامت از طریق استعاره مفهومی شناسایی شده است و نوع هستی شناسی آن بیشتر کلمات را شامل شده و نوع ساختاری و جهتی در مرتبه بعدی قرار دارد. این مسئله نشان میدهد که مباحث ماورایی و آینده پژوهی در قالب استعارهای برای مخاطب باور پذیرتر است.
نظریه استعاره مفهومی که از دهه های پایانی قرن بیستم با نظریه پردازی دو زبان شناس به نام های جورج لیکاف و مارک جانسون، ارائه گردید، موجب ایجاد چالشی در بین نظریه های سنتی گردید. مطابق با این نظریه، استعاره مفهومی ریشه در ذهن انسان داشته به صورت ناخودآگاه در زندگی روز مره انسان جریان دارد. لیکاف و جانسون استعاره مفهومی را به سه نوع ساختاری، هستیشناختی و جهتی تقسیم نمودهاند. در پژوهش حاضر با روش تحیلی – نظری به بررسی آیات مربوط به قیامت که در آنها از استعاره مفهومی به جهت فهم بهتر ودرک بیشتر آنچه برای ما از آن جهان ناشناخته می باشد؛ از قبیل واقعه، میقات و نامهای 170 گانه و ...پرداخته شده است. دست آورد تحقیق حاکی است که: قرآن کریم با توجه به نامأنوس و غیر محسوس بودن جهان پس از مرگ، از قالب و ابزار زبان به صورت استعارهای جهت فهم بیشتر این واقعه استفاده شده است. اما نکته حائز اهمیت در این پژوهش این می باشد که در میان آیات بسیاری که در آنها استعاره مفهومی در انواع مختلف به کار رفته است، غالب آیات مربوط به قیامت از طریق استعاره مفهومی شناسایی شده است و نوع هستی شناسی آن بیشتر کلمات را شامل شده و نوع ساختاری و جهتی در مرتبه بعدی قرار دارد. این مسئله نشان میدهد که مباحث ماورایی و آینده پژوهی در قالب استعارهای برای مخاطب باور پذیرتر است.
تحلیل و بررسی استعاره مفهومی آیات مربوط به قیامت
3/20/2020 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
استعاره های مفهومی حوزه قیامت در سوره نازعات
مقاله نشریه: پژوهش های زبان شناختی قرآن » سال 1400 دوره 10، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن
نویسندگان:
سید حسین سیدی
،
زهرا حامدی شیروان
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 71
استعاره های مفهومی آیات «حرب» در چارچوب رویکرد تحلیل انتقادی استعاره چارتریس - بلک به منظور الگوبرداری حیات طیبه
مقاله نشریه: Pure Life » سال 2021 دوره 8، شماره 28 (Autumn 2021)
تحلیل و بررسی آیات وراثت بهشت
نویسندگان:
حسین هنرخواه*
،
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1401 دوره 13، شماره 50 (پاییز 1401)
تحلیل عناصر تصویر هنری در آیات مربوط به حیات بعد از مرگ
نویسندگان:
عباس اقبالی
،
بتول قربانی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1392 شماره 4
تحلیل انتقادی تفسیر علمی آیات مربوط به چگونگی آفرینش جهان از نظر مفسران
نویسندگان:
سید تقی آل محمد
،
کاوس روحی برندق
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 2
بررسی مقایسه ای بسامد کاربرد استعاره مفهومی «علم» در گفتار خاتمی، احمدی نژاد و روحانی
مقاله نشریه: زبان شناسی اجتماعی » سال 1402 دوره 6، شماره 4 (پاییز 1402)
یک استعاره، یک سکانس بررسی روایت شناسی سکانسی از فیلم «اعتراض» کیمیایی با رویکرد پیکره ای به تحلیل انتقادی استعاره
مقاله نشریه: نشریه روایت شناسی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 6
استعاره های هستی شناختی حوزه قیامت در جزء سی قرآن کریم
مقاله نشریه: مطالعات سبک شناختی قرآن کریم » سال 1401 دوره 6، شماره 10 (بهار و تابستان 1401)