بررسی متکلم بودن خدا

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 7 - تابستان 1389
چکیده:
همه اندیشمندان مسلمان بر متکلم بودن خداوند اتفاق نظر دارند؛ اما در چگونگی آن  بین فرقه‌های کلامی و فلسفی اختلاف است. عدلیه (امامیه و معتزله) کلام را صفتی فعلی، حادث و قائم به غیر می‌دانند و اشاعره به کلام نفسی معتقدند و آن را بسیط و قائم به ذات خداوند می‌دانند و برای اینکه اشکال ربط حادث به متغیر پیش نیاید، کلام خدا را قدیم پنداشتند که از اینجا مفهومی به نام حدوث و قدم قرآن پدید آمد که منشأ نظریه‌پردازی‌های بعدی شد. معتزله قائل شدند احکام قرآن می‌تواند با شرایط مختلف تغییر کند؛ بر خلاف اشاعره که احکام قرآن را فراتاریخی ‌دانستند. زمانی که این بحث به دست روشنفکران اهل سنت رسید،  گفتند قرآن حادث است و در نتیجه حکم صدر اسلام برای زمان کنونی کاربرد ندارد. مهم‌ترین اشتباه در این  بحث حادث پنداشتن قرآن است؛ اما وجود ملازمه آن با تاریخی بودن احکام، یک مغالطه است؛ زیرا ممکن است ظرف حادث، ولی مظروف، زمانی یا فرا‌زمانی باشد.

ترجمه قرآن؛ تغییر متکلّم

نویسنده: امید خانه زاد ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 72

مُقاتل: مفسیر بزرگ، محدّث و متکلم مطرود

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1381 شماره 76

استاد مرتضی به مثابه یک مورخ - متکلّم

نویسنده: رسول جعفریان ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1398 شماره 179

بررسی فقهی بلدی یا میقاتی بودن حج نیابتی

نویسنده: سید تقی واردی ،
مقاله نشریه: میقات حج » سال 1397 تابستان 1397 شماره103

بررسی دلالت براهین اثبات وجود خدا بر اثبات صفات ذات خدا

نویسنده: محسن رحمانی زاده ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

برهان نظم و تکلیف مضاعف متکلم در قبال آن

مقاله نشریه: هستی و شناخت (نامه مفید) » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1

مصائب عمو بودن

مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1392 شماره 277

با هم بودن

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 174

راز شاد بودن

نویسنده: فاطمه نفری ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 246

فصلی برای بودن

مقاله نشریه: پیام انقلاب » سال 1396 ارديبهشت و خرداد 1396 شماره98
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397