تاملی فقهی در حکم طرّار(جیب بر)با تحلیلی بر روایت سکونی(نقدی بر ماده657 قانون مجازات اسلامی)
نویسنده:
علی اکبر ایزدی فرد
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
چکیده:
در حکم طرّار بین فقها اختلافی شدید وجودداردولی در مجموع با جستجو در عبارات فقها دانسته می شود که تمامی آنها به صورت فی الجمله و در بعضی از موارد این جرم را مستوجب حد دانستند و تنها در قیود آن اختلاف نظر دارندکه این اختلاف ناشی از اختلاف در برداشت از روایات دال بر تفصیل بین سرقت از لباس روئینوبین سرقت از لباس زیرین می باشد.قانون گذار بر خلاف نظریه تمامی فقها، در ضمن ماده 657 قانون مجازات اسلامی، جرم طراری را در تحت هر صورتی مستوجب تعزیر دانست نه حد.نگارندگان پس از بررسی اقوال و ادله فقها در این زمینه بر خلاف نظریه مشهور فقها و همچنینماده 657قانون مجازات اسلامی، به این نتیجه میرسند که با توجه به مرجعیت عرف در موضوع شناسی حرز،روایات دال بر تفصیل تنها ناظر به بیان بعضی از مصادیق سرقت از حرز در عمل طرّار می باشند و می توان از موارد موجود در این روایات الغای خصوصیت کرد وفقط آنها را از باب مثال دانست نه اینکه اخذ به روایات دال بر تفصیل بین سرقت از لباس روئین و بین سرقت از لباس زیرین از باب تعبد باشد و به تبع آن سرقت از حرز و غیر حرز منحصر به موارد موجود در این روایات شود. لذا سرقت از جیب روئین نیز در صورتی که از نظر عرفی سرقت از حرز محسوب شود، مستحق اجرای حد قطع است. با در نظر گرفتن موارد موجود در روایات از باب مثال، این حکم در جرائم نظیر آن هم چون کیف زنی نیز صادق است.
در حکم طرّار بین فقها اختلافی شدید وجودداردولی در مجموع با جستجو در عبارات فقها دانسته می شود که تمامی آنها به صورت فی الجمله و در بعضی از موارد این جرم را مستوجب حد دانستند و تنها در قیود آن اختلاف نظر دارندکه این اختلاف ناشی از اختلاف در برداشت از روایات دال بر تفصیل بین سرقت از لباس روئینوبین سرقت از لباس زیرین می باشد.قانون گذار بر خلاف نظریه تمامی فقها، در ضمن ماده 657 قانون مجازات اسلامی، جرم طراری را در تحت هر صورتی مستوجب تعزیر دانست نه حد.نگارندگان پس از بررسی اقوال و ادله فقها در این زمینه بر خلاف نظریه مشهور فقها و همچنینماده 657قانون مجازات اسلامی، به این نتیجه میرسند که با توجه به مرجعیت عرف در موضوع شناسی حرز،روایات دال بر تفصیل تنها ناظر به بیان بعضی از مصادیق سرقت از حرز در عمل طرّار می باشند و می توان از موارد موجود در این روایات الغای خصوصیت کرد وفقط آنها را از باب مثال دانست نه اینکه اخذ به روایات دال بر تفصیل بین سرقت از لباس روئین و بین سرقت از لباس زیرین از باب تعبد باشد و به تبع آن سرقت از حرز و غیر حرز منحصر به موارد موجود در این روایات شود. لذا سرقت از جیب روئین نیز در صورتی که از نظر عرفی سرقت از حرز محسوب شود، مستحق اجرای حد قطع است. با در نظر گرفتن موارد موجود در روایات از باب مثال، این حکم در جرائم نظیر آن هم چون کیف زنی نیز صادق است.
تاملی فقهی در حکم طرّار(جیب بر)با تحلیلی بر روایت سکونی(نقدی بر ماده657 قانون مجازات اسلامی)
3/21/2019 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
نقدی فقهی بر ماده 665 قانون مجازات اسلامی (دیه بیضه)
نویسنده:
روح الله اکرمی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1396 شماره 89
تحلیل فقهی - حقوقی مجازات جیب بر (طرار) نقدی بر ماده 657 قانون مجازات اسلامی
نویسنده:
علی اکبر ایزدی فرد
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1395 شماره 1
تعارض علم اجمالی با قسم و قسامه: نقدی بر ماده 477 قانون مجازات اسلامی
نویسنده:
اسماعیل آقابابایی *
،
مقاله نشریه: حقوق اسلامی » سال 1396 پاييز 1396 شماره54
قلمرو اعتبار قسامه در تعدد دعوا بر موضوع واحد (نقدی بر ماده 325 قانون مجازات اسلامی)
نویسنده:
اسماعیل آقابابایی*
،
مقاله نشریه: حقوق اسلامی » تابستان 1398 شماره 61
تحلیل فقهی (ماده607) قانون مجازات اسلامی در تعیین مقدار دیه لبها
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 1
واکاوی مبانی فقهی دیه در همزمانی نقصان تکلم و قطع بخشی از زبان (نقدی بر مواد 611 و 613 قانون مجازات اسلامی)
مقاله نشریه: فقه » سال 1399 شماره 102
تأملى در «نقدى بر قرآن و پلورالیزم»
نویسنده:
محمد حسن قدردان قراملکى
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1382 شماره 34