سرکوبگری تمدن به قرائت فروید
نویسنده:
محمد رایجی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 42- تابستان 1399
چکیده:
رشد جوامع صنعتی و مکانیزه شدن زندگی بشری، گسترش نظامهای دیوان سالار در کنار تدوین اصول و قوانین با هدف کنترل بیش از پیش انسانها، پیامدهای آسیبزای متعددی را چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی به همراه دارد که افزایش استرس و اضطراب در سایه گسترش تعداد افراد روان رنجور و نیز تشدید خشونت تنها برخی از این پیامدها است. در نظام اندیشهای غرب، در برههای که مارکسیسم میوه آزادی و رهایی را برای جامعه سرد و بیروح اروپا به ارمغان میآورد، فروید در مخالفت با مارکسیسم تاکید کرد که تمدن مبتنی بر امساک از غرایز استوار است و تشکیل کمونیسم، آنگونه که مارکس وعده داده بود، نمیتواند درد و رنج بشریّت را کم کند زیرا سرمنشأ درد و رنج نه در بافت اقتصادی بلکه در ذات خود تمدن است. پرسش مهم آن است که فروید برچه مبنایی سخن از سرکوبگری تمدن برای انسان امروزی را مطرح میکند و چرا تمدن را آکنده از ملالت و درد و رنج میداند؟ آیا انسانها مجبور به تندادن به ملزومات تمدن هستند یا آنکه میتوانند از راهی غیر از تمدن، به خوشبختی و سعادت دست یابند. در این نوشتار در تلاش هستیم تا با بررسی آثار فروید، به این پرسشها پاسخ دهیم.
رشد جوامع صنعتی و مکانیزه شدن زندگی بشری، گسترش نظامهای دیوان سالار در کنار تدوین اصول و قوانین با هدف کنترل بیش از پیش انسانها، پیامدهای آسیبزای متعددی را چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی به همراه دارد که افزایش استرس و اضطراب در سایه گسترش تعداد افراد روان رنجور و نیز تشدید خشونت تنها برخی از این پیامدها است. در نظام اندیشهای غرب، در برههای که مارکسیسم میوه آزادی و رهایی را برای جامعه سرد و بیروح اروپا به ارمغان میآورد، فروید در مخالفت با مارکسیسم تاکید کرد که تمدن مبتنی بر امساک از غرایز استوار است و تشکیل کمونیسم، آنگونه که مارکس وعده داده بود، نمیتواند درد و رنج بشریّت را کم کند زیرا سرمنشأ درد و رنج نه در بافت اقتصادی بلکه در ذات خود تمدن است. پرسش مهم آن است که فروید برچه مبنایی سخن از سرکوبگری تمدن برای انسان امروزی را مطرح میکند و چرا تمدن را آکنده از ملالت و درد و رنج میداند؟ آیا انسانها مجبور به تندادن به ملزومات تمدن هستند یا آنکه میتوانند از راهی غیر از تمدن، به خوشبختی و سعادت دست یابند. در این نوشتار در تلاش هستیم تا با بررسی آثار فروید، به این پرسشها پاسخ دهیم.
سرکوبگری تمدن به قرائت فروید
3/20/2020 12:00:00 AM
قرائت فرهنگی قرآن
ارائه دهنده:
علیرضا قائمی نیا
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1396
شرایط حکومت دینى به قرائت امام خمینى(ره)
نویسنده:
محمد پزشکی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78
( تصنيف فقه قرائت ) فقه آداب قرائت و فقه اختلافات قرائات
نویسنده:
محمد صادق يوسفي مقدم
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/04/03 تا تاریخ: 1399/04/20