تاثیر پیامهای بازرگانی ماهوارهای بر تغییر روابط میانفردی زوجین
نویسندگان:
شمس اله مریجی
،
حکیمه احسانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 شماره 2 (پیاپی 14)
چکیده:
رسانههای نوین همچون ماهواره، در عصر کنونی با پوشش جهانی و برنامهریزی هدفمند، سعی دارند تا با نفوذ در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر، فرهنگ و ارزشهای غربی را در قالبهای متنوع، بهتدریج و البته بدون مقاومت، جایگزین هویت واقعی مخاطبان خود کنند. پیامهای بازرگانی، گونهای از این قالبهای رسانهای و تاثیرگذار است که سوای از هدف نهایی تغییرات ارزشی، با تغییر نگرش و تاثیر بر تودهها بهویژه خانوادهها، بسترهای فرهنگی لازم را برای تأمین منافع مادی نیز فراهم میکند. از یکسو، نیاز روزافزون تولیدکنندگان کالا و خدمات به یافتن بازارهای جدید با بهرهگیری از همه ظرفیتهای رسانه و از سویی دیگر، خانوادهها و بهویژه زوجین که رکن اصلی خانواده بوده و همواره نیازمند شناخت، راهنمایی و کسب تجربه برای رفع نیازهای خود میباشند، سبب توجه و اهمیت تبلیغ محصولات بازرگانی شده است. در این میان، راهنماییهای کاذب این تبلیغات، برای زوجین، بسیار مخاطرهانگیز شده و سبب پدیدآمدن آسیبهای متعدد در عرصه خانواده و ارتباط زوجین شده است. مقاله حاضر تلاش میکند تا با روش اسنادی و نیز تکیه به تحلیل محتوای برخی از پیامهای بازرگانی، به بازخوانی این تاثیرات و آسیبها بپردازد. از مهمترین این تاثیرات میتوان به: تغییر سبکزندگی، تضعیف بنیان خانواده، عدم مسئولیتپذیری، کاهش ارتباط عاطفی، ترویج روحیه خیانت زوجین، ایجاد بیماریهای روانی، اشاعه فساد اخلاقی و بیبندوباری و نیز ضررهای مالی اشاره کرد.
رسانههای نوین همچون ماهواره، در عصر کنونی با پوشش جهانی و برنامهریزی هدفمند، سعی دارند تا با نفوذ در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بشر، فرهنگ و ارزشهای غربی را در قالبهای متنوع، بهتدریج و البته بدون مقاومت، جایگزین هویت واقعی مخاطبان خود کنند. پیامهای بازرگانی، گونهای از این قالبهای رسانهای و تاثیرگذار است که سوای از هدف نهایی تغییرات ارزشی، با تغییر نگرش و تاثیر بر تودهها بهویژه خانوادهها، بسترهای فرهنگی لازم را برای تأمین منافع مادی نیز فراهم میکند. از یکسو، نیاز روزافزون تولیدکنندگان کالا و خدمات به یافتن بازارهای جدید با بهرهگیری از همه ظرفیتهای رسانه و از سویی دیگر، خانوادهها و بهویژه زوجین که رکن اصلی خانواده بوده و همواره نیازمند شناخت، راهنمایی و کسب تجربه برای رفع نیازهای خود میباشند، سبب توجه و اهمیت تبلیغ محصولات بازرگانی شده است. در این میان، راهنماییهای کاذب این تبلیغات، برای زوجین، بسیار مخاطرهانگیز شده و سبب پدیدآمدن آسیبهای متعدد در عرصه خانواده و ارتباط زوجین شده است. مقاله حاضر تلاش میکند تا با روش اسنادی و نیز تکیه به تحلیل محتوای برخی از پیامهای بازرگانی، به بازخوانی این تاثیرات و آسیبها بپردازد. از مهمترین این تاثیرات میتوان به: تغییر سبکزندگی، تضعیف بنیان خانواده، عدم مسئولیتپذیری، کاهش ارتباط عاطفی، ترویج روحیه خیانت زوجین، ایجاد بیماریهای روانی، اشاعه فساد اخلاقی و بیبندوباری و نیز ضررهای مالی اشاره کرد.
تاثیر پیامهای بازرگانی ماهوارهای بر تغییر روابط میانفردی زوجین
3/20/2016 12:00:00 AM
تاثیر پیام های بازرگانی ماهواره ای بر تغییر روابط میان فردی زوجین
نویسندگان:
شمس اله مریجی
،
حکیمه احسانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1395 پاييز 1395 شماره2
تأثیر سلجوقیان بر اوضاع تجاری – بازرگانی نیشابور
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 شماره 3 - پاییز - مسلسل 55
تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر روی روابط زوجین: نقش حسادت و نظارت زناشویی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 30
سبک زندگی در روابط متقابل زوجین
نویسنده:
زادگان اشرف گرامی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1392 شماره 254
تأثیر جهانی شدن بر تغییر ارزش های اخلاقی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مصداقسازی حسن التبعّل در روابط زوجین بر اساس منابع اسلامی
نویسنده:
علی چدانی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1402 شماره بیست و پنجم - بهار 1402
تأثیر استیلای مغول بر تغییر نظرات فقهی امامیه در تشکیل حکومت
نویسندگان:
محمد صادقیان هرات
،
مهدی قاسمی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
تأثیر استیلای مغول بر تغییر نظرات فقهی امامیه در تشکیل حکومت
نویسندگان:
محمد صادقیان هــــرات
،
مهدی قاسمی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1395 شماره 4
معرفي مداخلات مربوط به غنيسازي روابط زوجين و پيشگيري از طلاق
نویسنده:
عليرضا فاضلي مهرآبادي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1396/12/14 تا تاریخ: 1397/11/15