عشق بچربید بر فنون فضایل و ریخت اصیل تر آن به گواهی نسخه های قدیم
نویسنده:
جویا جهانبخش
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 شماره 147
چکیده:
محور سخن نگارنده در نوشتار حاضر این بیت از سعدی است: سعدی از این پس نه عاقل است و نه هشیار / عشق بچربید بر فنون فضایل. نگارنده ابتدا واژه «بچربید» را در برخی نسخ و شروح غزلیات سعدی بررسی می نماید. در ادامه، در پی پاسخ به این پرسش بر می آید که واژه «بچسبید» در این بیت، که در این نسخه های قدیم و نیز در دو تصحیح معتبر آمده، یعنی چه؟ و آیا با سیاق سخن سعدی در این بیت سازگار است یا نه؟ از این رو، وی پس از این که معنای این واژه را در منابع مختلف مورد مداقه قرار می دهد، اذعان می دارد که «چسبیدن» در این بیت سعدی به معنای «رجحان»، «برترآمدن» و «چیرگی» است.
محور سخن نگارنده در نوشتار حاضر این بیت از سعدی است: سعدی از این پس نه عاقل است و نه هشیار / عشق بچربید بر فنون فضایل. نگارنده ابتدا واژه «بچربید» را در برخی نسخ و شروح غزلیات سعدی بررسی می نماید. در ادامه، در پی پاسخ به این پرسش بر می آید که واژه «بچسبید» در این بیت، که در این نسخه های قدیم و نیز در دو تصحیح معتبر آمده، یعنی چه؟ و آیا با سیاق سخن سعدی در این بیت سازگار است یا نه؟ از این رو، وی پس از این که معنای این واژه را در منابع مختلف مورد مداقه قرار می دهد، اذعان می دارد که «چسبیدن» در این بیت سعدی به معنای «رجحان»، «برترآمدن» و «چیرگی» است.
عشق بچربید بر فنون فضایل و ریخت اصیل تر آن به گواهی نسخه های قدیم
3/21/2014 12:00:00 AM
کتابخانه مدرسه نمازی خوی و نسخه های خطی آن
نویسنده:
علی صدرایی نیا
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1372 شماره 21
مروری بر مقالۀ نسخه های خطی قرآن
نویسندگان:
نصرت نیلساز
،
فرانسوا دروش
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 شماره 164
تبیین عقلی تأثیر فضایل و رذایل به عنوان عوامل غیرمعرفتی بر ادراک و تطبیق آن با آیات و روایات
نویسنده:
سیدابوالفضل نورانی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی امینی نژاد
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
تأملی بر کتابشناسی جهانی نسخه های خطی ترجمه های قرآن مجید
نویسنده:
محمد کاظم رحمتی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1380 71-72
گواهی به مثابه منبع تولید معرفت؛ بررسی و تحلیل دیدگاه جنیفرلکی
نویسنده:
مرتضی علی نظارتی زاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68