تاملاتى چند در باب امکان و ضرورت اسلامى شدن دانشگاه
نویسنده:
مصطفی ملکیان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
چکیده:
ظاهرا در دو واقعیتشکى نیست: یکى اینکه تقریبا همه دانشگاههاى کنونى جهان دانشگاههایى متجددانه (مدرن (Modern ،غیردینى (سکیولار (Secular ،و آزاداندیشانه (لیبرال (Liberal اند، و دیگر اینکه همه این دانشگاهها عیوب و نقائصى دارند و دستخوش پارهاى نابسامانیها و کمبودهایند. در مقام تشخیص این عیوب و نقائص و نابسامانیها و کمبودها، البته، صاحبنظران تعلیم و تربیت اختلافنظرهاى فراوان دارند; اما در مقام درمان و ارائه راهحل مىتوان گفت که همه این صاحبنظران در دو گروه بزرگ جاى مىگیرند: گروه اول سعى دارد که با حفظ ماهیت متجددانه، غیردینى، و آزاداندیشانه دانشگاه مسائل و مشکلاتى را که دامنگیر آن شدهاند حل و رفع کند; و گروه دوم بر آن است که این مسائل و مشکلات، عمدة، در خود ماهیت متجددانه، غیردینى، و آزاداندیشانه دانشگاه ریشه دارند و امورى عرضى و عارضى نیستند و، از این رو، حل و رفع آنها، در عین حفظ این ماهیت، کارى نشدنى است ،دینى، و مکتبى، ( Ideological) نیست.1 در محدوده جهان اسلام، صاحبنظرانى که طرفدار اسلام متجددانه، (Modernistic) اند در گروه اول، و آنان که هواخواه اسلام بنیادگرایانه، (Fundamentalistic) یا اسلام سنتگرایانه، (Traditionalistic) اند در گروه دوم قرار مىگیرند. بنیادگرایان اسلامى و سنتگرایان اسلامى، علىرغم اختلافنظرهاى وسیع و عمیقى که، در جهات دیگر، با هم دارند، در جهت ایجاد و تاسیس دانشگاه اسلامى، که هویتسنتى، دینى، و مکتبى دارد، همداستانند و، بویژه از زمان برگزارى «نخستین همایش جهانى درباره تعلیم و تربیت اسلامى»، که در 1977 در مکه برگزار شد، براى این مقصود به فعالیتهاى نظرى و عملىاى نیز پرداختهاند.2 در کشور ما نیز، از اوان پیروزى انقلاب اسلامى، اشخاص و گروههایى از ضرورت اسلامى کردن دانشگاهها دم زدهاند.
در این گفتار، به ذکر تاملاتى چند در باب امکان و ضرورت اسلامى شدن دانشگاه اکتفاء مىکنیم و چون بجد معتقدیم که نه صرف شعار دادن دانشگاه و تعلیم و تربیت ما را اسلامى مىکند، و نه عمل بدون طرح و برنامه، و نه گریز از مواجهه با مشکلات عملى و اجتناب از تفکر درباره آنها، از خود مىپرسیم که: اولا: دانشگاه اسلامى چیست و با دانشگاههاى غیراسلامى، و علىالخصوص با دانشگاه متجددانه، غیردینى، و آزاداندیشانه چه تفاوت ماهوى و جوهرىاى دارد؟، ثانیا: آیا اسلامى کردن دانشگاه ممکن است؟، و ثالثا: آیا این اسلامىسازى مطلوب است؟
ظاهرا در دو واقعیتشکى نیست: یکى اینکه تقریبا همه دانشگاههاى کنونى جهان دانشگاههایى متجددانه (مدرن (Modern ،غیردینى (سکیولار (Secular ،و آزاداندیشانه (لیبرال (Liberal اند، و دیگر اینکه همه این دانشگاهها عیوب و نقائصى دارند و دستخوش پارهاى نابسامانیها و کمبودهایند. در مقام تشخیص این عیوب و نقائص و نابسامانیها و کمبودها، البته، صاحبنظران تعلیم و تربیت اختلافنظرهاى فراوان دارند; اما در مقام درمان و ارائه راهحل مىتوان گفت که همه این صاحبنظران در دو گروه بزرگ جاى مىگیرند: گروه اول سعى دارد که با حفظ ماهیت متجددانه، غیردینى، و آزاداندیشانه دانشگاه مسائل و مشکلاتى را که دامنگیر آن شدهاند حل و رفع کند; و گروه دوم بر آن است که این مسائل و مشکلات، عمدة، در خود ماهیت متجددانه، غیردینى، و آزاداندیشانه دانشگاه ریشه دارند و امورى عرضى و عارضى نیستند و، از این رو، حل و رفع آنها، در عین حفظ این ماهیت، کارى نشدنى است ،دینى، و مکتبى، ( Ideological) نیست.1 در محدوده جهان اسلام، صاحبنظرانى که طرفدار اسلام متجددانه، (Modernistic) اند در گروه اول، و آنان که هواخواه اسلام بنیادگرایانه، (Fundamentalistic) یا اسلام سنتگرایانه، (Traditionalistic) اند در گروه دوم قرار مىگیرند. بنیادگرایان اسلامى و سنتگرایان اسلامى، علىرغم اختلافنظرهاى وسیع و عمیقى که، در جهات دیگر، با هم دارند، در جهت ایجاد و تاسیس دانشگاه اسلامى، که هویتسنتى، دینى، و مکتبى دارد، همداستانند و، بویژه از زمان برگزارى «نخستین همایش جهانى درباره تعلیم و تربیت اسلامى»، که در 1977 در مکه برگزار شد، براى این مقصود به فعالیتهاى نظرى و عملىاى نیز پرداختهاند.2 در کشور ما نیز، از اوان پیروزى انقلاب اسلامى، اشخاص و گروههایى از ضرورت اسلامى کردن دانشگاهها دم زدهاند.
در این گفتار، به ذکر تاملاتى چند در باب امکان و ضرورت اسلامى شدن دانشگاه اکتفاء مىکنیم و چون بجد معتقدیم که نه صرف شعار دادن دانشگاه و تعلیم و تربیت ما را اسلامى مىکند، و نه عمل بدون طرح و برنامه، و نه گریز از مواجهه با مشکلات عملى و اجتناب از تفکر درباره آنها، از خود مىپرسیم که: اولا: دانشگاه اسلامى چیست و با دانشگاههاى غیراسلامى، و علىالخصوص با دانشگاه متجددانه، غیردینى، و آزاداندیشانه چه تفاوت ماهوى و جوهرىاى دارد؟، ثانیا: آیا اسلامى کردن دانشگاه ممکن است؟، و ثالثا: آیا این اسلامىسازى مطلوب است؟
تاملاتى چند در باب امکان و ضرورت اسلامى شدن دانشگاه
3/21/1999 12:00:00 AM
تأملاتی معرفتشناختی در باب عدالت فرهنگی
نویسندگان:
احمد اولیایی
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 3(پیاپی31)
تاملاتی در چیستی و ضرورت کلام کاربردی
نویسنده:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های اعتقادی کلامی » سال 1400 دوره 11، شماره 44 (زمستان 1400)
تاملاتی معرفت شناختی در باب عدالت فرهنگی
نویسندگان:
احمد اولیایی*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 دوره 8، شماره 3 (زمستان 1399)
زن مظلوم همیشه تاریخ و تاملاتى چند نقد کتاب
نویسنده:
احمد حیدری
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 167
ملاحظاتى چند در باب یکى از مسائل آخرت*
نویسنده:
فریتیوف شوان ترجمه الف. آزاد
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 16-15
ملاحظاتی چند در نظریه ی اهل سنت در باب خلافت
نویسندگان:
همیلتون آ. ر. گیب
،
نصرالله صالحی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 2 - تابستان - مسلسل 14