بررسی خلق و تدبیر عالم هستی در پرتو نظریه حدوث اسمی از منظر امام خمینی(ره)
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 37
چکیده:
از منظر عرفای مسلمان، از جمله امام خمینی(ره)، خلق و تدبیر عالم هستی، ناشی از تجلّیات و جلوههای خاص اسماء و صفات گوناگون خداوند است. مقاله حاضر با هدف تبیین خلق و تدبیر عالم هستی از دیدگاه امام خمینی(ره)، با استناد به آثار مکتوب ایشان و با روش توصیفی - تحلیلی با محوریت نظریه حدوث اسمی، طبق مبانی عرفانی امام خمینی(ره) بحث کرده است. دیدگاه حدوث اسمی، از جمله نظریات مطرح در بحث حدوث و قِدَم عالم از سوی حکیم ملاهادی سبزواری است و بر اساس آن، در تعیّن احدیّت که نخستین تعیّن ذات و مرتبه پیش از واحدیّت است، اشیاء سابقه عدم و نیستی دارند. ماهیات و اعیان موجودات در مرحله اسماء و صفات و پس از تعیّن ثانی در مقام واحدیّت ایجاد میشود. در این مقاله، خلق و تدبیر عالم هستی در پرتو نظریه حدوث اسمی، ثابت کرده که خداوند با تجلّی در اسم «مبدع»، عالم هستی را ایجاد کرده است؛ یعنی عالم هستی با اسم آفریده شده است. ازاینرو، هر چیزى که در عالم طبیعت پدید میآید، حتماً اسماء الهی در آن نقش دارند. عالَم با اسم «رب» آغاز شده است و بنا و تأسیس عالَم هستی با اسم خداوند است. به همین دلیل، هر موجودی غیر از انسان کامل، در قلمروی تدبیر اسم خاص خداوند قرار دارد که از آن اسم، تعبیر به «ربّ» شده است و حقتعالی به لحاظ آن اسم در او نقشآفرینی و تصرف میکند
از منظر عرفای مسلمان، از جمله امام خمینی(ره)، خلق و تدبیر عالم هستی، ناشی از تجلّیات و جلوههای خاص اسماء و صفات گوناگون خداوند است. مقاله حاضر با هدف تبیین خلق و تدبیر عالم هستی از دیدگاه امام خمینی(ره)، با استناد به آثار مکتوب ایشان و با روش توصیفی - تحلیلی با محوریت نظریه حدوث اسمی، طبق مبانی عرفانی امام خمینی(ره) بحث کرده است. دیدگاه حدوث اسمی، از جمله نظریات مطرح در بحث حدوث و قِدَم عالم از سوی حکیم ملاهادی سبزواری است و بر اساس آن، در تعیّن احدیّت که نخستین تعیّن ذات و مرتبه پیش از واحدیّت است، اشیاء سابقه عدم و نیستی دارند. ماهیات و اعیان موجودات در مرحله اسماء و صفات و پس از تعیّن ثانی در مقام واحدیّت ایجاد میشود. در این مقاله، خلق و تدبیر عالم هستی در پرتو نظریه حدوث اسمی، ثابت کرده که خداوند با تجلّی در اسم «مبدع»، عالم هستی را ایجاد کرده است؛ یعنی عالم هستی با اسم آفریده شده است. ازاینرو، هر چیزى که در عالم طبیعت پدید میآید، حتماً اسماء الهی در آن نقش دارند. عالَم با اسم «رب» آغاز شده است و بنا و تأسیس عالَم هستی با اسم خداوند است. به همین دلیل، هر موجودی غیر از انسان کامل، در قلمروی تدبیر اسم خاص خداوند قرار دارد که از آن اسم، تعبیر به «ربّ» شده است و حقتعالی به لحاظ آن اسم در او نقشآفرینی و تصرف میکند
بررسی خلق و تدبیر عالم هستی در پرتو نظریه حدوث اسمی از منظر امام خمینی(ره)
3/21/2018 12:00:00 AM
حدوث زمانی عالم از منظر متکلمان مسلمان
نویسنده:
مهدی نجیبی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره101
بررسی زندهانگاری و نطق جمادات در نظریه امام خمینی (ره)
نویسندگان:
مهدیه السادات مستقیمی
،
طاهره قره چایی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 71
جاودانگی انسان از منظر امام خمینی (ره)
نویسندگان:
ابراهیم علیپور
،
زینب خاتون شیرین کار
،
مقاله نشریه: نشریه معارف حکمی جامعه » سال 1398 دوره 1، شماره 1 (پاییز 1398)
نقش فرهنگی دولت از منظر امام خمینی ره
نویسندگان:
مهدی مزینانی
،
سید محمود مرتضوی هشترودی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1398 شماره 6
فضایل عقلانی و اخلاقی انسان متعالی از منظر امام خمینی (ره)
نویسندگان:
ابراهیم علی پور
،
فاطمه بهجت*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه متین » سال 1402 دوره 25، شماره 99 (تابستان 1402)
نظریه دولت مطلوب دراندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
نویسندگان:
رشید رکابیان
،
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه انقلاب اسلامی » شماره19
یادداشتها و خاطراتى از امام خمینى ره
نویسنده:
محمدحسن رحیمیان
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 6