نسبت سنجی گفتمان ملی گرایی ایرانی با گفتمان صفویه
نویسندگان:
ابوالقاسم عارف نژاد
،
علی طهوری نیا
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1398 زمستان 97 _ مسلسل 76
کلیدواژه:
discourse analysis
،
تحلیل گفتمان
،
تحلیل الخطاب
،
Iranian nationalism
،
القومیة الإیرانیة
،
ملیگرایی ایرانی
،
history of Iran
،
التاریخ الإیرانی
،
تاریخ ایران
،
Safavid
،
صفویه
،
الصفویة
،
هویت ایرانی
،
Iranian identity
،
الهویة الإیرانیة
چکیده:
ملیگرایی ایرانی از گفتمانهایی است که با مفصلبندی دالهای گوناگون سعی میکند، مدلول هویت ایرانی را پابرجا نماید و در فضای معنایی خود، آن را تثبیت کند. از سویی دیگر، ظهور دولت صفویه در سال 907 هجری با محوریت دال مذهب، دولتی مقتدر و یکپارچه در سرزمینی ایجاد کرد که در طول تاریخ با عنوان ایران از آن یاد میشود. وجود دالهای مشترک بین این دو گفتمان، این پرسش را مطرح میکند که گفتمان ملیگرایی ایرانی و گفتمان صفویه چه رابطهای میتوانند با یکدیگر داشته باشند و دالهای مشترک در این دو گفتمان در چه معناهایی رسوب یافته و چیره شدهاند؟ به سبب آنکه غیر و غیریتسازی جایگاه مهمی را در صورتبندی گفتمانی به خود اختصاص داده است، مقاله حاضر با بهرهگیری از روش تجزیه و تحلیل گفتمان لاکلا و موفه(Laclau and Mouffe) به این نتیجه رسیده است که در نگاه اول، دالهای مشترکی در دو گفتمان ملیگرایی و گفتمان صفویه مشاهده میشوند که یکسان به نظر میرسند ولی تحلیل فضای گفتمانی آنها، مشخص میسازد که نشانههای این دو گفتمان در دو فضای معنایی متفاوت شکل گرفتهاند و دلیل عمدة مشترک بودن ظاهری دالها، به سبب در اولویت بودن سیاست و دستیابی به هژمونی در هر دو گفتمان است که سبب میشود هر دوی آنان بکوشند که هرگونه عامل افزایش اقتدار را از حوزة گفتمانگونگی خارج سازند و در مفصلبندی گفتمانی خود وارد نمایند
ملیگرایی ایرانی از گفتمانهایی است که با مفصلبندی دالهای گوناگون سعی میکند، مدلول هویت ایرانی را پابرجا نماید و در فضای معنایی خود، آن را تثبیت کند. از سویی دیگر، ظهور دولت صفویه در سال 907 هجری با محوریت دال مذهب، دولتی مقتدر و یکپارچه در سرزمینی ایجاد کرد که در طول تاریخ با عنوان ایران از آن یاد میشود. وجود دالهای مشترک بین این دو گفتمان، این پرسش را مطرح میکند که گفتمان ملیگرایی ایرانی و گفتمان صفویه چه رابطهای میتوانند با یکدیگر داشته باشند و دالهای مشترک در این دو گفتمان در چه معناهایی رسوب یافته و چیره شدهاند؟ به سبب آنکه غیر و غیریتسازی جایگاه مهمی را در صورتبندی گفتمانی به خود اختصاص داده است، مقاله حاضر با بهرهگیری از روش تجزیه و تحلیل گفتمان لاکلا و موفه(Laclau and Mouffe) به این نتیجه رسیده است که در نگاه اول، دالهای مشترکی در دو گفتمان ملیگرایی و گفتمان صفویه مشاهده میشوند که یکسان به نظر میرسند ولی تحلیل فضای گفتمانی آنها، مشخص میسازد که نشانههای این دو گفتمان در دو فضای معنایی متفاوت شکل گرفتهاند و دلیل عمدة مشترک بودن ظاهری دالها، به سبب در اولویت بودن سیاست و دستیابی به هژمونی در هر دو گفتمان است که سبب میشود هر دوی آنان بکوشند که هرگونه عامل افزایش اقتدار را از حوزة گفتمانگونگی خارج سازند و در مفصلبندی گفتمانی خود وارد نمایند
نسبت سنجی گفتمان ملی گرایی ایرانی با گفتمان صفویه
3/21/2019 12:00:00 AM
جامعه گرایی و نسبت آن با لیبرالیسم و هرمنوتیک
نویسنده:
دکتر احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387 (پياپي 41)، بهار 1387 شماره1
امکان سنجی نسبت مشورت سیاسی در اسلام با مشارکت سیاسی جدید
ارائه دهنده:
حسین حقیقت
،
منصور میراحمدی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1393
نسبت سنجی بیانیه گام دوم و طلاب جوان
نویسنده:
رضا عیسی نیا*
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1398 بهار 1398 شماره 6
نسبت سنجی معرفت فطری با سایر ادراکات در نظام معرفت شناسی صدرالمتالهین
نویسندگان:
سید محمود موسوی*
،
زهرا حدادی
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 59
گفتمان مطلوب رسانه ملی در حوزه کودک
نویسندگان:
سیدمحمدحسین هاشمیان*
،
عالمه جمالزاده
،
مقاله نشریه: مطالعات اسلامی زنان و خانواده » سال 1395 (پياپي 4)، بهار و تابستان 1395 شماره1
ربط و نسبت حسن و فبح ذاتی با وظیفه گرائی و غایت گرائی در اخلاق
دانشجو:
سید جلال الدین محقق
، استاد راهنما:
علی رضا آل بویه
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1393 - [کارشناسی ارشد]
باستان گرایى, نادیده انگارى تمدن اسلامى ـ ایرانى
نویسنده:
مجتبی احمدی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1383 شماره 121
نسبت سنجی عدالتدر اندیشه امام خمینی (ره) و صدرالمتالهین
نویسندگان:
فاطمه میناخانی*
،
جهانگیرمسعودی
،
مقاله نشریه: رهیافت انقلاب اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره29